До 200 лева глоба за паркиране на тротоар

За синята и зелената зона ще се плаща "цена", а не "такса" - така няма да е нужно да се доказва, че парите отиват за инфраструктура

Нели Чолашка 07 май 2015 в 12:27 15730 16

Снимка БГНЕС/Гергана Костадинова

Глобата за паркиране в паркове, градини, детски площадки и тротоари в населени места ще е от 50 до 200 лв. по преценка на глобяващия полицай.

Първоначално идеята беше всяка община да решава какъв точно да е размерът й в тези граници (до момента общините определяха глобите за паркове и тротоари, които са общинска собственост). С преходните и заключителните разпоредби беше записано, че КАТ ще определя дали да е 50 лв. глобата или по-висока - до 200 лв. Преценката ще е според тежестта на нарушението, както е и за другите глоби, които налага КАТ.

Това решиха депутатите с гласуването на промените в Закона за движение по пътищата.

Сега паркиране на тротоарите е разрешено, ако се остави необходимото отстояние до сградите за преминаване на пешеходци, колата не е спряла пред вход на сграда или гараж. Ако тези условия не са изпълнени, глобата е 20 лева.

Първоначалният текст заковаваше глобата на 200 лева, но заради протести заради липсата на достатъчно места за паркиране, например в София, крайният вариант бе смекчен и тя ще е от 50 до 200 лева. В текста депутатите записаха, че се санкционира спиране, с изключение на "разрешените места". За да са "разрешени места" тези тротоари, общините ще трябва да сложат знак на всеки един от тях.

С промените в закона се узаконява "синята зона" в големите градове, като думата "такса" се сменя с "цена". Причината е, че при "такса" трябва да се докаже, че парите от таксите отиват за подобряване на инфраструктура. При "цена" това не е необходимо. Срещу тази промяна се обявиха социалистите. Таско Ерменков от БСП обвини мнозинството, че превръща паркирането в търговска дейност, а не в услуга.

По време на заседанието на НС днес коалиционните партньори ГЕРБ и Патриотичния фронт се скараха по въпроса кой трябва да събира парите от платеното паркиране. Съгласно предложените от ГЕРБ и РБ текстове синята и зелената зона се стопанисват от общински дружества, те могат да се отдават и на концесия.

Когато парите постъпват в общинското дружество, реално отиват по сметката на дружеството и евентуално след това се отчислява дивидент за общината.

От ПФ поискаха да се запише, че парите отиват в общински предприятия - в този случай парите се превеждат директно по сметката на съответната община.

От БСП подкрепиха искането на Патриотите, но то така и не беше прието.

Докато течеше дебатът в НС пред сградата на парламента се проведе протест на несъгласни с промените граждани.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!