Много шестокласници не разбират защо трябва да учат основни предмети, като математика, история, география, английски. 46% ги смятат за напълно безинтересни. Но продължават да учат, защото ги е страх от провал.
Най-много 12-годишни мразят историята (43%) и математиката (40%). 35% недоумяват защо трябва да учат география, 31% - английски. За сметка на това обичат физическото възпитание (76%), изобразителното изкуство (58%) и информационните технологии (57%).
Данните са от национално представително проучване на Центъра за приобщаващо образование с подкрепата на фондации Велукс.
В България всяка година приблизително 57 000 деца са в шести клас, момичетата са малко повече - 52%. Момичетата най-често мечтаят да са адвокати (19%) или лекари (18%), момчетата - футболисти (23%) или полицаи (17%). Обичат да слушат музика, да прекарват време навън (момичетата) или да играят на компютърни игри или на футбол.
95% от 12-годишните смятат, че е по принцип важно да се ходи на училище. За 21% причината е, че получаваш нови знания, а това помага да си намериш хубава работа. За 10% - защото срещаш приятелите си там. 79% харесват учителите си. И въпреки това 45% са готови да избягат от час при първа възможност, показват отговорите им от изследването. Защо, питат авторите му и отговарят - защото училището не е адекватно спрямо децата.
За разлика от възрастните, те не смятат, че най-големият проблем. От агресия се страхуват 18%, но за 56% проблем №1 е страхът от провал в ученето.
Проучването изважда на показ и други фактори, които могат да откажат децата от училище - 23% са крайно бедни, 18% трудно говорят български. На 14% се налага да работят, 12% пътуват от друго населено място до училище, 10% не живеят с родителите си. При 30% има риск да загубят мотивацията си да продължават и дори да напуснат преждевременно училище.
От Центъра обясняват и защо са решили да проверят какво е положението точно с шестокласниците, защото "те са най-малко изследваната група, която обаче се намира в най-критичната възраст", по думите на програмния му директор Димитър Лазаров.
"Обикновено се вълнуваме силно от 5-ти клас, когато децата започват да учат с много учители, и от 7-ми, когато има матури и кандидатстване. Но шести клас е критичен за самите деца – защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям. Затова битката за интереса им и любовта към ученето се води именно в шести клас – и е от съществено значение за всички нас да спечелим тази битка", казва още той.
Защо това, което учите е важно и как може да го приложите - това са въпроси, на които е задължително да дадем отговори пред децата, съветнат от Центъра. А съветът им към училището е да направят уроците по практически, да се преподава извън класната стая.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
8167
4
12.09 2017 в 14:41
29217
3
12.09 2017 в 13:52
Поздрав!
7447
1
12.09 2017 в 13:09
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег
Джендо Джедев
Петков за преговорите: Толкова ли е трудно за ГЕРБ да се откаже от Пеевски?