Капитанът на кораба Рожен: Рискът от провокация беше най-голям

OFFNews 09 август 2022 в 14:55 2314 1

Рожен
К.д.п. Кирил Карапанов (вляво) и изпълнителният директор на БМФ к.д.п. Александър Калчев.

Рискът с най-голяма тежест при напускането на украинското пристанище в Черноморск (бившият Иличевск) беше от възможна прокация с оглед да се покаже, че подписаното между Украйна, Русия и Турция съглашение – за износа на зърно и товари по т.нар. „зърнен коридор“, не работи.

Вторият по тежест риск беше да се натъкнем на нещо, тъй като във фарватера бяха потопени обекти, а „Рожен“ беше първият кораб, напускащ пристанището в Черноморск. След нас останаха още 16-17 кораба.

Това коментира капитанът на плавателния съд Кирил Карапанов.

Кораб „Рожен“, собственост на БМФ и плаващ под удобния малтийски флаг, напусна териториалните води на Украйна на 5 август – след пет месеца и 20 дни непредвиден престой от началото на войната на 24 февруари.

Щетите от престоя на бълкера (кораб за насипни товари) са над 5 млн. долара, каза изпълнителният директор на БМФ Александът Калчев. Още от първите дни на войната застрахователните премии за тази част на света бяха вдигнати заради обявеният военен риск.

Карапанов, който пое командването на кораба на 29 април, както и няколко от моряците, чиито договори изтекоха, се прибраха във Варна преди ден, след акостирането на „Рожен“ в Истанбул, където според подписаното тристранно споразумение за украинските товари, се извършва проверката на плавателните съдове.

"Не видяхме турски фрегати по време на плаването между Черноморск и Истанбул, каза Карапанов. Самата маневра по напускането на украинския порт, въпреки опасенията и намаленият състав – от само 11 души на борда, също премина безпроблемно", добави той.

В Истанбул проверките са корабите, излезли от Украйна, са както по документи, но и физически. Бяха около 15 души, от трите държави, както и митнически и гранични власти, обиколиха кораба, провериха документацията на кораба и екипажа, товара.

Инспекцията приключва с подписване на документ, че корабът отговаря на тройното съглашение.

"През цялото време на престой на кораба и екипажа в Черноморск в БМФ знаеха какво става. Имахме връзка, редовно снабдяване с храна и вода, гориво – дори и в момента има пътуващи автобусни линии до Одеса, сателитна телевизия и не мога да кажа, че бяхме блокирани, правеха се и смени на моряците с изтичащи контракти", обясни Карапанов.

За разлика от пристанището във вече окупираният Мариупол, където все още е блокиран корабът „Царевна“, който също е с български моряци и мениджър, в района на Черноморск, българските моряци не са били свидетели на бойни действия.

Предизвикателството беше в несигурността.

"Такава ситуация само по филмите съм гледал, не знаеш какво става, въздушните тревоги са регулярни, но не сме виждали да пада ракета или нещо друго. Имахме строги инструкции от параходството, моряците да са прибрани в настройката, да се ходи по-малко по палубата", коментира Кирил Карапанов.

Най-вероятно след това плаване „Рожен“ ще превозва товари към Америките и Далечния Изток. Понастоящем Черно море и Източното Средиземноморие са високорисков район и все по-малко товари излизат от държавите в региона. Войната сви пазарите сериозно, което се отразява и на морските превози.

В момента „Рожен“ плава в пълен състав от 18 души под командването на к.д.д. Борислав Димитров.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Историята на коледните лампички