Македонски учен: Българите смятат, че ако присвоят чужда история, ще станат по-големи

Последна промяна на 31 май 2017 в 20:47 23827 23

Трайко Стаматоски (92) принадлежи към плеядата големи македонски лингвисти. Съвременник е на кодификацията на македонския литературен език.

Според него атаките от политическите и научните среди в България срещу руския президент Путин след изявлението му, че славянската писменост е дошла от македонските земи, съдържат "доза безвкусица". В тази връзка Стаматоски подчертава, че в своето изявление Путин се опира на резултатите, до които е стигнала науката в Русия. Всички слависти застъпват мнението, че езикът, на който Кирил и Методий са писали и превеждали, се нарича старославянски. Само българската наука поставя на този език национален печат, заяви Стаматоски, допълвайки, че на "малките народи, сред които попада и българският, присвояването им е в кръвта".

Ето какво казва още лингвистът в интервю за Македонската редакция на "Дойче Веле":

ДВ: Неочаквано бурната реакция в България след изявлението на руския президент показва, че българските политици и учени са особено чувствителни към този въпрос. За голяма част от македонската общественост този факт дойде като изненада. Защо българите реагират така? Нима наистина мислят, че имат нотариален акт за собственост върху славянската писменост?

Стаматоски: Известно е, че на малките народи, сред които попада и българският, присвояването им е в кръвта. Те смятат, че като си присвоят парченце чужда територия или история ще станат по-големи и по-богати. Това е комплекс.

ДВ: Изявлението на Путин е предпазливо, в него не се претендира за македонци или македонска държава, а българските реакции са вкарани в актуален политически контекст. Дали думите на Путин са в съответствие с твърденията на руската славистика?

Стаматоски: Атаките срещу Путин след изявлението му, че славянската писменост е дошла при тях от Македония, съдържат, меко казано, доза безвкусица. Путин е държавник на най-голямата славянска държава. Той лично не е длъжен да знае подробностите по всеки актуален въпрос. Но със сигурност има обкръжение от добре подготвени хора, компетентни по всички проблеми. И в случая просто се позовава на резултатите, до които е стигнала науката в страната му.

ДВ: Може ли да се твърди, че българите са дали на славяните грамотността и азбуката по време, когато нациите още не са се формирали? Какво казват историята и славистиката?

Стаматоски: Самите Кирил и Методий са написали, че са превели книгите си на славянски език. Затова в научния свят техният език се нарича старославянски. Само в българската наука на този език се поставя национален печат, с което фактически се извършва недопустимо преименуване. Нима и ние самите не бихме могли да приемем подобен начин на етикетиране, особено като се знае, че това е езикът на славяните от Солунско? Този въпрос е изяснен в науката още по времето, когато македонците нямаха свой книжовен и държавен център, който би могъл съответно да реагира. Големите познавачи на старославянската проблематика Куйвакин, Ягич, както и френският славист Андре Ваян използват термините старобългарски и старомакедонски, само за да покажат разликата в трудовете, възникнали в двата книжовни центъра - Преславския и Охридския. Тоест, Преславската и Охридската книжовна школа. А и до ден днешен е добре известно какъв култ е изграден в Охридско и в Македония около Климент и Наум, най-добрите ученици на Светите братя.

ДВ: Славянските страни празнуват 24 май като Ден на славянската писменост, само България го празнува като Ден на българската просвета, култура и славянската писменост. Дали и с това България не се опитва да си присвои всеславянските просветители?

Стаматоски: За съжаление българската общественост все още живее с илюзиите от 19 век. Новите реалности не се приемат. Блаже Конески, който е централна фигура на съвременната македонска наука за езика и който получава най-много нападки (от българска страна - бел.ред.), изрази надежда, като истински демократ, че и в тези балкански територии един ден ще се наложи по-различен дух и разбиране за нещата. Но от последната атака става видно, че много трудно се изоставят както една дълго изграждана политика, така и чувствата, които десетилетия наред са възпитавани у многобройни поколения.

