9,5% от педагозите в детски ясли са под 30 години

OFFNews 22 януари 2021 в 12:41 1290 0

Едва 9,5% от педагозите в детски ясли са под 30 години, а само 12,8% от тях са завършили "Предучилищна и начална училищна педагогика". Това показва изследване на действащите у нас политики за професионално развитие и условията на труд на специалистите, работещи с деца в ранна детска възраст, реализирано от фондация "За Нашите Деца". 

Изследването е част от инициативата "България расте с децата си", с която фондацията насочва вниманието на обществото към ролята на професионалистите, работещи с деца в ранна детска възраст за повишаване качеството на образованието и услугите за деца. То се фокусира върху социалния, образователния и здравния сектор, като очертава насоки за необходимите обществени политики за издигане качеството на образованието и грижите за деца в ранна възраст.

Проектът "България расте с децата си" се изпълнява с финансова подкрепа, предоставена от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на финансовия механизъм на ЕИП. 

"Необходими са целенасочени политики за формиране на компетентности за ранно детско развитие на професионалистите, които работят с деца от 0 до 7 години в секторите образование, здравеопазване и социални услуги. Както първоначалното университетско образование, така и продължаващото професионално развитие на специалистите трябва да включват знания и умения за различните аспекти от детското развитие и за съвместната работа на професионалисти от различни сфери. Експертите, участвали в изследването изтъкват ясно изразена необходимост от подготовка за работа с деца в уязвими ситуации, изграждане на умения за работа с родители и оценка на семейната среда", посочват от фондацията.

Важен извод от изследването е препоръката в работата на специалистите, работещи с деца между 0 и 7 години, да навлязат съвременни методи за продължаващо професионално развитие, които освен обучителни програми, включват надграждане на уменията на работното място.

"Важен е диалогът и периодичната обмяна на знания и опит в рамките на отделната професия и между специалисти от различни професии – социални работници, лекари и медицински специалисти", добавят от фондация "За Нашите Деца". 

Според тях е необходимо професионалното развитие да бъде интегрирано в практиката на педагозите, да включва взаимно наблюдение и анализиране на педагогическата дейност, взаимодействие с колеги от други сектори, както и взаимодействие с родители.

От фондацията смятат, че трябва да се постави по-силен фокус върху приобщаващото образование, което навлиза в университетските програми едва преди две години. Една от най-ясно изразените нужди сред работещите с деца в сектор образование е нуждата от знания и умения за работа с деца със специфични потребности, категорични са от фондацията. 

"Ключов е въпросът за създаване на подкрепяща работна среда за младите учители в детски градини и ясли. Важно е да са налице политики за кариерно ориентиране на гимназистите към работа с деца в ранна възраст, както и активно привличане на студенти към работа в детски градини от страна на общините. Интегрирането на детските ясли в предучилищното образование ще създаде по-добро взаимодействие между специалистите, работещи в тясна връзка с децата, и ще гарантира по-плавен преход за детето между отделните етапи на обучение и развитие", добавят от фондацията. 

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

Няма коментари към тази новина !