Зам.-командирът на ВВС: Нов изтребител - колкото по-бързо, толкова по-добре

Последна промяна на 06 март 2014 в 11:37 8891 14

Миг-29 в базата в Граф Игнатиево. Снимка: Юлиан Христов

Колкото по-бързо се вземе решение за купуване на нов тип изтребител за българската армия, толкова по-добре.

Това е мнението на заместник-командира на Военновъздушните сили (ВВС) бриг. генерал Румен Радев, който е и ръководител на Интегрирания проектен екип за избор на нов тип боен самолет.

Само преди седмица военният министър Ангел Найденов обяви, че страната ни трябва да купи нови изтребители. Това стана след среща с американския му колега Чък Хейгъл. САЩ са една от страните, които участват в надпреварата за изтребители за бойната ни авиация. Окончателното решение се очаква да бъде взето през септември. 

Министерството на отбраната има възможност да осигури до 700 млн. лв. за нов тип боен самолет, но също така ще са необходими и повече от 160 млн. лв. за модернизация на авиониката и навигационните системи на МиГ-29. В приоритетите на МО за 2014 г. обаче е записано, че купуването на нов изтребител и модернизирането на наличните руски самолети не може да бъде извършено едновременно.

В интервю за сп. "Клуб КРИЛЕ" ген. Радев обяснява, че модернизацията и поддръжката на съветски МиГ-29 е разход, който в сравнение купуването на нов тип самолет, е прекалено голям.

"Ако се вземе решение за модернизация на МиГ-29 и тя се финансира, то трябва да е кристално ясно, че с това разходите за МиГ-29 не приключват, а тепърва започват. И то в мащаби, превишаващи многократно самата модернизация. Ще бъде жалко да дадем средства за модернизация на самолети, които впоследствие ще виснат на земята поради непосилните средства за техническа поддръжка. Още по-жалко ще бъде обаче ако останем без финансов ресурс за придобиване на нов самолет", обяснява генералът.

Според него за авиацията ни са нужни поне 16 самолета, с които да бъдат покривани поставените задачи и да се води нормална подготовка на летателния състав.

"Предимствата на подобно решение са много. Първо, решаваме от раз проблемите с дефицита на бойни способности, съвместимост и освобождаване на честоти", казва още генералът. По думите му купуването на нов изтребител ще стане по-бързо, отколкото модернизацията на МиГ-овете. Другият важен фактор е икономичността при разхода на гориво, постигана с новите технологии. Според ген. Радев икономията от гориво при нов тип самолет спрямо МиГ-29 може да възлезе на около 200 млн. лева до 2030 г. 

Той коментира и възможността за офсетно споразумение, каквото предлага единствено шведската компания "Сааб", производител на изтребителите "Грипен". "Съществува възможност за реализация на мощни общественополезни офсетни програми и технологичен трансфер, които могат да дадат сериозен тласък на икономиката и да открият нови работни места. Примери за извлечени сериозни ползи в други държави – много. И да не забравяме най-важното: нашият летателен състав най-после ще може да води подготовка в една коренно различна технологична среда с един прогресивен модел на подготовка, който наистина заслужава и който е истинския залог за съвременни бойни способности", обяснява още генералът.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

06.03 2014 в 20:45

Не знам колко ще $-и ще платят на бриг. генерал Румен Радев за лобирането, но зная, че искат да вземат втора ръка (дори не са нови) F-16 което ще е в пъти по скъпо от модернизирането и потдръжката на миг-29 които имаме в наличност затова ви пускам едно малко сравнение м/у F-16 и Mig-29 за да си направите сами математиката как даваме кон за кокошка. Но не е толкова важно нали вие няма да си рискувате живота в тия машини ами пилотите ако не дай си Боже се наложи.
за двигателите на General Electric: 76.3kN (срещу 107.8kN при МиГ29)
при форсаж за двигателите на General Electric: 127kN (срещу 162.8kN при Миг29)

Максимална скорост:

на максимална височина: Mach2 или 2410км/ч (срещу Mach2.35 или 2500км/h при МиГ29)
при земя(на морското равнище): 1470км/ч (при 1500км/ч за МиГ29)

Размах на крилото:9.80м (при 11.36м на МиГ29)
Височина: 4.80м (при 4.73м при МиГ29)
Тегло(празен): 8921кг (Срещу 10 900кг при МиГ29)
Максимално тегло при излитане: 16 875кг (при нормална излетна маса за МиГ29 16 800кг и максимална излетна 21 000кг)
Скороподемност: 254м/с (срещу 330м/с при МиГ29)
Далечина на полета

без допълнителни резервоари: 550км (при 1800 до 2000км при МиГ29)
с допълнителни резервоари: 4220км (при от 3000 до 6000км при МиГ29)

Тяговъоръженост: 1.095 (при 1.13 за МиГ29)

06.03 2014 в 17:15

Дано съвеЦките изстребители, последно поколение да не са като подводниците и ракетите им носители - самовъзпламеняващи се.

06.03 2014 в 16:03

http://bg.wikipedia.org/wiki/JAS_39_Gripen
Аз така като гледам това прилича на Опел Астра-та на изтребителите и като така изглежда точно на място в България.

06.03 2014 в 15:14

Mislja "Griphen" predlaga opcija i sami da si gi pravim samoletite - idealna vyzmozhnost za usvojavane na tehnologii, kvalifikacija na specialisti i syzdavane na visoko tehnologi4ni rabotni mesta.

06.03 2014 в 14:56

СъвеЦки изтребители пето поколение. Тъмън после ще ни вършат повече работа, като излезем от НАТО. Трябва да се гледа в бъдещето!

06.03 2014 в 14:16

и понеже цитирате криле ето го интервюто
http://pan.bg/view_article-1-21851-Brig-gen-Rumen-Radev-Letim-opasno-malko-Nuzhno-e-speshno-reshenie-za-nov-iztrebit el.html

06.03 2014 в 14:13

само леко лев би закупил грипен въпреки че вече малко ми дреме какво ще е важното е да лети и да пази а за тези милите дето казват че не ни трябва армия ако искате направо като в крим да решим и да станем част от Турция

06.03 2014 в 13:36

Армията да се аутсорсне! Веднага!

06.03 2014 в 13:16

Абе оставете го да си вземе комисионната човека. Иска нови, защото знае- така ще нагласим държавната поръчка, че който искаме да спечели. После хоп комисионна. Айде не му разваляме сметките на генерала. :-D

06.03 2014 в 13:05

За какво ни е изобщо да поддържаме ВВС или каквато и да е армия?
Коста Рика например са премахнали въоръжените си сили още през 1949г.