Quantcast

Петър Славов: Ще перифразирам Бил Книнтън: "Горивата, глупако"

ОFFNews Последна промяна на 22 януари 2016 в 18:25 7701 4

Къде е икономическата обосновка за това, което се случва с цените на горивата в България? С този въпрос Петър Славов се обърна към министъра на икономиката Божидар Лукарски по време на парламентарния контрол днес.

"Цените на петрола на международните пазари паднаха драстично през 2015г., а курса на щатския долар остава почти непроменен. Затова в световен план се наблюдава голям спад на цените на горивата в края на годината, спрямо нейното начало. В България парадоксално се получава обратното - в началото на годината цените бяха по-ниски, а в края на годината - по-високи", заяви Петър Славов.

"В края на месец януари 2015г. цените на литър бензин и дизел бяха около 1,80 лв. а в края на годината - при рекордно ниска цена на петрола и почти идентичен курс на долара спрямо лева, цената е с над 20 ст. по-висока. Възникват много въпроси и доказателства за това, че има нещо нередно в ценообразуването."

"Простата пазарна логика е такава, че когато падат или се вдигат цените на световния пазар, има известен марж от време преди това да се отрази и на бензиностанциите", отговори Божидар Лукарски. Министъра на икономиката заяви още, че е готов да изслуша законодателни предложения на Петър Славов за регулация на цените на горивата от страна на Министерство на икономиката.

Петър Славов и Мартин Димитров вече внесоха законодателно предложение, с което можеше да бъде засилена конкуренцията в България. През месец октомври 2015г. двамата депутати предложиха данъчните складове да публикуват своите свободни наличности, за да бъде ясно дали могат да бъдат внасяни безпроблемно горива у нас. Мнозинството в парламента тогава не подкрепи тази идея.

"Цената на бензина в България е една от най-ниските в Европейския съюз, а тази на дизела е почти равна на средните в ЕС", заяви още министър Лукарски. Той беше бързо репликиран от Петър Славов, че сравнява крайните цени на горивата в България, когато е редно да сравнява цените преди да бъдат обложени с акциз и ДДС. "Припомням, че акцизът на горивата в България е един от най-ниските в ЕС и цената на дизелът преди облагане с данъци е сред 4-те най-скъпи в Европейския съюз."

"Ще Ви кажа и какво казва бизнесът - цените в България не са пазарни, като посочва че през изминалата 2015г. цената на петрола намалява с 43%, докато за същия период в България цената на дизела е паднала с 9%", каза Петър Славов, като позова на становище на Българската стопанска камара от 21 януари 2016г.

"Ще перифразирам Бил Книнтън: "Горивата, глупако!", каза в заключение Славов

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23.01 2016 в 07:44

Бърз отговор:

Цената ще се увеличи в зависимост от ставката на ДДС и нуждите на бюджета.

22.01 2016 в 22:07


Един въпрос:

С колко ще поевтинее бензинът в България, ако нефтът стане безплатен?

22.01 2016 в 19:20

"Ще перифразирам Бил Книнтън" -- кой е па тоя Книнтън?

Иначе, обосновката за всичко, което се случва в България липсва.

Къде е обосновката за винетките?
Къде е обосновката за билетите за адския транспорт по 1.50?
Къде е обосновката на 40 милиона за НДК?
Къде беше обосновката за 16 милиарда заем?
Къде е доклада за КТБ?
Къде е обосновката за изплащането на заемите с преференциални условия?
Къде е обосновката за цесиите?
Къде е обо... Абе, сещате се, продължаваме така и стигаме до:
Къде е обосновката за попово-Костовата либерализация на цените?
Къде е обосновката за лукановите куфарчета?

Ми нема я, пичове, щото не я искате.

22.01 2016 в 19:19

Този въпрос е изключително ключов. Ако в България не се въведе спот цена на горивата, то трудно икономиката ни може да се движи успоредно с останалите и вечно ще сме догонващи. Разбира се това се въвежда на конкурентен принцип. Тия врътки дето ги правят с данъчните складове, които са собственост на лукойл и вълшебния петрол Урал гарантират на Лукойл монополно положение и я правят като черна кутия. Винаги може да излезе някой умник като Р. Овчаров и да обяснява как всичко е ок и руснаците не ни лъжат. Същевременно цените по колонките в други държави са по-ниски, съответно разходите за производство са по-ниски там и фирмите там произвеждат по-евтино от нашите, никой не купува нашите стоки и бвп не расте. Затова трябва да ни притеснява много, ако съседна държава продава по-евтино(преди данъци и акцизи) горивата, дори и да е с 2-3 ст./литър по-малко...а тук маржът е по-скоро 30ст.......