Къде е икономическата обосновка за това, което се случва с цените на горивата в България? С този въпрос Петър Славов се обърна към министъра на икономиката Божидар Лукарски по време на парламентарния контрол днес.
"Цените на петрола на международните пазари паднаха драстично през 2015г., а курса на щатския долар остава почти непроменен. Затова в световен план се наблюдава голям спад на цените на горивата в края на годината, спрямо нейното начало. В България парадоксално се получава обратното - в началото на годината цените бяха по-ниски, а в края на годината - по-високи", заяви Петър Славов.
"В края на месец януари 2015г. цените на литър бензин и дизел бяха около 1,80 лв. а в края на годината - при рекордно ниска цена на петрола и почти идентичен курс на долара спрямо лева, цената е с над 20 ст. по-висока. Възникват много въпроси и доказателства за това, че има нещо нередно в ценообразуването."
"Простата пазарна логика е такава, че когато падат или се вдигат цените на световния пазар, има известен марж от време преди това да се отрази и на бензиностанциите", отговори Божидар Лукарски. Министъра на икономиката заяви още, че е готов да изслуша законодателни предложения на Петър Славов за регулация на цените на горивата от страна на Министерство на икономиката.
Петър Славов и Мартин Димитров вече внесоха законодателно предложение, с което можеше да бъде засилена конкуренцията в България. През месец октомври 2015г. двамата депутати предложиха данъчните складове да публикуват своите свободни наличности, за да бъде ясно дали могат да бъдат внасяни безпроблемно горива у нас. Мнозинството в парламента тогава не подкрепи тази идея.
"Цената на бензина в България е една от най-ниските в Европейския съюз, а тази на дизела е почти равна на средните в ЕС", заяви още министър Лукарски. Той беше бързо репликиран от Петър Славов, че сравнява крайните цени на горивата в България, когато е редно да сравнява цените преди да бъдат обложени с акциз и ДДС. "Припомням, че акцизът на горивата в България е един от най-ниските в ЕС и цената на дизелът преди облагане с данъци е сред 4-те най-скъпи в Европейския съюз."
"Ще Ви кажа и какво казва бизнесът - цените в България не са пазарни, като посочва че през изминалата 2015г. цената на петрола намалява с 43%, докато за същия период в България цената на дизела е паднала с 9%", каза Петър Славов, като позова на становище на Българската стопанска камара от 21 януари 2016г.
"Ще перифразирам Бил Книнтън: "Горивата, глупако!", каза в заключение Славов
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
23.01 2016 в 07:44
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2016 в 22:07
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2016 в 19:20
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22.01 2016 в 19:19
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Тръмп избра продуцента на неговото реалити ''Стажантът'' за специален пратеник в Англия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас
Вълна от опити за палежи залива Русия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас
Банско откри ски сезона с Марк Жирардели и Михаел Валхофер (СНИМКИ)