OFFNews започна поредица от текстове, които разясняват правата ни като потребители. Авторът им - Александър Масларски, е роден през 1969 година в София. Притежава магистърска степен по електронни технологии и магистърска степен по право. В продължение на седем години (1997 - 2003 г.) Масларски е IT мениджър във Фондация за развитие на малкия и средния бизнес, където участва в разработването и реализацията на множество европейски проекти. От 2007 до 2010 г. работи в администрацията на Комисия за защита на потребителите. Бил е директор на дирекция „Информационна сигурност и защита на потребителите в Интернет”, а от април 2010 г. за пет години – член на КЗП. От 2015 г. досега е председател на Сдружени информирани потребители – СИПО.
Първите две части от поредицата за нелоялните търговски практики вижте ТУК и ТУК.
Колкото и шаблонно да звучи, единственият начин да се предпазим от нелоялни търговски практики е всяка бъдеща покупка или придобиване на услуга да е следствие на добре обмислено решение или казано по-просто - винаги да правим информиран избор. Седем пъти мери, веднъж режи!
Информираният избор включва следното потребителско поведение:
1. Винаги, абсолютно винаги четете това, което подписвате. А ако не разбирате част от написаното, не полагайте подпис. Консултирайте се с лица, които притежават необходимата правна или техническа експертиза, искайте допълнителни разяснения от търговеца и едва когато сте уверени, че разбирате значението и последствията на всяка една договорна клауза, подпишете.
2. Сключвайте сделки единствено и само с търговци, които не крият своето наименование, адрес и телефон, и за които предварително сте се уверили, че притежават добра репутация сред клиентите си.
3. Прочетете етикета на стоката, а ако е хранителен продукт, обърнете особено внимание на съдържанието и срока за годност.
4. Следете за разминаване между обявената на етикета цена и тази, която се маркира на касата.
5. Запознайте се с нелоялните търговски практики, които са открити и съответно забранени на българския пазар. КЗП води нарочен електронен регистър, публично достъпен на адрес: https://kzp.bg/registar-neloyalni-targovski-praktiki.
6. Бъдете внимателни към всякакви намаления и промоционални стоки. Особено към тези, чиято цена е много по-ниска от средната пазарна цена. Вероятно търговецът премълчава съществена информация, защото помнете - няма безплатен обяд! Съгласно Търговския закон, търговско дружество се създава с една единствена цел – да разпределя печалба.
Какво да правим, когато сме потърпевши или свидетели на нелоялна търговска практика?
Незабавно подайте жалба към КЗП. Нечестната търговска практика е трайно във времето недобросъвестно поведение на търговеца и потърпевши са всички клиенти на компанията. Проявете солидарност! Информирайки Комисията, вие ще защитите не само собствените си икономически интереси, но и тези на останалите потребители, на вашите приятели, близки и роднини. Въпреки че нелоялната търговска практика е насочена към клиентите на компанията, тя косвено вреди и на добросъвестните търговци. За да запазят пазарния си дял, конкурентните дружества са принудени да използват същите нечестни способи, което води след себе си разширяване обхвата на практиката и още по-голям брой пострадали потребители.
Важно! Когато заповедта, с която председателят на КЗП забранява практиката, се стабилизира (не бъде обжалвана в срок или се потвърди със съдебно решение), вие имате право да развалите договора си с търговеца, както и да искате обезщетение от него по общия ред.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир