Състоянието на образованието в България е критично, обявиха преподаватели в отворено писмо до президента, Министерския съвет и депутатите. В него те апелират за спешни промени, които да извадят училищата и университетите от дълбоката криза.
"Качеството на образованието спадна драстично най-вече заради слабата предварителна подготовка на нашите студенти. Те идват при нас без елементарни умения за четене и писане, което ни създава трудности за справяне с тази изначална неграмотност", коментира проф. Добрин Тодоров, преподавател в Минно-геоложкия университет, пред БНР.
Предпоставка за ниското ниво на кандидат-студентите, допускани до университетите е фактът, че държавната субсидия за висшите училища се определя на брой приети студенти и не цели привличането на най-добрите кандидати.
"Преподавателите сме силно загрижени, защото не можем да постигнем целите си. Системата за финансиране трябва да бъде сменена и да бъде обвързана с качеството", категоричен е проф. Тодоров.
Според него Законът за развитието на академичния състав също трябва да претърпи промени.
"Предлагаме 5 конкретни стъпки. Първата се отнася до подбора на самите преподаватели във ВУЗ, тъй като в последните години държавата неоснователно отвори вратите на хора, които не са проверени относно тяхната професионална квалификация и възможности. В Закона за развитие на академичния състав беше отворена вратата за влизане на млади преподаватели без конкурсен изпит. Няма изискване за базовата квалификация - образователната и научна степен доктор. Трябва да се гарантира минималната квалификация.
Предлагаме също всеки преподавател да се самоопредели към дадено висше училище, така щото да допринесе за формирането на собствената му физиономия и да се пресече абсурдната практика един човек да се конкурира сам със себе си в различните университети", каза професорът.
Според него е задължително също мрежата от висши училища да се оптимизира чрез сливане на някои от тях, като "се изхожда от обществения интерес, а не от частни групови интереси".
Ето цялото отворено писмо, публикувано в портала "Култура".
Отворено писмо
от университетски преподаватели по философия относно критичното състояние на висшето образование в Р България и неотложните мерки за неговото подобряване
Уважаеми дами и господа,
В началото на академичната учебна година, ние – група дългогодишни университетски преподаватели – смятаме за свой дълг да насочим вашето и на обществото ни внимание към видимата за всички ни криза във висшето образование. При наблюдаваните през последните две десетилетия демографски процеси у нас налице е трайна тенденция за спадане броя на потенциалните кандидати за прием във висшите училища. Неконкурентността на образователната ни система мотивира най-добрите от зрелостниците да търсят възможности за получаване на образование зад граница. Публична тайна е, че средното ни образование е колабирало, като немалка част от завършващите го не притежават дори елементарни умения да четат и пишат с разбиране. Това негласно се потвърждава от факта, че някои университети – като ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”, например – вече въведоха задължителни ограмотителни курсове за всички новоприети студенти. В същото време около 95% от държавната субсидия продължава да се разпределя между висшите училища на принципа „брой обучавани студенти”. Ножицата между реалния демографски потенциал и броят на постъпващите във висшите училища младежи все повече се свива за сметка на качеството в базисното образование на кандидатите. Субсидирането „на глава” притиска академичните ръководства ежегодно да завишават план-приема и да смятат основните си цели за постигнати ако попълнят отпуснатите им бройки.
Оторизираните държавни органи като защитници на обществения интерес също виждат посочените проблеми. Нормативно тяхното решаване е предмет на приетата Стратегия за развитие на висшето образование в Република България за периода 2014 – 2020 г., но смятаме, че остава недооценена дълбочината на кризисните явления и неотложността на мерките, които следва да се предприемат за противодействието им. Висшето ни образование е в процес на неконтролируем упадък и следва да се реагира в следващите месеци, а не години, за да се съхранят възможностите за ефективното му възстановяване и развитие. Отправна точка за действие следва да бъде приетата от МС Национална квалификационна рамка на Р България (НКРРБ), която е конкретизация към българските условия на приетата няколко години по-рано от ЕС Европейска квалификационна рамка за учене през целия живот, а създалите документа упълномощени държавни органи, са длъжни да следят за спазването на заложените в него индикативни цели.
