Един мобилен оператор редовно мами възрастните си клиенти

Последна промяна на 24 юни 2014 в 13:25 91610 51

С безпрецедентно остра позиция срещу един от мобилните оператори в България излезе днес Комисията за защита на потребителите.

Позицията е придружена със забрана въпросният телеком, чието име не се споменава от Комисията, да продължи да извършва нелоялна практика спрямо възрастните си клиенти.

КЗП забранява на телекома "да използва уязвимостта на граждани от "третата възраст", като ги подтиква да сключват неизгодни за тях договори, с чиито условия нямат възможност да се запознаят и не разбират и които ги обвързват дългосрочно", пишат от Комисията.

От КЗП са категорични, че "у търговеца липсва индивидуален подход, който да улесни възрастните хора в ориентацията им, нещо повече – умишлено използва тяхната накърнимост".

Проверките на КЗП показали еднозначно, че в случая не става въпрос за изолирани случаи, а за политика на самия мобилен оператор, защото жалбите са много и при проверка се проследява един и същи подход от консултантите на GSM оператора към клиентите, а именно клиентите били принуждавани да сключват договори за нови телекомуникационни услуги, от които нямали нужда.

Обстойната проверка показала, че договорите се подписват набързо и на крак, тъй като липсват места за сядане на възрастни хора и няма възможност и условия те да се запознаят детайлно със задълженията, с които се обвързват.

В същото време договорите - обикновено по 5-6 страници, изписани с дребен шрифт, съдържат много информация и изискват внимателен прочит.

След настойчиво увещаване, по-възрастните хора подписват договорите, без да са запознати с условията в тях, а само с „разясненията” на консултантите, чиято единствена цел е сключване на договора.

Трудно е да се докаже с какъв точно разговор или стимул са подведени, подтикнати или излъгани, пишат от КЗП, но са категорични, че е "факт, че след допълнителен поглед и прочит със съдействие и разясняване в къщи, например, едва след сключване на договора, възрастните хора се чувстват нещастно обвързани дългосрочно, без да им е нужно това".

От Комисията са категорични, че в случая става въпрос за политика на компанията:

"На практика жалбоподателите още същия ден се връщат в офисите на търговеца, за да пуснат жалби и да изразят несъгласие с договора или договорите, които са подписали. От тук следва изводът, че са взели решение необмислено, набързо и винаги със съдействието на служител в офиса и в този смисъл е несериозно това поведение да се приписва на отделния служител на фирмата. Очевидно тя е наложила горе описаната практика, като е поставила необходими за осъществяването й условия".

Проверките на КЗП установили още, че консултантите са длъжни да предлагат продуктите на телекома на всички клиенти в офисите.

"При заплащане на сметката си потребителите получават и примамлива оферта, за която някои от тях не са готови", пишат от Комисията.

От КЗП дават и два примера с конкретни клиенти на въпросния телеком.

В жалбата си 78-годишен клиент на компанията твърди, че е бил подведен и е сключил договор за активирането на нова услуга, без дори да разбере, като е била използвана неговата уязвимост. Той подчертава, че не е имал информиран избор и е действал под давление на служителя на мобилния оператор. Доказателство за това е установеното от КЗП обстоятелство, че потребителят е положил подписа си под договор с клауза за незабавно активиране на нова услуга, за което разбира едва когато получава касова бележка със съответната сума за ползването й. Установено е още наличие на два неидентични екземпляра на договора с потребителя – единият за предоставяне на телефонен апарат, а другият - за незабавно активиране на услуга.

В друг случай 73-годишен потребител отишъл до офис на телекомуникационната компания заради проблем с мобилния си апарат, в резултат на посещението се оказал с.... още два договора. Проверката на КЗП е установила, че потребителят или не е прочел или е прочел твърде набързо договора, защото в него е отбелязано, че е семеен и на трудов договор на пълно работно време, докато в действителност потребителят е вдовец и пенсионер. 

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.06 2014 в 11:51

Интересно защо тия тикви от КЗП крият името на оператора? Наскоро нали имаше случай с "верига бензиностанции" за които след проверка било установено, че горивата им не отговаряли на стандартите. Ама пак официално не се каза конкретно име. ЗАЩО? Има там едни дето ви лъжат и злоупотребяват... Дееба и държавата смотана

25.06 2014 в 05:02

И аз съм патил не веднъж... Историята доказва, че единственният начин да се реши проблема е да се измъкне този, който е наредил това като практика по слипове на площада и да се нашиба с коприва и бодли по таза и лукавата тиква! Ако не прекрати... следващият път 2 патрона по мутрата и гилдията или ще влезе в правилен подход или по същия начин. Но то нема правилни държавни шефове отдавна. Мазнят се на тарикати, а пищят невинни. Да помолим чичо сам да прати няколко Дрона за да накажат този оператор?

24.06 2014 в 23:49

Няма нужда да се казва кой е мобилният оператор, понеже и трите оператора го правят, плюс големите кабелни оператори на телевизия и интернет. Нагледал съм се на гьонсуратлъци в това отношение. Имал съм и неудоволствието да работя в такъв кабелен оператор, за щастие не в контакт с крайните клиенти. От ръководството се спускат неизпълними т.нар. "таргети" и служителите, в стремежа си да си запазят работата, се подразбира, че трябва да приложат всички възможни нелоялни практики, за да достигнат целта. Това добре се знае, разбира и насърчава от самото ръководство.

24.06 2014 в 22:08

Нещата са доста по-прости. Заплатите на служителите са обвързани с това колко нови договори ще сключат съответно за месеца(Основната заплата е ниска). Задължават ги. Даден им е картбланш и те само дебнат изтичане на договор и се почва едно звънене по телефона и уговаряне. В противен случай договорът не се подновява(задължиха ги) и остава на същия тарифен план безсрочен.

24.06 2014 в 21:05

Ами не подписвайте!
На мен ми изтече двугодишния договор с Глобул и нямате представа на какво ухажване съм подложен!Нови тарифни планове,нови телефонни апарати....само дето нова съпруга не са ми предложили.
Аз кротичко им обяснявам,че настоящите ми тарифни планове си ми харесват,а новите апарати си ги купувам онлайн от чужбина и ми излизат евтино.Много е забавно,защото всеки един момент може да отидеш и да си поискаш номерата,за да ги прехвърлиш при конкуренцията.Това ги стресира.Благодарение на тази тактика си спрях есемесите от разни игри.По принцип отказват да ги спират с оправданието,че не било възможно да ме изключат от системата.Аз обаче им обясних как мога да се изключа сам от тяхната система и те клекнаха.Не подновявайте договорите си срещу никакви обещания!Останете си на безсрочни договори.

24.06 2014 в 20:37

Преди около месец една приятелка така я излъгаха в хенди, за тях постоянно чувам че лъжат хората. Аз там дори и сметката не влизам да си плащам, а да подписвам нещо или да им давам лични данни дума не може да става.

24.06 2014 в 20:28

Аз имам мнение ,че точно се подбират възрастни хора ,които не разбират от телекомуникации и договори!Баща ми ,който беше на 80 години и в Глобул го бяха придумали за домашен телефон и след като отиде да си прекрати договорът с изтекъл срок ...вместо за ппекратяване му бяха дали да подпише нов!!!А във Виваком ,след смъртта на майка ми,той отива да закрие стационарния си номер ,защото се води на името на майка ми ,те го омайват и му казват ,че към мобилният ,който има ще му дадат още една карта сим атия и ще му се увеличат минутите за разговор...с кого ли ще симпатизира на тази възраст!Не му бяха дали втора карта ,а само бяха увеличили таксата за плащане !!! ТАКА СИ И УМРЯ БЕЗ ДА УСПЕЕМ ДА СЕ ПРЕБОРИМ !Плащаше си като поп за две карти и това си е ...

24.06 2014 в 20:24

Не става ясно какво е наказанието и колко е глобата на въпросния оператор. Все пак комисията трябва да постанови решение, или пак ще се крият по ъглите с рушветчета в джобовете. Няма значение кой е оператора, има ли нарушение, да си понесе последствията.