Родителите искат невъзможното: да пазим учители и ученици и да се учи 100% присъствено

Безотговорно и некоректно: така министър Денков определя думите на депутатката Елисавета Белобрадова. Тя заяви, че няма да има присъствена учебна година, защото никой не е събрал смелост да защити тези, които не гласуват - децата

Александра Маркарян 25 август 2021 в 13:08 12656 0

Снимка БТА, архив

Родителите се опитват да поставят пред нас една невъзможна задача: от една страна, да запазим здравето и живота на учителите, на учениците; от друга - да имаме 100% присъствено обучение, което, разбира се, е невъзможно. Нашата роля като институция е не да се водим от емоции, а да намерим най-точния баланс.

Това заяви служебният министър на образованието и науката проф. Николай Денков в интервю за БНТ тази сутрин.

Дали учебната година ще започне и продължи присъствено зависи от заболеваемостта на локално ниво. Конкретните указания на МОН по този въпрос вижте тук:

Денков: Училищата затварят по график при червена COVID зона. Детските градини - при тъмночервена

Насоките бяха съгласувани със социалните партньори и Министерството на здравеопазването. Окончателно приетите ще бъдат публикувани утре, съобщи министър Денков след заседанието на Министерския съвет днес.

Въпроса ще бъдат ли осигурени задължително детегледачки за децата, за да могат родителите им да продължат да ходят на работа, ако градините са затворени, министърът препрати към социалното министерство, но даде да се разбере, че там това не е приоритет:

"Тези мерки са в Министерството на труда и социалната политика. (...) Това са мерки, които трябва да реши Министерството на труда и социалната политика на база бюджета, с който разполага. В момента не са предвидени такива мерки по простата причина, че бюджетът, с който разполага министерството, е разположен по някакви приоритети и там това нещо не влиза".

За сметка на това обаче много работодатели проявявали разбиране и хората можели да работят от вкъщи. "Разбира се, това вкарва много повече натоварване" - призна министърът, но в противовес напомни, че миналата година 100 учители са загубили живота си от COVID-19, а тази година "ние може да създадем още по-големи рискове, ако кажем: "100% ще имаме присъствие, независимо от това каква е степента на заболяемост".

Редица страни предприемат задължителна ваксинация за учителите и непедагогическия персонал в училище, за да подсигурят максимално дълго присъствено обучение. В България такъв въпрос не се поставя за обсъждане.

Според министъра "това, което можехме да направим, го направихме".

Той смята, че МОН е направило "силна кампания за ваксинация на преподавателския и непедагогическия персонал". Дали е така ще стане ясно през първите дни на септември, когато ще се види резултатът.

Насоките за действие при извънредна епидемична обстановка на МОН, след редакцията при разговорите с МЗ, предвиждат затваряне на училищата при 10% заболеваемост сред учениците, каквато миналата година не е отчетена - увери министър Денков. "Делта" вариантът обаче се предава много по-бързо от предишните варианти на коронавируса и много по-уязвими към него са именно младите хора и децата.

Според служебния министър новите насоки носят различна философия от миналогодишните.

"Така нареченият локален подход беше приветстван отвсякъде във връзка с това, че той дава много по-голяма гъвкавост на ниво училище, на ниво малко населено място или голямо населено място - да се търси максимално присъствие, независимо от средната заболяемост в страната. Това е доста различен подход. Той ще изисква много по-сложна организация. Това означава, че всеки ден ние, в нашето министерство, ние трябва да следим какво се случва в 4100 училища и детски градини, кое в каква зона е, кое в каква степен на присъствено/неприсъствено обучение. Ние поехме целия този товар именно за да осигурим максимално присъствие", изтъкна проф. Денков.

Тестване на децата

За да има регулярно масово тестване на всички ученици, например два пъти седмично - подход, към който ще се придържат някои страни - организацията и отговорността ще легне върху директорите на училищата. Те трябва да осигурят съгласието на всички родители. Държавата, от своя страна, ще осигури безплатни тестове.

Ако съгласие няма, се предвижда тестване само при признаци на заболяване, тоест след инкубационния период, когато човек е най-зарàзен за околните.

С маски ли ще се учи

Да, с някои изключения. Това изискване няма да важи за яслите и детските градини, с изключение на предучилищните групи. Децата в тях ще трябва да са с маски на закрито. Маските ще се свалят за предучилищните групи и учениците до четвърти клас включително, ако е налице ниска заболеваемост, т.е. има зелена COVID зона.

"Шестгодишните ще бъдат с маски при жълта, червена и тъмночервена зона", потвърди министърът.

В часовете по физическо маските ще се свалят, но само на открито. В салона ще трябва да се носят, а децата да са на метър и половина отстояние.

Големите ученици

Големите ученици първи ще минават от присъствено в онлайн обучение, а обяснението за това е "защото те по-добре могат да си организират времето, по-добре могат да се справят с материала".

"Това, което променяме спрямо миналата година, е нивото на присъствие в училище. За разлика от миналата година, тази ще изискваме 50% да бъде присъствието на учениците, не 38%, както беше миналата година, което дава много по-голяма възможност за създаване на различни организации, примерно на смени да ходят учениците в един и същи ден, сутрин и следобед; по-добре да се организират седмиците - едни седмици да са едни класове, други - други.

Вчера обсъждахме и хибридната форма на обучение, 50% са в клас, 50% - вкъщи, след това се сменят. Това ще бъде позволено в червената зона и в жълтата зона", допълни министър Денков.

Нищо от това няма да важи, ако е налице тъмночервена зона по заболеваемост, тоест надхвърли 500 на 100 000 души население. Тогава всичко затваря - училища, детски градини.

Не плащат ли децата най-високата цена

На този въпрос, зададен от водещата сутрешния блок на БНТ, министърът отговори:

"Искам изключително внимателно да ме чуят родителите и зрителите. Наша гриша, освен максималното присъствие на децата, трябва да бъде и животът и здравето на децата и учителите. Всичко, което си говорим и се пише в блоговете, може да стане безсмислено за няколко дни, ако починат, не дай Боже, няколко деца или 10, 15, 20 учители в кратък период от време. Разберете, че балансът трябва да се търси. Напълно безотговорно би било ние да кажем: "Всичко е присъствено" и ако след това почнат да почиват деца, родители, ние отново ще бъдем виновни. Така че ние правим максимално присъствие при намален риск за фатални последици".

Попитан не израства ли така по-неграмотно и по-самотно поколение, той отвърна:

"Има неща, които зависят от нас и неща, които не зависят от нас. Наличието на COVID вълна е нещо, което е извън нашия контрол, извън Вашия контрол. Ние просто се съобразяваме с всичко, което знаем за тази вълна - каква е заболеваемостта, колко тя се отразява на децата, как се променя спрямо ваксинирани и неваксинирани учители, това зависи от нас".

На въпрос за евентуалното започване на учебната година от 1 септември, а не от 15-и, тъй като през летните месеци заболеваемостта е по-ниска и може да се осигури присъствено обучени, министърът отговори, че "може да се мисли, но това става с промяна в закона. Ние нямахме Народно събрание и все още нямаме НС, което приема промени в законите. Второ, за да се промени организацията за началото на учебната година, трябва да се знае месеци предварително. Ние не можем в рамките на две, три седмици да кажем: "Променяме началото на учебната година от 1 септември", защото това изисква доста различна организация".

Министърът беше попитан и за позицията на депутатката от "Демократична България" Елисавета Белобрадова.

Тя заяви:

"Нито лев не е предвиден в актуализацията на бюджета за тестване на педагогически и непедагогически персонал при евентуално присъствено обучение, защото никой въобще не се е готвил за присъствено обучение. Всички знаеха още юли много добре, че най-добре такова да няма.

Няма деца в училищата, няма разходи за тестове, няма проблеми, няма коридори, няма намаляване на паралелките, няма обвинения, че "отворихте училищата и заразата плъзна".

Дори няма жалък опит да задържим най-малките в училище.

Прибираме децата и нямаме проблем. Защото децата не гласуват. Гласуват всички останали".

"Трябва ли да бъда честен - попита министърът. - Мисля, че това е доста безотговорно изказване в някои от частите, които казвате.

Първо, да се каже, че никой няма грижа да има присъствено обучение, е напълно некоректно. Погледнете нашите насоки, прочетете ги вие, да ги прочетат и родителите. Аз имам усещането, че голямата част от хората, които правят тези коментари, просто не са прочели какво правим. И ще видят, че действително са взети мерки максимално да бъде присъствено обучението. Но там, където има огромен риск да почнем да губим животи на учители, на деца, разбере го това нещо! Има проценти, които са сложени в световните статистики. Как "Делта" вариантът заразява повече деца, какъв е процентът на децата, които почиват от "Делта" варианта. Ние не можем да не се съобразим с тези научни данни."

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице