В сътрудничество с Lidl през 2023 г. български компании са доставили стоки за продажба на веригата на стойност близо 1 млрд. лв. – общо за българския пазар и за европейската търговска мрежа на Lidl. Това показват данни, включени в оценката на социално-икономическото въздействие от дейността на Лидл България в страната за последните две години. Анализът е изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България, и за първи път обобщава данните за приноса на Lidl към икономиката и обществото.
Според експертната оценка на ИПИ, за 2023 г. приносът на Лидл България към икономиката на страната възлиза на 2,68 млрд. лв. Най-голям дял от тази сума представляват разходите на Lidl за стоки от български компании. През миналата година компанията е закупила в България хранителни и нехранителни стоки за продажба на стойност над 830 млн. лева. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за над 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групите „месо и месни продукти“, „мляко, млечни продукти, яйца“ и „плодове и зеленчуци“. Още над 30 млн. лв. са разходите на компанията за други стоки от български компании, свързани с различни материали, необходими за дейността. Съвкупният пряк ефект от тези плащания на Lidl на обща стойност над 918 млн. лв. генерира допълнително 810 млн. лв. непреки ефекти от процеса, при който българските производители на свой ред създават допълнително търсене в икономиката като закупуват суровини, инвестират в оборудване и модернизиране на производствените си бази, наемат служители.
В отношенията си с българските производители Lidl се стреми да създава и развива устойчиви, дългогодишни партньорства. Към момента Лидл България работи с над 270 компании от цялата страна, като сътрудничеството с част от тях датира още от стъпването на веригата на българския пазар преди 14 години. За да предлага на потребителите качествени продукти на справедливи цени, Lidl работи в тясно сътрудничество със своите местни доставчици и е техен стабилен и надежден партньор във всеки аспект от съвместната дейност.
„Към всички продукти прилагаме строга система за контрол на качеството, която продължава през целия производствен цикъл на продукта, а и след това. Работим само с доставчици, които са сертифицирани по един от двата международните стандарта за качество и безопасност на храните – IFS или BRC. Плодовете и зеленчуците, които се продават в Lidl, задължително трябва да са произведени от доставчик, сертифициран по GlobalG.A.P. – международно признат стандарт за земеделско производство“, споделя Драгомир Илиев, управител „Стоково снабдяване и маркетинг" в Лидл България.
Той пояснява, че когато продуктите отговарят на всички критерии на Lidl, а техният производител разполага с необходимите условия, капацитет и професионализъм, то производителят получава възможността за развитие както в магазинната мрежа на ритейл веригата в България, така и в общо 30 страни, в които Lidl оперира.
Екипът на компанията полага целенасочените усилия за това българските производители активно да развиват своя потенциал: да стават по-конкурентоспособни, да инвестират в по-модерни производствени мощности, да разширяват производството и капацитета си.
„Доставчиците ни имат пълно доверие, което сме изградили през годините, благодарение на партньорското и човешко отношение. Като международна верига, познаваме актуалните тенденции и потребителски нагласи. Това ноу-хау споделяме с нашите партньори. Помагаме им също така на всеки един етап – от насоки за производството, през изготвянето на опаковките, управлението на качеството, логистиката. Много важен тук е и личният контакт, който поддържаме, включително и с посещения на място в техните производствени бази от страна на нашите търговци“, посочва Драгомир Илиев.
Сред примерите за успешно партньорство е съвместната работа между Лидл България и Хепи Фрутс ООД. Управителят на фирмата Асен Багашев споделя, че повече от 12 години са партньори на Лидл България, като произвеждат и доставят за веригата свежи плодове и зеленчуци.
„Пазарните тенденции непрекъснато се развиват спрямо промените в предпочитанията на потребителите. Благодарение на партньорството си Лидл България ние успяваме да уловим пулса на тази промяна на предпочитанията, защото през магазините на веригата нашите продукти стигат до огромен брой потребители. Това ни дава възможност да се адаптираме, като внедряваме иновации в производството, за да отговорим на търсенето по най-добрия начин“, казва той.
Багашев откроява и фокуса на Лидл България върху устойчивостта на производството, който компанията демонстрира от стъпването си на българския пазар. Според него, специфичните изисквания на ритейл компанията отразяват разширяващото се очакване на потребителите в България да консумират продукти, които са произведени отговорно.
„В Lidl въведоха и едно допълнително изискване, към което всички български производители и доставчици трябваше да се адаптират. Допълнителният модул GRASP, част от стандарта GlobalG.A.P. представлява оценка на социалната отговорност на производителите. По този начин се помага за създаването на добра система за социално управление във фермите, спрямо специфични аспекти на здравето, безопасността и благосъстоянието на работниците. Това е пример за влиянието на Lidl върху формирането на културата не само на потребителите, но и на доставчиците на продукти за веригата”, допълва Багашев.
Въздействието, което Lidl оказва чрез партньорството си с българските производители, е само част от общия принос от дейността на компанията. Ефектът Lidl включва също приноса към клиентите - чрез възможността да пазаруват умно продукти с оптимално съотношение качество-цена; към служителите – чрез осигуряването на стабилна работа, достойно заплащане и кариерно развитие, и не на последно място към обществото - чрез всички допълнителни социално отговорни инициативи. Обобщената оценка за приноса на компанията на стойност над 2,68 млрд. лв. отразява моментната картина на една изключително динамична дейност. Само за 2024 г. до момента Лидл България отвори още 10 магазина, стъпи в 4 нови града - Лом, Каварна, Карнобат и Кюстендил, разкри над 100 работни места и стартира нови собствени социални инициативи. Компанията продължава да се развива, да надгражда постигнатото и да бъде пример за успешен и отговорен бизнес.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Не 35, а 10% увеличение на заплати на чиновници трябва да има в бюджета, според Асен Василев
26-годишен изследовател и критик на OpenAI бе открит мъртъв
Първа среща между ДБ и ГЕРБ, премиерът може да е от партията на Борисов
Ако поискат имунитета на Лена Бориславова, ГЕРБ ще гласува против, а Борисов ще седне да гледа декларацията