Автоинструктори от цялата страна излизат на протест днес от 13 ч. на пл. "Княз Александър Батенберг" в София с искане за "незабавна" отмяна на заповед на образователния министър Красимир Вълчев от 15 ноември 2019 г., която предвижда увеличаване броя на часовете по кормуване от 31 на 42 за категорията В1 и най-масовата В. Организират го Националният автоинструкторски съюз, Българският автоинструкторски съюз и Съюзът на българските автомобилисти (СБА).
Измененията на Учебната документация за обучение на кандидатите за придобиване на правоспособност за управление на моторни превозни средства от категориите АМ, А1, А2, А, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, T(Ткт, Ттм), въведени чрез заповедта на министър Вълчев от 15.11.2019 г. изискват още извънградско шофиране и шофиране по автомагистрала/скоростен път с интензивен трафик, както и през нощта и в условия на намалена видимост. От кандидат-шофьорите ще се изисква и завършен десети клас.
Заповедта предвижда още вътрешните теоретични изпити да се провеждат чрез решаване на електронен тест и проверка на възприятията и реакциите чрез интерактивни видеоклипове, а съдържанието на материалите да отговаря на новите изисквания на Наредба 38 за провеждане на изпитите за придобиване на правоспособност на транспортния министър и да влезе в сила след нейното актуализиране и обнародване.
Промените в Наредба №38 бяха внесени от транспортния министър за едномесечно обществено обсъждане на 30.12.2019 г., което ще продължи до края на януари, след което се очаква гласуването им от Министерския съвет. Те предвиждат практическият изпит на кандидат-шофьорите за категориите С1, С, D1, D и С1Е, СЕ, D1Е, DЕ да се извършва и в извън населени места. Прецезира се оборудването в помещението за провеждане на теоретичния изпит - в него ще има технически устройства (стационарна рамка и преносимо устройство) за проверка за метални/електронни устройства в кандидатите. Целта е да се намали вероятността от преодоляване на изпита с чужда "помощ".
Що се отнася до практическия изпит, предвижда се въвеждане на електронно определяне на маршрута с цел избягване на субективния фактор при избора му. По време на изпита ще бъде използвана навигационна система и така ще може да се оцени умението на кандидата за вземане на самостоятелни решения по време на управлението, става ясно от мотивите на проекта. В него е записано още, че ще има възможност за преглед на записа от видеонаблюдението на изпита в учебен център, като кандидатът ще се идентифицира с номера на ваучера от проведения изпит и ще може да се проконтролира кои грешки е маркирал председателят по време на изпита.
"С цел ограничаване на некоректни действия от страна на определени учебни центрове" в §10 от проекта на наредба се предлага да се допусне за първо явяване на практически изпит кандидатът да бъде представен от учебен център, различен от учебния център, където е обучен. Това може да стане само по искане на кандидата, за което е подал заявление в съответното регионално звено на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", става ясно от проекта.
Включена и възможност за оспорване на резултатите от практическия изпит и е описан редът, по който може да става това, както и този, при който може евентуално да се промени резултатът от проведените изпити за шофьорски книжки.
В проекта за промени на наредбата са добавени и конкретни изисквания към камерите, с които е оборудвано помещението за теоретичните изпити.
Протестиращите автоинструктори твърдят, че часовете са достатъчно, обучението - добро, но проблемът - водещ до толкова много катастрофи с жертви на пътя - се криел в изпитите за шофьорски книжки и контрола там.
„Нашето настояване продължава да бъде усилията на държавата да бъдат пренасочени към изпита, а не към шофьорския курс. Ако изпитът може да бъде купен, какво значение има колко трудно и продължително е обучението? В крайна сметка не курсът на обучение, а изпитът дава шофьорската книжка“, заявява инж. Емил Панчев, председател на СБА в позиция, разпространена от съюза.
В нея се казва още:
"Тази промяна е тясно обвързана с въвеждането на нова система за контрол върху практическото обучение на водачите. Начинът на въвеждане на системата за контрол от Министерството на транспорта даде основание на голяма част от експертите в сферата да се усъмнят, че става въпрос за корупционна схема. Договорът за изработка на системата е подписан в момент, в който работната група по обсъждане на промените, все още не е приключила своята работа. Междувременно, фирмата, на която е възложена изработката, вече е била готова със софтуера и той дори е предоставен за тестване на определени автоинструктори. В тази връзка възникват няколко въпроса, на които протестиращите очакват да получат отговори:
Възможно ли е фирмата да е работила върху изработката на система за сигурност преди държавата да ѝ я възложи?
Как собствениците на фирмата са знаели предварително, че изработката на тази система ще бъде възложена точно на тях?
Кой е работил по тази система, тъй като към момента на сключване на договора фирмата няма наети работници, не внася осигуровки и няма публично оповестени проекти, свързани с възложените ѝ дейности?
Възможно ли е промените да се правят с цел една частна фирма да събира такса (в размер на 20-30 лв.) от 60-70 000 курсисти годишно за достъп до тази система?
Ако последното съмнение е вярно, възможно ли е по този начин да се цели пренасочването на близо 2 милиона лева годишно към една частна фирма?"
Оттам пишат още, че срещу промените са събрани близо 1000 подписа на автоинструктори.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
4I4ATA
Планира ли Сърбия да нападне съседни държави?
Деспин Митрев
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)
Деспин Митрев
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)
baba Yaga
Московска клиника предлага безплатно инвитро с ''материал'' от Павел Дуров