В България и Унгария за новинарско съдържание плащат едва 15,3 на сто от потребителите, показва доклад, представен днес от Европейската комисия и цитиран от БТА. Изследването е обхванало общо девет държави от ЕС, сред които също са Франция, Германия, Италия, Литва, Полша, Испания и Швеция.
За сравнение 34,7 на сто от шведите плащат за новини, а на второ място са поляците с 29,5 на сто. У нас 86 на сто от потребителите научават новините от телевизията, докато за ЕС този дял е 75 на сто. В България и Швеция е най-голям делът на хората, които търсят новини онлайн (60 на сто). България води по дял на потребителите (47 на сто), които се информират от социални мрежи.
В нашата страна 74 на сто от гражданите търсят новини в безплатни източници при средно 70 на сто дял в ЕС. В изследваните девет страни най-често потребителите се интересуват от новини, свързани с политиката (56 на сто) и обществото (50,5 на сто), докато към разследващата журналистика интересът е около 22 процента, показват данните.
Гражданите на ЕС все още се доверяват на традиционните медии повече, отколкото на интернет, се допълва в доклада. Отчита се, че най-големите приходи все още се насочват към телевизиите, но делът на печалбите при онлайн изданията бележи ръст. Наблюдава се спад в броя на работещите в европейските медии с 30 на сто в последното десетилетие и днес с тази дейност се занимават около 600 000 души или 0,32 на сто от работещите в ЕС.
Повечето европейци следят новини всеки ден и са свикнали с безплатните вести онлайн. Миналата година печатните издания в ЕС са отчели печалби за 15,5 милиарда евро, докато новинарските сайтове са получили четири милиарда евро. При аудиовизуалните услуги приходите са били 91,4 милиарда евро през 2021 г., като се наблюдава отчетлив ръст на интереса към видеото до поискване (VoD).
Данните показват, че бизнесът с новините в ЕС носи годишни приходи от 20 милиарда евро през 2021 г. за печатни и цифрови медии, и 68 милиарда евро за телевизиите и радиостанциите. При онлайн медиите за последните шест години се отчита увеличение на приходите с 60 на сто.
Изводите от доклада показват, че телевизиите остават основен източник на новини за европейците (75 на сто), но потребителите постепенно се пренасочват към източници онлайн и те вече заемат второто място. Наблюдава се постепенно изчезване на малките медии, изразено в спад от 20 на сто от 2008 г. до 2019 година. Прогнозата показва, че преходът на новинарските медии се сблъсква с осигуряването на приходи от онлайн съдържание. Въпреки нарастването на онлайн потреблението, повечето европейци не са склонни да плащат за новини от интернет и приходите се насочват към рекламата, вместо към създателите на новинарско съдържание.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-529
1
18.05 2023 в 15:22
Абониран съм за електронното издание на в. Стършел от няколко години, редовно си купувам Капитал, щото чета Дневник и съм наясно, че за да има качествена информация и достойно заплащане на журналистите, простете банализирания израз, са необходими сериозни средства, но не ми остава време да ги чета...
Предполагам, че и ако почна да плащам някакакъв абонамент за Офф нюз или Медиапул ще се получи нещо подобно...
Последни коментари
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
baba Yaga
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
Владè
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода
Владè
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор