"От здравия разум до поетическото безумие в "Под игото" е темата на матурата по БЕЛ

Последна промяна на 21 май 2012 в 11:07 11512 17

Снимка: БГНЕС
Снимка: БГНЕС

„От здравия разум до поетическото безумие в романа „Под игото“ на Иван Вазов“ е темата, върху която пишат дванадесетокласниците на матурата по български език и литература, разбра OFFNews.bg. Официално темата ще бъде съобщена на медиите в 12 часа.

Зрелостниците разполагат с откъс от финала на романа и трябва да напишат по избор есе или интерпретативно съчинение.

Това е вторият компонент на изпита по български език и литература. Той беше изтеглен час след началото на матурата в 8 часа.

Първата част от матурата е тест. Задачите, включени в него, бяха генерирани рано тази сутрин в Министерството на образованието.

Тестът се стори сравнително лесен на дванадесетокласниците.

"Върнах се отново да помисля за отговора само при три-четири въпроса. В първия, например, трябваше да се посочат грешно изписаните думи. Самите думи бяха сложни, това ме затрудни", разказа момиче, излязло около час преди официалния край на изпита. Тя беше разпределена да държи матурата в 105 СОУ в ж.к. "Дианабад" с преподаване на италиански и рисуване.

В последния 41-ви въпрос, за писане на съчинение или есе, тя предпочела есето. Съчинение по така формулирана тема щяло да я затрудни повече.

Не така сдържани бяха обаче повече от половината излизащи от 105-о. Формулировката отказа някои изобщо да пишат текст - съчинение или есе.

"Нищо не съм писала, дано имам поне 25 точки на теста за тройка. Дано и на биологията да не ни прецакат така", оплака се например момиче, току-що излязло от изпитната зала. Тя ще държи биология на втората задължителна матура на 23 май.

Това е първата от двете задължителни матури, на които се явяват завършващите средното си образование. Вторият зрелостен изпит по предмет по избор ще се проведе в сряда, 23 май.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

26.05 2012 в 16:23

Драга Христова,

Много смислен и издържан коментар, сигурен съм че бихте получили шестица ако развиете още малко тази мисъл в есе, но позволете да не се съглася с Вас. Нека кажа като начало че съм се дипломирал преди 20 години и спомените ми от "Под игото" поизбледняват с времето, както и че моята професия не изисква по никакъв начин с литературни умения -- във всеки случай не повече от това да мога да напиша един свързан e-mail.

Но основното което съм запомнил от моя прочит на тази книга е, че това е един много добър приключенски роман без кой знае какви други амбиции.

Казвате, че е безумие да възвеличиш време на позор и разединение... но не е ли такова времето на всички размирици, въстания, революции? Имайки пред вид, че този роман е писан десет години след Освобождението, къде точно се крие безумието да се наредиш с победителите, да яхнеш вълната на всеобщото народно настроение и да продадеш 400 страници в Одеса на българи емигранти?

Иначе напълно подкрепям мнението, че в средния курс трябва да се обръща задължително повече внимание както на основните методи на изразяване, устно и писмено -- правопис, граматика, постройка на изложението, както и логически анализ на писмен текст. И на съвсем друго ниво да се практикува (а не изучава) литературата като изкуство -- това не е дадено всекиму, но то не е и нужно. Не можете да очаквате от всички дванайсетокласници да направят вашия анализ -- който отгоре на всичкото може да бъде оспорен -- и не това е целта на матурата. Целта на този изпит е да покаже че учениците са готови да се нарекат пълноценни членове на обществото, и тази тема за мен е абсолютно неподходяща за него.

22.05 2012 в 15:36

Темата за ДЗИ по БЕЛ вероятно е формулирана от университетски преподавател. Учител не би си позволил да изисква от масата толкова задълбочен анализ и интерпретация, при условие, че за романа "Под игото" се отделят едва 4 учебни часа. Зададена е интересно и много предизвикателно към интелекта и логиката на дванадесетокласниците. По-точно към тези, които притежават интелект и логика. Посредствените биха прочели темата като например "Разумът и безумието в романа "Под игото". Ако беше така, мнозина беха се справили, тъй като това е ключов за разбирането на творбата проблем. Но уви! Малцина от дръзналите да пишат по 41-ва задача ще да са прозрели, че от тях се иска да ръзсъждават върху безумието на твореца (поета) да опоетизира чрез силата на словото един от най-трагичните моменти в историята на народа ни - Априлското въстание. Безумие е да възвеличиш онова време на позор, разединение, продателства, лицемерие, егоизъм, страх. Поетическо безумие е да съзреш в падението героизъм и той да изплува над всичко, да грабне вниманието и да вдъхнови перото. Творческият героизъм на Вазов е в поетическото му безумство да увенчае героите от Априлските дни с лавровия венец на славата заради смелостта им да полудеят от идеята за възможната свобода, да се опиянят от другия възможен техен живот.
Дано заслужаващите да са уловили тънката граница между тривиалното и повърхностно четене на темата и истинския смисъл на формулировката. Колкото до другите - често срещана реакция е да отричаме това, което не разбираме.
Добре е обаче най-сетне Образователното министерство да разбере, че истинското сито не се прави с теми като за филолози, а с висок критерий при скалата за оценяване. Безсмислено е да се дипломират неграмотни хора, които стават безпроблемно студенти. В момента имаме изумително лесно достижими тройки и трудно достижими шестици. Подкрепам езиковедите, които се обявиха за повишаване на критерия. Така ще е честно спрамо тези, които се трудят през годините. Сегашното положение само обезсмисля усилията на учители и обезсърчава учениците. Слабите от тях знаят, че ще получат тройка, защото презумпцията на МОМН е "да се дава, а не да се взима". Моля ви, господа експерти от МОМН, вслушайте се в библейския принцип да се дава на този, който има (разбирай знания, умения, усърдие, амбиция). Но не раздавайте лесните тройки, защото носителите им ще бъдат след време нашите лекари, учители, инженери и прочие. Какво трябва да стане? Румъния даде пример, Европа далеч преди това.
Може би трябва малко безумие. Революциите, които носят свобода, се правят от безумци ( в случая готови да изгубят удобните си меки креслав Министерството). Но само безумците се помнят от историята. В тази ситуация революцията с повишаването на критерия ще решението, което е най-близо до здравия разум. Другото е позор и страх.

22.05 2012 в 09:27

Не не съм много но благодаря поне малко ме успокои,защото бях много притеснена ! Пожелавам ти приятен ден и още веднъж БЛАГОДАРЯ! :) (sun)

22.05 2012 в 09:01

До geri. Много точно си схванал/а/ смисъла на задачата. Справил/а/ си се чудесно, ако не си допуснал/а/ грешки от рода на "безстрашните САМОЖЕРТВЕНИЦИ".

22.05 2012 в 08:29

Аз искам да споделя какво включих в темата си и моля някой от вас да ми каже дали съм я разбрала,защото ми е много притеснено дали съм се справила. :).Аз писах ,че в самия роман се разкриват две сюжетни линии на мислене-на здравия разум,на човека с робско мислене,желаещ да опази семейството и патриархалните си ценности дори и под турска ръка,а другата линия на мислене е на безумеца,на безстрашния човек осъзнал своят избор и той е саможертвата в името на бъдеща свободна родина.Разсъждавах,че дори и потушено с много кръв,дори и един народ да не е превърнал думите си в реални действия семето на новото самоосъзнато свободно мислене е посято и,че дори и поетическо безумие смъртта на безумците,лудите,безстрашните саможертвеници не е напразна,скръбта и болката ще бъде заплатена с цената на свободна,достойна и запазила честта си държава.Общо взето това писах.Моля ви някой от вас да ми даде своята реална,трезва оценка дали все пак сам обхванала нещо правилно от тази тема! :) Благодаря ви предварително!!!

21.05 2012 в 22:32

До последния коментар: Ти сериозно ли защитаваш тезата си с "Не знаят ли, че няма кой да седне да го прочете тоя рома от 400 и кусур страници??" ? Защото, ако е така, това е доста тъпо. 400 страници не са толкова много, а това е роман, който се изучава поне в 3 различни години в училище. Ако за 12 години не си успял да прочетеш великия връх от 400 страници, много зле за теб.
Темата може и да звучи сложно, но ако се помисли малко, може да се напише едно добро есе. Обаче се иска малко мисъл.

21.05 2012 в 16:26

Днес се явих на матурата и искам да изкажа своето мнение. Темата беше адски отвратителна. Сигурен съм, не УБЕДЕН СЪМ,че дори и компетентен учител да беше седнал да пише по тая тема, НЯМАШЕ да може да се справи. Темата толкова увъртяно е формулирана и толкова неразбираемо, че направо нямам думи. Кой е този мозък, който съчини тази тема??? Какво цели, да видим блестящия му начин на мислене ли, или да покаже на колко високо ниво е литературната му компетентност??? За какво им е изобщо "Под игото" да влиза в тия 30 теми, от които да се избира??? Не знаят ли, че няма кой да седне да го прочете тоя рома от 400 и кусур страници?? Тия от МОН не знаят ли нивото на средностатистическия зрелостник???? Накрая ще излезе,че ние сме глупавите и не можем да мислим?!?1 Айде, моля!!!!! Те направо се изгавриха с нас. Дано господ ги накаже!!!

21.05 2012 в 15:33

Хората, които "коментират" нещо, очевидно не могат да разберат въпроса. Речника от двеста думи, половината - първото значение на английски, явно не е достатъчен.
Защо сте научили децата си толкова малко? Защото сами не знаете повече?

21.05 2012 в 15:17

Така значи не знам доколко си наясно с "Под игото"... но да това да планираш въстание е здравия разум .... Безумие е проявено най-вече от Мунчо за които Вазов казва "Лудите, лудите те да са живи"..(може и да не ми е точен цитата) иии тук идва голямото НО - в "Под игото " има безумие, за съжаление то не е поетическо, не може да се определи така ! Плюс това не мога да си спомня Вазов да е споменавал някъде за възхвала на проваленото въстание, той по-скоро завършва с една доста отчаяна картина ...

21.05 2012 в 14:35

Абе хора,да вие, които си правите измислици по темите за матурите...какви безумия ви гонят!!!И къде ви бяха вариантите...какъв беше този ВАРИАНТ ЕДИНСТВЕН...Подигравате се на децата,ама ви идва краят на безумията...