Цялата държавна машина тръгва срещу Uber

Николаос Цитиридис Последна промяна на 27 февруари 2015 в 13:10 16192 73

НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция и скоро ще тръгнат на масови проверки срещу Uber България - международната компанията за превоз на пътници, която се явява и пряк конкурент на всички таксиметрови компании.

Очаква се в близко бъдеще клиенти под прикритие да залавят шофьорите на Uber, след което в действие ще влязат едни от най-солените глоби в цяла Европа - за първо нарушение 1500 лв. глоба и 6 месеца наказателен паркинг за автомобила (паркингът също се плаща). При повторно нарушение глобата и продължителността на паркинга се увеличават чувствително.

Инициативата за акцията на ведомствата срещу Uber е дошла след множество сигнали от таксиметрови компании.

В началото на тази година превозвачите са подали и жалба в прокуратурата.

Нарушенията, които ще накарат целия държавен апарат да тръгне срещу Uber, са, че возят без лиценз, без психотест за шофьори, нарушават законите за конкуренцията и извършват нерегламентирани финансови операции, теглейки пари от картата на клиентите, обясниха от Министерството на транспорта за OFFNews.

В акцията може да се включи дори и Комисията за защита на потребителите, тъй като шофьорите са подписали в договора си клауза да не уронват престижа на Uber, а при евентуални съдебни процеси именно шофьорите ще са най-важните свидетели.

За да заловят и отнемат превозното средство на шофьор от Uber пътниците трябва да направят и самопризнания, че се возят в нерегламентираното такси, а не са приятели с шофьора например. Именно заради това ще бъдат и клиентите под прикритие.

През изминалата година са били заловени и глобени 125 нарушители, които превозват незаконно пътници в страната. Голяма част от тях са били граждани, които причакват туристи по гарите и ги возят в личните си автомобили. От транспортното министерство приравняват тези случаи с Uber, като най-сложното и при двете ситуации е, че пътникът трябва да признае, че "не е приятел, който дава пари само за бензина". 

От НАП потвърдиха, че в момента се водят съвместни преговори за подобна акция, но не коментираха повече около нея и имало ли е досега проверки срещу компанията.

В началото на декември 2014 г. официално у нас стъпи услугата за модерни превози Uber - система, лесна за ползване и единственото, което ви трябва е смартфон с интернет и кредитна/дебитна карта.

Uber е превозна компания, която предлага услуги близки до тези на такситата. Компанията, базирана в Калифорния, е основана през март 2009-та година. Същинската работа започва обаче година по-късно. След още една година се разраства и пристига в Европа, както и в градове като Сидни и Пекин.

Единствените изисквания към шофьорите са колите им да бъдат не по стари от 10 години и да имат книжки от повече от 3 години. От Uber изискват справка от КАТ за това какви нарушения са имали шофьорите им.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

02.03 2015 в 20:56

Всички Uber шофьори са ми приятели и им плащам бензина като се возя с тях!

28.02 2015 в 16:59

Привет на участниците в дискусията!

Аз съм едновременно Uber Driver и Uber Rider.

Искам да се обърна към "колегите" от такситата и да ги успокоя - Юбър НЕ Е конкуренция на такситата, нито пък такситата
са конкуренция на Юбър. Просто целевата група (клиентите) на двете услуги са различни. В Юбър се возят клиенти, които държат
на качеството. Почти всички мои клиенти споделят, че или въобще не се возят в таксита, или го правят само в краен случай.
Тези хора са истински въодушевени от навлизането на Юбър в България, защото най-после имат възможност за придвижване в града
под формата на достатъчно качествена услуга. Това означава, че ако услугата Юбър бъде забранена, тези пътници няма да се "прелеят"
като клиентела към такситата (защото и преди Юбър не са били такива), а отново ще търсят алтернатива на такситата при придвижването
си в града - поне докато качеството на таксиметровите превози е на сегашното ниво.

Говерейки за качество, искам да споделя една интересна статистика: преди стартирането на Юбър в Сан Фран, пазарът (годишният оборот)
на таксиметровите услуги е възлизал на около 100 млн. долара. Сега годишният оборот (Юбър + таксита) е около 400 млн. долара, като
делът на такситата е 150 млн. долара. Сиреч, след навлизането на Юбър, оборотът на такситата се е повишил с 50%, което, макар да
звучи парадоксално, има много просто обяснение - подобряване на качеството на услугата от страна на такситата.

Това, според мен, е чудесно! По-голям оборот, по-добро качество на услугата, повече доволни клиенти.

А сега малко за ИСТИНСКИТЕ проблеми, които мъчат шофьорите на таксита:

1. Свръхрегулацията - любимата хватка на държавата. Излишен, тромав, затормозяващ режим, който чрез многобройните изисквания, регистрации,
прегледи и т.н. цели да държи "бизнеса" на къса каишка - винаги при проверка (ДАИ, КАТ, НАП и т.н.) могат да те хванат "в крачка",
което пък допълнително захранва и без друго ширещата се в България корупция.

2. Незаконните таксита (копърките) - това, според мен, е и най-големият проблем, защото тези "герои на сивата икономика", освен че крадат
клиенти директно от истинските таксита, съсипват и имиджа им, защото "ужиленият" клиент, платил 40 лв, долара или евро от Аерогарата до
центъра няма да си спомни кой точно го е возил, а ще каже: "ТАКСИТАТА в България са обирджии и мошеници!"

Досежно арументите на противниците на Юбър, ще възразя със следното:

(За лошите думи, които ще напиша по-долу, предварително изключвам като адресат свестните шофьори на таксита - има ги но са малко, 15-20%)

1. "Професионални шофьорски книжки" - за превоз на пътници с лек автомобил НЕ СЕ ИЗИСКВА (не е задължително) нещо повече от СУМПС, кат. В.

Всеки, които шофира в града ще потвърди, че повечето таксита карат неграмотно, неколегиално и опасно. Неподаването на мигач, рязкото спиране
(като поразен от куршум) или спирането насред кръстовище за оставяне/вземане на клиент са неща, които виждам по цял ден.

2. Психотестове и технически прегледи - да, но правят ли се наистина или просто се "купуват". Поне за половината от такситата в София е
сигурно, че е второто. Иначе няма под формата на таксита да се движат раздрънкани коли, управлявани от неуравновесени шофьори, които
не се отнасят към клиента като към клиент, а като към навлек/смотаняк, от когото се стремят да изкарат колкото се може пари. Нямаше да има
и новини от сорта на "Шофьор на такси с 2 промила алкохол в кръвта помете спирка на градкия транспорт. Има загинали."

3. Данъци - виж т. 2. Тук е мястото да кажа, че нямам нищо против държавата да си вземе своето от услугата Юбър чрез налагане на
данък (10%, както е за всички в България) при източника на приходите.

Като заключение: за жалост гилдията на таксиметровите шофьори е силно деградирала - което буквално ГОНИ клиентелата и съответно НАМАЛЯВА
доходите от тази дейност. Всичко това става, разбира се, под "топлите грижи на държавата" с всичките регулации, регистрации,
прегледи и проверки, които вече две десетилетия така и не успяха да премахнат "копърките" - истинската нелоялна конкуренция на такситата.
Преди няколко дни четох за шофьор на "копърка" от Бургас, който е осъден да палти глоба в размер на... 25,46 лв.
А срещу Юбър се тръгва направо от 1500 лв и спиране от движение (защо не и доживотен затвор без право на помилване?)!

Въпросът в крайна сметка е: "Юбър ли да стане като такситата (чрез регулациите на държавата) или такситата да станат като
Юбър (чрез подобряване на качеството на услугата)?".

28.02 2015 в 15:29

Това са пълни глупости. Статията има за цел да сплаши - нищо повече. Всичко при Uber си е регламентирано и подковано юридически. Не могат с пръст да ги бутнат. Като се запознаят с начина на работа много бързо ще се откажат да правят каквото и да е. Всички плащания минават без кеш - през банка, т.е. Приходите се виждат и съответно могат да бъдат обложени с данък. А колко бакшиши дават кадови бележки?!?!?

28.02 2015 в 11:43

Мародерите се разпискаха. Често късно вечер ми идват гости от аерогарата-ядосани и изнервени от нахалните таксидижии бакшиши. Защо UBER да не работи? Не защото не е лицензирана, а защото конкурира бакшишите. Ама като пуснат метрото от аерогарата тази година, ще им се стъжни още повача живота.

28.02 2015 в 10:46

Преди да храните; замислете се колко от бакшишите ви точат с измислените им помпички и колко от тях ви возят в ужасни, смърдящи, неподдържани коли, в които кибичи чалга, смърди на цигари и пот, и нещо странно потропва заплашително колата. Отделно от това се движите с около 30км/ч над ограничението, а понякога повече. Но когато се качихте в колата и се пробвахте да се закопчаете с колана бакшиша смърдящ ви успокои че колана е развален ама няма и кой да ви направи проблем за това. Искам да ви попитам, защо може бакшиша да кара без колан, говорейки по телефона, с превишена скорост, без фарове, а някой доброжелателен човек, който предпочита да сподели автомобила си с някого, вече е престъпник. Какво лошо има в това, хората да се возят на по-ниски цени, в по-добри условия, при далеч по-възпитани хора? Това е сред глупостите на държавата да се покаже колко е сърдечна в спазването на законите...

28.02 2015 в 09:18

Към коментар 66.
Е наистина няма да се оправи тази държава докато има хора които нямат възпитание и си изказват мнението с псуване.
Първо да се научим да ползваме езика си после да мислим как ще се оправим.
И дали проблема на държавата ще се реши от някакъв мижав данък от няколкостотин коли?
При положение, че държавата се източва редовно от фирми приближени до властта и там става дума за огромни суми, дали плюнката УБЕР ще закърпи бюджета и дали това е мястото от където трябва да се почне?
Да споменавам ли контрабандата?
А някой помислил ли е какво става с малкото пари които си изкарват в допълнение към дохода УБЕР шофьорите? Ами човека отива в магазина и пълни количката, купува си нов телевизор или отива на ресторант, плаща си данъка за апартамента т.е. захранва икономиката на държавата.
И пак ще повторя дали мизерните трохи които биха влезли в бюджета ако се обложат шофьорите с допълнителен данък ще оправят нещо в държавата?
А дали това е целта на хайките и кампанията срещу УБЕР или защитаване на корпоративни интереси на разни мутри?
Хайде замислете се над тези неща и после говорете как УБЕР ощетявал държавата?
Или май е обратното, помага за развитието на държавата?

28.02 2015 в 07:37

В Германия още преди 2 години се возих през такъв сайт и бе прекрасно. Значи там може а тук НЕ.. ах алчност.. глътка въздух не искат да ни дадат...

28.02 2015 в 01:23

В много държави по света има Юбер такси и това е реална алтернатива на такситата, които станаха монополисти в сектора. В София 3 фирми държат пазара и са в картелно споразумение. Ясно е, че със зъби и нокти ще се борят за кокала!

27.02 2015 в 23:26

никога няма да се кача на такси вече, само вижте чия собственост са големите фирми -ТИМ, Черепа и тн и тн. А бакшишите смърдят!

27.02 2015 в 22:30

Значи по изключение, излязъл съм да поветрея малко на нощем щото узото не прощава... та само да вметна реиш ли...
64 коментара до тук от тях 2-3 най-много 4 форумци плахо се опитват да опонират как видите ли ЗАКОНИТЕ В СТРАНАТА НИ ТРЯБВАЛО ДА СЕ СПАЗВАТ.
ЗАЩО БЕ ПУТКИ МАЙНИ?!
ЗАЩО!?
ЕМИ КАК ЩЕ СИ ОПРАВИМ СТРАНАТА КАТО ВСЕКИ ИСКА ДА КЛИНЧИ И ДА НЕ СПАЗВА ЗАКОНИТЕ?!
КАКА ЩЕ СТАНЕ ПО-ДОБРА ТАЗИ ДЪРЖАВА КАТО ВСЕКИ ГЛЕДА ДА И ЕБЕ МАЙКАТА?
АЙДЕ ТАМ РАЗНИ РЯЗАНИ, ДАГИ ОСТАВИМЕ РЕИШ ЛИ, АМИ ДРУГИТЕ?...



НАРОДЕ-Е-ЕЕЕЕЕЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!