БСП-лийкс: Столетницата платила за лични данни на 2 млн. души, за да спечели вота

Мая Младенова 29 ноември 2013 в 14:49 28811 66

Кол център е агитирал за БСП, вкл. в деня на изборите, с незаконна база данни на граждани
Кол център е агитирал за БСП, вкл. в деня на изборите, с незаконна база данни на граждани

 

Скандална кореспонденция между БСП и частна фирма преди изборите през 2009 г. бе изпратена от анонимен подател до няколко медии, вкл. OFFNews.

Изтеклите документи уличават партията в две сериозни нарушения. Първото е, че е поръчала партийна агитация в деня на вота. Второто е, че за нея са ползвани личните данни на 2 милиона българи със знанието на БСП.

От документите, чиято автентичност в момента проверяваме, става ясно, че преди изборите БСП е наела БГ фирма със собственик чужденец, която да й направи колцентър за масова агитация по телефона на избиратели над 55 години. За целта на проекта, определен като "телемаркетинг услуга", със знанието на БСП незаконно са използвани личните данни на 2 000 000 българи. 

Разходите по колцентъра с персонал 150 души са били 773 760 лева, а координатор от страна на червената партия е бил днешният депутат Кирил Добрев. Веднага го потърсихме за коментар, но той не отговори на обажданията ни.

Изпратените до медиите файлове са от кореспондеция между Добрев и шефа на фирмата Джонатан Гладуиш  - съпруг на тв водещата Нана и бивш директор "Международни колцентрове" към БТК. От писмата става ясно, че фирмата е избрана, защото може да предложи лични данни на 2 млн. българи. В резюме по проекта се препоръчва сключване на договор именно с компанията "60К" АД, а въпросната база данни се изтъква като предимство номер 1, защото "такива бази са притежание на банки и телекомуникационни компании като БТК, МТел, които не са склонни да ги предоставят на трети лица". Посочва се, че "пазарната цена" на подобно количество лични данни е 4 млн. лева.

В доклад, аргументиращ необходимостта от сделката, е записано, че "телефонни указатели не могат да бъдат използвани, тъй като информацията в тях не съдържа ЕГН и сегментация не може да бъде предприета".

Целта на партийната поръчка е именно такава - да се отсеят избиратели над 55-годишна възраст, да им се звъни вечерно време и ако се окаже, че се колебаят за кого да гласуват, да се направи опит да се "стимулират допълнително". В деня на изборите, когато по закон е забранена политическата агитация, също трябва да се звъни, сочат изричните заръки на червените.

Пред OFFNews от фирмата „60K“ признаха, че са участвали в кампанията на левицата. От компанията на Гладуиш обаче отказаха да коментират в детайли поръчката, с мотив, че пазят конфиденциалността на всичките си договори с клиенти. „Участвахме за кратко и всъщност приключихме с тази кампания доста преди деня на парламентарните избори“, заявиха оттам.

Действително, в документите, с които OFFNews разполага, последният отчетен от фирмата ден с обаждания към потенциални избиратели, е 10 юни, а изборният ден през 2009 г. беше на 5 юли. От компанията обаче не дадоха обяснение как е попаднала в тях базата с лични данни.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице