Отпада попълването на заявление за начален достъп в портала на НАП

Над 2,5 млн. лв. струва новият проект на НАП за подобрените електронни услуги

Ирина Евгениева 15 декември 2020 в 13:51 9067 2

Снимка Александра Маркарян

Отпада попълването на заявление за начален достъп в портала на НАП. Това стана ясно от брифинг за представянето на подобрените електронни услуги на Националната агенция за приходите.

Проектът е "Надграждане на основните системи на НАП за предоставяне на данни и услуги към вътрешни и външни системи" и струва над 2,5 млн. лв., от които около 2,1 млн. лв. европейско финансиране и над 386 хил. лв. национално съфинансиране. Периодът за изпълнение бе от юни 2017 г. до края на 2020 г.

Промяната между текущия и новия портал ще бъде поетапна. Активните потребители на НАП са около милион.

"След проекта има изцяло нова платформа на НАП, електронни услуги с възможност на потребителите да управляват достъпите си. Има интеграция със съществуващата система на Агенция "Пътно управление". Има и изграден механизъм и достъп до служителите на НАП с други държавни и публични органи", заяви говорителят на НАП Росен Бъчваров.

"Ще отпадне попълването на заявлението за начален достъп в портала на НАП", каза директорът на IT дирекцията на НАП Малина Панайотова. Тя обясни, че когато някой има електронен подпис и влиза за първи път в портала, подава заявление, в което посочва кои услуги иска да ползва. Ако той ще ги ползва, ползването на услугите се осигурява автоматично, но ако трябва да се упълномощи някой, физически трябваше да се отиде до НАП. Тази стъпка с физическото ходене до НАП отпада, разясни Панайотова.

Досега изтичането на електронния подпис също бе съпроводено с ходене до офис на НАП. Сега и това няма да е необходимо.

Всички услуги, съществуващи до момента, ще продължат да действат. Целта е те да се разделят за физически и за юридически лица и да се ползват по-лесно от потребителите. Тези за физическите лица ще могат да се използват и да бъдат по-интерактивни. Добавят се и лесни въпроси и отговори към декларацията, за да може по-лесно да се подаде тя.  

"Разликата между текущия и новия портал на НАП е да се улесни получаването на достъп до услуги на лицата. Въвежда се "директен достъп до услугите". Тогава лицата (физическите - б.р.) получават услугите си, без да им е необходимо да подават каквито и да е било документи, удостоверяващи, че искат да ползват електронните услуги на НАП", заяви Алина Бошнакова от НАП.

Бошнакова добави, че е добавена и нова услуга, която позволява задълженото лице да предостави/упълномощи своите представители чрез подаването на известие за упълномощаване. С него се инициира упълномощаването от името на задълженото лице, каза още тя.

Подготвя се и изцяло нова интернет страница на НАП, която съдържа цялото останало съдържание, различно от електронните услуги. 

През годината от НАП заявиха, че работят по изцяло нов вид на портала, през който можем да използваме електронните услуги на приходната агенция.

Още преди началото на пандемията от НАП отчитаха тенденция на завишен интерес към електронните услуги, т.е. подаване на декларации, плащането им и различен вид справки.

В средата на миналата година НАП стана обект на хакерска атака, при която бе достъпна лична информация за милиони данъкоплатци и тя можеше да бъде проверена свободно в интернет.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3000

    2

    Sonique Kov

    16.12 2020 в 16:19

    Пожелателно или задължително ще е непредставянето на заявление?!

    Ако е задължително отпадането на заявление за предоставяне на услуга, това значи ли, че ще задължите всички фирми да закупят КЕП, с който да упълномощават онлайн с достъп до системата своите счетоводители и друг персонал?

    В тази връзка, очаквате ли ръст на цената на фирмения КЕП, която е май с три пъти по-висока от тази на физическо лице ... и кой ще поеме тази административна тежест ... (това е риторичен въпрос, бизнесът пое тежсетта на смяната на три пъти на касови апарати, въвеждане/невъвеждане на супто и какво ли не още, какво са 50 лева отгоре за фирмен КЕП).

    Да подпомогнем в кризата издателите на електронни подписи!! Весела Коледа!

    3000

    1

    Sonique Kov

    16.12 2020 в 16:10

    Имам ужасното подозрение, че посочените облекчения ще касаят само физическите лица... всички останали, които ползваме личните си КЕП чрез упълномощаване за работа с ЮЛ наши клиенти, ще получим допълнително главоболия и никакво облекчение.
    Може ли авторът на статията, или редакторът, както е цитирано в скобите, да поясни какво се случва с достъпа до услуги за ЮЛ? Също и да помисли какъв точно е сегашния достъп до НАП за ФЛ -- които също не ходятв НАП и в момента , ако си ползват своя си КЕП!
    "Разликата между текущия и новия портал на НАП е да се улесни получаването на достъп до услуги на лицата. Въвежда се "директен достъп до услугите". Тогава лицата (физическите - б.р.) получават услугите си, без да им е необходимо да подават каквито и да е било документи, удостоверяващи, че искат да ползват електронните услуги на НАП", заяви Алина Бошнакова от НАП"
     
    X

    Спас Малинов, който оцеля от лавината, която погуби 11 души