Quantcast

До 10 г. лентите на всички български филми ще бъдат унищожени (снимки)

ОFFNews Последна промяна на 16 септември 2014 в 16:42 9338 8

Културният министър Мартин Иванов с кино лента в ръце.
Културният министър Мартин Иванов с кино лента в ръце.

"Ако не се вземат спешни мерки, които да осигурят нормални условия на съхранение на лентите, всички български филми ще бъдат унищожени безвъзвратно до 10 години".

Това заяви директорът на Българската национална филмотека Антония Ковачева на среща с медиите, организирана от министъра на културата доц. д-р Мартин Иванов.

Срещата се проведе в неремонтираните от години хранилища на Българската национална филмотека в кв. Бояна, където министърът запозна представителите на медиите с тревожното състояние на българското филмово наследство.

„Инициирах днешната среща именно тук, в тези хранилища, тъй като смятам, че медиите са наш естествен съюзник в борбата ни със задкулисието в българската култура. Нося отговорност поне да представя на обществото най-тежките проблеми в сферата на културата и тежкото състояние в културното ни наследство. Положението на хранилището на филмотеката е недопустимо! Ние сме единствената страна в ЕС, която не се грижи за филмовото си културно наследство. Тук се съхраняват 150 хиляди копия, 9500 са българските игрални и документални филми, но виждате как се разпада визуалната българска памет. Филмовото ни културно наследство бива разяждано от оцетна киселина и непоправимо се съсипва”, заяви доц. д-р Мартин Иванов.

Иванов обеща, че при "смяната на караула" ще предаде на наследника си списък с най-тежките проблеми на българската култура и копие на игралния филм по сценарий на Хайтов „Мъжки времена”, за да му напомнят за тежкото състояние в ресора.



Бюджетът на филмотеката и кино "Одеон" е 347 хиляди лева, но той е крайно недостатъчен, каза Антония Ковачева, като предупреди, че в тази критична ситуация ще започнат и процеси на разпадане на самите ленти.

Американски изследвания сочат, че за съхранението на лентите са необходими вентилирани помещения с постоянна температура максимум до 12 градуса, както и постоянна влажност на въздуха до 30%. Ковачева изтъкна, че ако в хранилището се осигури постоянна температурата до 3 градуса, един чисто нов филмов негатив би издържал там повече от 1000 години.

За съжаление условията в нашите хранилища нямат нищо общо с изискванията - липсва вентилация, температурата не е достатъчно ниска, а влажността е над 50%, изтъкна директорът на Българската национална филмотека.


По нейни изчисления задължително трябва да започне поетапно отпускане на средства – минимум по 250 хиляди лева годишно, за да може да стартира цифровизацията, както и да се създадат по-добри условия за съхранение на филмовото ни наследство. Дигитализацията обаче не решава цялостно проблема със съхранението, тъй като DVD-тата далеч не са вечни.

"Задължително трябва да запазим и оригиналите, лентите на филмите, защото те са най-добрият и най-качествен носител", подчерта Антония Ковачева.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23.03 2015 в 15:42

е дано ги запазят някак, но винаги могат да намерят някои от тях в нета :P мислех че двд-тата издържат повече от лентите, аз си свалих касетите на двд-та. имам касета на 25 години и повече, за сега са добре, да чукна на дърво.

16.09 2014 в 23:21

Интересно...Какво стана с идеята и реализацията на Аудио Видео Орфей,да ремастерират и цифровизират БГ филмите?До колкото помня имаше някакъв проблем с правата,но все пак 20на филма са перфектни.Друг е въпросът,колко от филмите наистина въоще заслужават хората да си ги спомнят или дори да знаят за тях.

16.09 2014 в 18:16

@IvanTheChemist,
Би ли ми обяснил, защото явно не разбирам: каква ежедневна работа вършат наетите служители? Ок, един да има да управлява, един счетоводител. Да има и една чистачка и един охранител. Айде, двама охранители. Да взимат 2*2000 + 3*1000, общо 7 хиляди на месец - 85 бона заплати. Сметките да са 1 000 лева на месец - още 12. Ремонти не знам какви пари отиват - щом от 30 години не е ремонтирано! А за 250-те бона допълнително на година, които искат за дигитализация, ще могат да направят позлатени кутийки за ДВД-тата.

Това, което искам да кажа, е: разходите могат да се оптимизират. Ама нали е държавно - никой не му пука, никой не се отчита. Да, 100% има други неща, които са ми тъмна Индия. Но както казах - ако се даде това да го прави някой с личен финансов интерес, няма така с широки пръсти да се действа.

16.09 2014 в 17:47

Балкански хитрости -- имали пари за дигитализация, нямали за климатик. Като че ли е сигурно, че дигиталното копие ще изтрае 1000 години.

16.09 2014 в 17:29

Дигитализация, дигитализация, дигитализация!

16.09 2014 в 17:20

on, ако ставаше всеки да го прави, можеше и ти да си там, нали? Не е само да се "варди", става въпрос за помещение, съгласно технически изисквания. Тези неща не са особено скъпи, по международни стандарти, но тук 250 000 лева ти изглеждат като мама, тате и бъбрека на отрочето. Но това са заплати за още хора, както и материали за строителство.
Реално ще бъде глупаво да се прехвърлят на оптичен носител, щом за архивни цели много лесно може да се ползва магнитен. Всичко даже ще може да бъде запазено без компресия, lossless.

16.09 2014 в 17:02

Вие парите за нищо ги немате бе! Има хора на заплата, чиято работа е да вардят един склад и за това не стигали над 300 бона? Е трудно ми е да го повярвам. Обявете конкурс за частна фирма, която да се грижи за лентите и ще видите колко ще е реалната стойност (и това с включената печалба за фирмата!)

16.09 2014 в 16:52

телекиното и файловете на замундата!