Икономистите: Бензинът ще поскъпне с още 20 ст. до месец

Последна промяна на 21 февруари 2012 в 11:49 1087 0

Георги Ангелов. Снимка: БГНЕС
Георги Ангелов. Снимка: БГНЕС
Цената на бензина у нас ще се увеличи с още 20 ст. до месец, прогнозираха икономистите Георги Ангелов и Кольо Парамов в интервю пред Би Ти Ви. Това ще се случи, ако Иран продължи да блокира износа на петрол за Европа, уточниха те. Цените на горивата в България поставиха нов рекорд, който надмина шоковите нива от 2008 г. Най-масовият бензин А 95 се продава за 2.56 лв. за литър, А 98 е на цена от 2.72 лв. Дизелът скочи до 2.70 лв. (България е единствената държава в Европа, в която дизелът е по-скъп от бензина). Цената на петрола достигна 120 долара за барел миналата седмица и може да стане и 135 долара за барел, ако кризата с Иран се задълбочи, обясниха икономистите. Поскъпването дойде, след като Иран обяви спирането на износа към някои европейски държави.  Техеран заяви, че ще пренасочи към други страни иранския петрол, който сега се доставя на френски и британски фирми. Преди седмици иранският петролен министър предупреди, че страната може превантивно да спре износа към ЕС като отговор на европейското ембарго, което ще влезе в сила от 1 юли. ЕС и САЩ наложиха санкции срещу Иран, който е вторият най-голям износител на петрол в ОПЕК, като част от натиска за спиране на ядрената му програма. Причината цената на бензина у нас да е непоносимо висока, е изискването за минимален акциз в държавите от Европейския съюз (ЕС), независимо дали страните са бедни или богати, смята Георги Ангелов. Половината от стойността е акциз и ДДС, уточни Ангелов. По думите му в САЩ бензинът е много по-евтин именно, защото там няма акциз за горивата. "Проблемът е, че ЕС все още се смята за клуб на богатите, а това вече не е факт", каза още икономистът. Според него България и другите по-бедни държави в Евросъюза е трябвало да договорят по-нисък акциз предвид по-ниските доходи на населението, но никой не си е направил труда да го направи. Според Ангелов и Парамов парадоксът дизелът в България да е по-скъп от бензина се дължи на факта, че при продажбата на бензин има конкуренция - 60% е внос, а при дизелът близо 80% са местно производство. Възможно е да става въпрос и за картел, коментира Кольо Парамов.