Пътуване с Не!таксито Uber

Николаос Цитиридис Последна промяна на 12 декември 2014 в 18:51 45353 31

Тази седмица официално у нас стартира новата услуга за "модерни" превози Uber. Системата е лесна за ползване и единственото, което ви трябва е смартфон с интернет и кредтина/дебитна карта. 

Uber е превозна компания, която предлага услуги близки до тези на такситата. Компанията, базирана в Калифорния, е основана през март 2009-та година. Същинската работа започва обаче година по-късно. След още една година се разраства и пристига в Европа, както и  в градове като Сидни и Пекин.

Единствените изисквания към шофьорите са колите им да бъдат не по стари от 10 години и да имат книжки от повече от 3 години. От Uber изискват справка от КАТ за това какви нарушения са имали шофьорите им. 

Системата работи по следния начин - регистрирате се в приложението за смартфон или таблет с телефон, мейл и кредитната си карта. Приложението открива вашето разположение и с натискането на един бутон може да поръчате кола.

Важно е да се уточни, че не се поръчва с обаждане на телефон. Всичко е онлайн.

Може да проследите къде се намира таксито ви докато го чакате и след колко време ще дойде то.

Колите на Uber не носят отличителни знаци и няма как да ги разпознаете на улицата, за да ги спрете с ръка, както става с обикновените таксита.

Първият ни опит да си поръчаме кола на Uber беше неуспешен, което отдаваме на многото заявки и бъг в системата. И така поръчаното ни такси не дойде.

Успех с поръчката на кола направихме на следващия ден през деня, когато и трафикът не беше усилен.

Приложението ни показа снимка на шофьора, автомобила му и регистрационния му номер. След 6 минути таксито пристигна и потеглихме към желаната дестинация. Избрахме да бъде по-дълга, за да разпитаме шофьора повече.

Георги ни разказа, че работата намерил случайно като натиснал линк в интернет, че компания набира шофьори. Подал онлайн заявление и след няколко дни му върнали обаждане, с което го поканили на интервю.

Шофьорът ни сподели, че за 3 дни от старта на Uber у нас на ден прави по около 15 курса.

Няма нужда да покрива нормативи, часове и курсове. Единствено се иска да приема 95% от поръчките, когато е подал статус "онлайн" на смартфона си.

За шофьорите има специално приложение, когато приемат клиенти.

Накрая на пътуването и клиентът и шофьорът може да даде оценка на другия по 5 точкова система със "звездички".

Сметката се плаща през картата, с която си се регистрирал. След пътуването пък получаваш и имейл с картата на пътя, през който сте минали и разбивка за това, което си платил - минути и километри.

(ние се възползвахме от промо код за безплатно пътуване)

Тарифата на Uber е 70 ст. първоначална цена, 40 ст/км и 20 ст./мин. като за разлика от обикновените таксита, Uber таксува за цялото време в колата, а не както при такситата за престой на светофар например.

Дори да ви се струва евтино (макар че е спорно като се калкулира цената за време), системата е на ръба на закона. Uber не са лицензиран превозвач, шофьорите им също не са професионалисти, нито имат опит. Дори нашият шофьор си призна, че предпочита колелото.

Попитахме Министерството на транспорта дали Uber са законни, подлежат ли на регулация и очакват ли ги санкции, ако продължават работата си.

В МТ вече бяха запознати с услугата Uber, но закона не им позволява да ги "заловят" и глобят. От ДАИ нямат право да спират автомобили без КАТ, като това може да стане само при съвместна акция.

В Закона за автомобилните превози са предвидени санкция за нерегламентиран превоз 1500 лв. при първо нарушение, 3000 лв. при повторно и 6000 лв. при системни нарушения (чл. 93, ал. 1).

Предлаганата от "Юбер България" услуга е за извършване на превоз на пътници срещу заплащане. За да бъде извършвана такава услуга с автомобили до седем места (таксиметров превоз на пътници) се извършва от регистрирани превозвачи или водачи от името на регистрирани превозвачи. "Юбер България" не е регистрирана в България за извършване на подобен превоз.

Председателят на транспортната комисия към Народното събрание Гроздан Караджов коментира пред OFFNews, че все още не са информирани и нямат коментар по случая, но "всички трябва да са равни през закона".

"Щом има регулация за такситата, трябва да има и за Uber", каза Караджов.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!