ДВ: Българската реакция и гневът срещу Путин напомнят за времената, когато България отричаше на македонците правото да бъдат народ със свой език. Вие сте участвали в много дебати с български учени по този въпрос. Изглежда обаче, че българската наука и политика не могат да се отърват от предразсъдъците си към Македония. Защо е така? Защо е тази очевидна обсебеност по отношение на македонската история, култура и език?

Стаматоски: Участвал съм едва ли не във всички международни конгреси по славистика след Втората световна война, на които са събираха слависти от цял свят. Два от тези конгреси се проведоха в София - през 1963 и 1988. На тях българските слависти излизаха с предварително подготвени аргументи срещу рефератите на македонските слависти, засягащи деликатната национална проблематика. Подкрепяха ги специално доведени запалянковци, които създаваха неприятна атмосфера. На конгреса в Прага през 1968 дори им беше отправено изрично предупреждение от председателството, че ще бъдат отстранени, ако продължават да накърняват националните чувства на отделни участници. На конгресите, на които те бяха домакини, отново не проявиха особена деликатност към македонските участници, макар че елементарният организационен ред изискваше уважение към гостите. Нека по-старите български слависти да си спомнят как протече заключителната сесия на конгреса в София през 1988 година. И какви аплодисменти получи македонският представител при отбиването на атаките. Македонската страна, естествено, имаше подкрепата на обективните среди в славистиката.

ДВ: Какво казва международната славистика за старославянския, за старобългарския и за македонския език?

Стаматоски: Тезите се защитават не с изяви в медиите, а с документи, представени пред компетентна научна общественост. Защото нейната оценка е най-валидна. За щастие, в тази среда българската теза не намира подкрепа.

Дойче Веле

*Заглавието е на редакцията на ОFFNews

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5009

25

Nik68

09.06 2017 в 10:15

Смешник, а не учен, или по-меко казано смешен учен.

981

24

Иван Иванов

02.06 2017 в 16:33

Откъде го намерихте това изкопаемо? Сега пък старомакедонски език? Тези мутанти нямат място в ЕС нито в НАТО, най им подхожда в музея на мадам Тюсо.

14744

23

Victimized

01.06 2017 в 14:25

Става ми лошо от тази тема вече, от медийните инсинуации, провокации и търсене на сензации.
Македонците могат много да реват, но всички сериозни изследователи знаят какво реално се случило, или поне това за което имаме писмени паметници. Създаването на азбуката е задача дадена на братята от императора, за да може да приобщи към константинополската църква славяно езичните народи, понеже по това време Ватикана има подобно намерение. Мисията се проваля, но след това българския княз решава да използва вече свършената работа за да изгради език и култура на своята държава, с което да я легитимира. Охридската и Преславската школа са си български по самоопределение. Охрид е бил столица на Българското държавно образование и това е исторически факт.
Отделно, македонските земи е понятие което пряко засяга 3 модерни държави, Гърция, България, БЮРМ, понеже Македония е област, която е разделена между трите държави.

1006

19

shimmynow

01.06 2017 в 10:19

А защо въпросите са зададени така манипулативно? Медиите нямат ли вина за това, че въпреки колапса на Съветкия съюз продължават да премълчават истината по въпроса?

398

18

Badblood

01.06 2017 в 09:49

Откога в Македония има учени?!

1014

17

Сънливко

01.06 2017 в 08:47

Люпчо Поповски е сигурно от македонската редакция на Дойче веле и там явно имат свои виждания по въпроса. Ако го нямаше македонскиот език, нямаше да ги има и редакцията и заплатата на Любчо.

31251

16

Denis Rizanov

01.06 2017 в 08:41

Под поредната помия на гьобелсовата радиоточка дойчесере напъват жили само фейка "стринаминка" и две нови ботчета. Тъжно.
Що така бе платени шорошорасти?
Защо не задавате правилните въпроси към "интервюиращия" за неговата цел на това "интервю", зе неговата позиция относно БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК НА СРЪБСКА ПИШЕЩА МАШИНА?
Тоя дъртак е ясен - тръгнал е по реда си.
Кой обаче му "дърпа камбанката" и защо? С каква цел?
:)