При така стеклите се обстоятелства ние смятаме, че общите ни усилия следва да бъдат концентрирани към повишаване качеството на обучението и рационализиране структурата на образователната ни система, за да не се пилеят и без това оскъдните човешки и финансови ресурси.
В тази посока за най-неотложни смятаме следните стъпки:
1. Да се промени ЗРАСРБ така, че да бъдат освободени преподавателите, които не са положили конкурсен изпит и не са придобили ОНС „доктор” в указаните срокове. Всеки преподавател да се самоопредели институционално, за да се пресече практиката на „академично номадство”, а висшите училища да разчитат на собствения си кадрови потенциал при акредитация.
2. Да се прегледа състоянието на висшите училища по линия на следакредитационния контрол и се коригират дадените от НАОА оценки, ако не отговарят на изискването за достатъчно и с нужната квалификация преподаватели. Самата НАОА да се реформира по посока на повишаване прозрачността в нейната работа и изработване на ясни критерии за привличане на експертите й.
3. Да се преструктурира мрежата от висшите училища чрез тяхното окрупняване, като за целта се изработи и приложи комплексна оценка, включваща ясни и приложими към всички тях критерии:
А/ да се вземе за основа класацията на висшите училища от страната, формирана на базата на оценките от институционалната им акредитация и се въведе минимален праг за продължаване на самостоятелното им съществуване;
Б/ да се има предвид класацията на висшите училища по професионални направления, като и тук за основа се вземат оценките от акредитацията на НАОА, а когато такава още липсва – от рейтинговата система, и се въведе минимален праг за продължаване на обучението по тях в съответното ВУ;
В/ да се вземе предвид броят на държавните висши училища, обучаващи в отделните професионални направления, като се ограничи техният кръг до най-високо оценените.
4. Да се определят лимити за поддържане на висшето образование в страната:
А/ за количеството студенти, приемани по държавна поръчка като цяло, като ежегодно се фиксира с известен резерв броят нужни на страната млади специалисти;
Б/ за количеството студенти, които се приемат по държавна поръчка в отделните професионални направления, като за отправна точка се вземат потребностите на обществото и на трудовия пазар – понастоящем и в бъдеще.
5. Да се изработи модел за централизирано разпределение на обучаемите по професионални направления в държавните ВУ, като разпределянето на студентите в държавния план-прием да става според мястото им в националната класация по даденото направление и на водещите в нея висши училища бъдат отпускани в определено съотношение отредените от държавата средства.
1 октомври 2015 г.
Проф. дфн Цочо БОЯДЖИЕВ, СУ „Св. Климент Охридски”
Проф. д-р Валентина ДРАМАЛИЕВА, УНСС
Проф. дфн Стилиян ЙОТОВ, СУ „Св. Климент Охридски”
Проф. дфн Валентин КАНАВРОВ, ЮЗУ „Неофит Рилски”
Проф. дфн Лазар КОПРИНАРОВ, ЮЗУ „Неофит Рилски”
Проф. д-р Даниела СОТИРОВА, ТУ-София
Проф. дфн Венцеслав КУЛОВ, УНСС
Проф. дфн Правда СПАСОВА, НХА
Проф. дфн Атанас СТАМАТОВ, МГУ „Св. Иван Рилски”
Проф. д-р Ели СЯРОВА, ВТУ „Св. св. Кирил и Методий”
Проф. дфн Добрин ТОДОРОВ, МГУ „Св. Иван Рилски”
Проф. д-р Тодор ТОДОРОВ, УАСГ
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
01.10 2015 в 18:59
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 18:13
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 17:12
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 16:52
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 14:29
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 13:52
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 13:44
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 13:43
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 13:42
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
01.10 2015 в 13:41
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара