В МОСВ няма постъпило заявление за съгласие за превоз на отпадъци с жп транспорт от Италия за България, не е издавано и уведомление за възложен превоз, заяви екоминистърът Нено Димов в парламента днес, цитиран от БНР.
„Съгласно изискванията на (европейския) регламент, в случаите на съмнение за незаконен превоз съответният компетентен орган по прилагането му следва незабавно да информира останалите заинтересовани компетентни органи. МОСВ в качеството си на компетентен орган по прилагане на регламент 1013/2006 до този момент не е уведомяван от италианските компетентни органи за задържане на незаконен превоз, предназначен за България. Контролът по транспортиране, превоз на отпадъците е засилен още през лятото на тази година“.
Министърът на околната среда и водите Нено Димов даде информация пред депутатите за начина, по който у нас е пристигнала пратка с отпадъци от Италия и какви са предприетите от ведомството действия по въпроса. Изслушването на министъра в Народното събрание беше по настояване на БСП. От левицата поискаха поемане на отговорност от страна на компетентните институции, разрешили пристигането на отпадъците у нас.
Димов посочи, че е забранено в България да се изгарят количества отпадъци, които надвишават половината от годишния капацитет за инсталациите.
Едва 3% е количеството на изгорените отпадъци в България, като процесът ще бъде разширен, тъй като изискването на ЕС е отпадъците да бъдат максимално рециклирани, а не депонирани.
Нашите граници са доста пропускливи, коментира Евгения Ташева от екосдружение „За Земята“ в предаването „Нещо повече“.
„От години имаме сигнали, че доста големи количества отпадъци влизат в България през пристанищата в Бургас и във Варна. Явно същото нещо се случва и по жп транспорта. Явно нашите граници са доста пропускливи. Нашите данни са, че от доста време циментовите заводи в България са изградили капацитет за изгаряне на отпадъци, специални съоръжения. Те имат капацитет от около 800 000 тона годишно, общо. От тях 50% могат да бъдат внесени легално, но зависи какво се внася легално – на етикета може да пише едно, а вътре да не се знае какво има", посочи тя.
Според нея количествата, влизащи у нас, са много по-големи. "Но не са само те са проблемът, защото и нашите общини започват да произвеждат гориво от отпадъци, защото са притиснати от това, че депата се запълват все по-бързо... Изгарянето не е печелившо от социална, от екологична гледна точка. Европейската общност гледа към кръговата икономика като новия модел на развитие. Тази икономика изключва депонирането и изгарянето на отпадъци, защото това е унищожаване на отпадъци, временно складиране в земята или унищожаване на материали, които иначе, ако бъдат рециклирани, ще захранват икономиката“, допълни Ташева.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир