Растящо изцяло през новото хилядолетие, поколението Алфа е толкова дълбоко свързано с дигиталния свят, колкото и с физическия. Децата, родени след 2010 г. не познават аналоговата среда – от ранна възраст те са в контакт с различни устройства, които използват не само за забавление, но и за развитието си. От иновативни технологии, социални медии и стрийминг услуги, до дигитални образователни платформи и онлайн уроци. Очакванията към „дигиталните“ деца са те да бъдат изключително образовани, много динамични и адаптивни. Което поставя още по-голяма тежест върху ролята на родителите им, най-често „милениали“, за управлението на виртуалния им живот от най-ранна възраст.
Едва 48% от родителите на тийнейджъри осъществяват контрол върху съдържанието, което децата им потребяват онлайн, докато при родителите на деца този процент е 85%. Това показват данните от скорошно проучване на Yettel, което разглежда поведението на подрастващите и възрастните онлайн. Проведена от агенция за пазарни изследвания „Арбитраж“ в края на 2023 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители, анкетата обхваща въпроси, свързани с използването на интернет, онлайн заплахите и проблемите, пред които са изправени младежите, както и нагласите им за надграждане на дигиталните умения. Изследването е част от дългогодишната програма на телекома „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“, която подпомага деца и възрастни в предизвикателствата на виртуалния свят.
“Резултатите от допитването надграждат първото ни проучване по темата през 2022 г., като ни дават ценна информация за промяната в тенденциите и интернет потреблението сред различните групи. За целта използвахме интервюта „лице в лице“ като за участниците до 14-годишна възраст разговорите се състояха в присъствието на настойник, както изисква законът в страната. Повечето от тези родители представляват и част от родителската извадка в изследването“, коментира Иван Комитски, старши експерт “Пазарни проучвания” в Yettel, който е начело на екипа в телекома, анализирал проучването.
Един от ключовите изводи от допитването е важната роля на семейството при изграждането на дигиталната култура на децата и тийнейджърите. Близо 70% от децата и над 40% от тийнейджърите посочват, че биха искали да научат повече за безопасното използване на интернет именно от родителите си.
По отношение на контрола има известно разминаване между нагласите на семействата с по-малки и по-големи деца. Родителите на младежите са по-либерални и им дават по-голяма свобода. Над половината от участвалите в допитването – 52%, посочват, че не налагат никакви забрани върху потребяваното съдържание в интернет. Този дял при родителите на деца е значително по-малък – 15%. Семействата, които се стремят да управляват виртуалния живот на подрастващите, използват различни методи за ограничаване на вредно съдържание. В топ 3 на най-използваните методи както от родителите на тийнейджъри, така и от родителите на деца, се нареждат проследяването на историята на браузъра, приложенията за родителски контрол и настройване на профилите на децата в социалните медии за „под 18 г.“.
„По-силната ангажираност на родителите на деца се вижда в стремежа им да следят в реално време какво съдържание потребяват те и да реагират, ако видят риск или проблем. Почти 30% от съвременните родители на деца между 7 и 12 години знаят паролите им и влизат в профилите им в социалните медии, за да проверят дали всичко е наред“, пояснява Иван Комитски.
На фона на различните родителски подходи доверието е това, около което се обединяват над 80% от участвалите в допитването. Голяма част от родителите и на двете групи вярват, че с изградената връзка и разговорите по темата, децата им сами биха споделили, ако са тормозени онлайн. А вероятността това да се случи се увеличава. Сравнение с предходното проучване на Yettel сочи, че делът на децата, станали обект на онлайн тормоз, расте. Ако преди 8% от анкетираните деца са споделяли, че са били тормозени в интернет, то сегашните резултати показват, че броят им почти се е удвоил и вече достига 15%. Тийнейджърите също са сред уязвимите групи онлайн, заради по-активното им интернет потребление и по-слабия родителски контрол. Почти 1/3 от участвалите в допитването посочват, че са били жертва на тормоз онлайн.
„Животът в интернет е отражение на реалния живот. Независимо дали децата са в социалните медии или на улицата, темите, които ги засягат, са едни и същи – просто информацията се предава по различен начин. Притеснителното в дигиталната среда е, че достъпът до всяко едно дете от страна на злонамерени профили, е много по-лесен. Ако навън тези две страни просто се разминават, в мрежата детето няма къде да избяга, ако е атакувано по един или друг начин“, обяснява Иван Комитски.
Важен фокус в допитването са дигиталните умения на двете групи. Децата имат по-слаби познания как да се предпазват от онлайн заплахите, а най-трудно за тийнейджърите е разпознаването на фалшиви новини, показват резултатите. 44% от тийнейджърите твърдят, че не знаят как да разграничат фалшиво от истинско съдържание в интернет, но голяма част от тях са уверени, че могат да се предпазват от вируси (82%) и създават различни пароли за всичките си акаунти (91%). Малчуганите най-често срещат затруднения при защитата на профилите си и устройствата, които ползват – 67% от тях посочват, че не знаят как да създадат силна парола, а едва 37% са наясно кои уебсайтове са вредни за компютъра или лаптопа.
„Признаването на проблема е първата стъпка към неговото решаване“ – познатата реплика важи с пълна сила и тук. Изграждането на дигитална култура и способности за справяне с онлайн заплахите не се случва за ден или два, нужно е постоянство и усилия. Ролята на родителя не подлежи на съмнение, но стане ли въпрос за умения, темата е чувствителна за всеки човек. Никой не иска да си признае, когато не разбира нещо, но аудиторията е заинтересована, загрижена и разбира сериозността на настоящия казус, смята още Иван Комитски. Затова и Yettel насочва усилията си по програмата към „умно” родителство (smart parenting), с което да подкрепи дигиталните умения на възрастните в стремежа им да помагат на децата да управляват по-добре онлайн живота си.
„Необходимо е тези умения да бъдат доразвити не само сред децата и тийнейджърите. Важно е да работим и с родителите, за да може при следващ сблъсък с такива казуси, реакцията да е адекватна, а защо не и да се вземат превантивни мерки“, допълва Иван Комитски.
Тази година Yettel ще надгради инициативата „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“ с полезно съдържание в помощ на семействата, свързано с интернет потреблението на децата и рисковете, на които са изложени онлайн. В отговор на очакванията за дигитално образование, телекомът подготвя още онлайн уроци за ученици, специална академия за учителите, която да подпомогне развитието на дигиталните им умения, и кампания в социалните медии за ангажиране на младежите чрез любимите им интернет герои. През 2024 г. операторът планира да разшири и темите, като обърне внимание на неподходящото съдържание, фишинг измамите и гейминг културата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Евакуираха централата на БСП заради сигнал за бомба
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''
Черна Коледа: Четирима убити и десетки ранени при атаката на базар в Магдебург
Корнелия Нинова основава движение ''Непокорна България''