OFFNews започна поредица от текстове, които разясняват правата ни като потребители. Авторът им - Александър Масларски, е роден през 1969 година в София. Притежава магистърска степен по електронни технологии и магистърска степен по право. В продължение на седем години (1997 - 2003 г.) Масларски е IT мениджър във Фондация за развитие на малкия и средния бизнес, където участва в разработването и реализацията на множество европейски проекти. От 2007 до 2010 г. работи в администрацията на Комисия за защита на потребителите. Бил е директор на дирекция „Информационна сигурност и защита на потребителите в Интернет”, а от април 2010 г. за пет години – член на КЗП. От 2015 г. досега е председател на Сдружени информирани потребители – СИПО.
Първите две части от поредицата за нелоялните търговски практики вижте ТУК и ТУК.
Колкото и шаблонно да звучи, единственият начин да се предпазим от нелоялни търговски практики е всяка бъдеща покупка или придобиване на услуга да е следствие на добре обмислено решение или казано по-просто - винаги да правим информиран избор. Седем пъти мери, веднъж режи!
Информираният избор включва следното потребителско поведение:
1. Винаги, абсолютно винаги четете това, което подписвате. А ако не разбирате част от написаното, не полагайте подпис. Консултирайте се с лица, които притежават необходимата правна или техническа експертиза, искайте допълнителни разяснения от търговеца и едва когато сте уверени, че разбирате значението и последствията на всяка една договорна клауза, подпишете.
2. Сключвайте сделки единствено и само с търговци, които не крият своето наименование, адрес и телефон, и за които предварително сте се уверили, че притежават добра репутация сред клиентите си.
3. Прочетете етикета на стоката, а ако е хранителен продукт, обърнете особено внимание на съдържанието и срока за годност.
4. Следете за разминаване между обявената на етикета цена и тази, която се маркира на касата.
5. Запознайте се с нелоялните търговски практики, които са открити и съответно забранени на българския пазар. КЗП води нарочен електронен регистър, публично достъпен на адрес: https://kzp.bg/registar-neloyalni-targovski-praktiki.
6. Бъдете внимателни към всякакви намаления и промоционални стоки. Особено към тези, чиято цена е много по-ниска от средната пазарна цена. Вероятно търговецът премълчава съществена информация, защото помнете - няма безплатен обяд! Съгласно Търговския закон, търговско дружество се създава с една единствена цел – да разпределя печалба.
Какво да правим, когато сме потърпевши или свидетели на нелоялна търговска практика?
Незабавно подайте жалба към КЗП. Нечестната търговска практика е трайно във времето недобросъвестно поведение на търговеца и потърпевши са всички клиенти на компанията. Проявете солидарност! Информирайки Комисията, вие ще защитите не само собствените си икономически интереси, но и тези на останалите потребители, на вашите приятели, близки и роднини. Въпреки че нелоялната търговска практика е насочена към клиентите на компанията, тя косвено вреди и на добросъвестните търговци. За да запазят пазарния си дял, конкурентните дружества са принудени да използват същите нечестни способи, което води след себе си разширяване обхвата на практиката и още по-голям брой пострадали потребители.
Важно! Когато заповедта, с която председателят на КЗП забранява практиката, се стабилизира (не бъде обжалвана в срок или се потвърди със съдебно решение), вие имате право да развалите договора си с търговеца, както и да искате обезщетение от него по общия ред.
















































Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Pornhub разкри руската братушка: Гледат основно трансджендър порно
Насилник крещял на жена си, докато я пребива: Аз казах ли ти, че ако ме излъжеш, ще те убия
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години
''Зелено движение'' предлага намаляване на възрастта за гласуване от 18 на 16 години