Всеки пети влак - опасен за живота на пътниците

Мадлен Шишманова 22 септември 2012 в 16:04 3109 4

Влак. Снимка: БГНЕС
Влак. Снимка: БГНЕС

20% или всеки пети функциониращ влак в страната е опасен за живота на пътниците, заяви  Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на железопътните превозвачи.

Опасността идва от факта, че това са електрически влакове серия 32 и 33, които не отговарят на техническите изисквания и трябваше да бъдат спрени от движение още преди години, добави Ананиев. Въпреки че не отговарят на изискванията и не са им правени прегледи в последните години, 20 % от графика на влаковете се изпълнява именно от тези две серии.

„Не се прилагат функциите за контрол от националния орган по безопасността ИАЖА”, възмущава се председателят.

„Срокът за въвеждане на независим контрол и лицензиране на жп предприятия, които да извършват този преглед, е краят на 2011 г. Нормативно нещата са въведени на книга в измененията на Закона за железопътния транспорт през 2010 г и 2011 г, но на практика не се прилагат. Това е началото на следващата наказателна процедура на ЕК срещу България за жп транспорта”, допълни той.

Редица инциденти са ставали през годините именно с тези влакове.

В началото на септември тази година една от старите електрически мотриси с маршрут от София за Мездра аварира. Тогава разгневени пътници препречиха пътя на друг влак и принудиха машиниста да ги закара до Мездра.

Същите мотриси - серия 33 - бяха официално спрени от движение през 2009 г. Поводът беше пожарът във влака София- Пловдив.

Въпреки това БДЖ продължава да използва старите мотриси, модел 33.

Последният сериозен инцидент с такива мотриси е от 30 януари. Тогава спирачките на влака от Бойчиновци за Мездра отказаха и 18 души летяха като във филм на ужасите повече от 50 километра.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови