Текстът е публикуван първо в сайта на "Българска история".
Близо 35 години след началото на строителството на автомагистрала „Тракия“, днес бе открита и последната 34-километрова отсечка от аутобана - от пътен възел „Зимница“ до Карнобат. Тя вече е отворена за движение. Финалният участък от магистралата бе открит днес с церемония в присъствието на президента Росен Плевнелиев и министрите на регионалното развитие и на транспорта Десислава Терзиева и Данаил Папазов, ръководството на Агенция „Пътна инфраструктура“ депутати и дългогодишни служители на държавната пътна администрация.
В наши дни често казваме, че България е страна на абсурдите. Дали това твърдение е вярно или е по-скоро плод на така типичния за нас негативизъм не можем да кажем, но именно благодарение на един абсурд в момента четете статия, посветена на автомагистрала в исторически сайт като нашия. Смятаме обаче, че тя има място тук, тъй като строителството на аутобана се превърна в неразривна част от нашата история в последните 40 години. За този времеви период България премина от един политически строй в друг, смени 15 министър-председателя и намали населението си с 1 363 201 човека. Именно заради продължителността на този строеж си позволяваме да го наречем и абсурден, тъй като не смятаме за нормално една държава да строи една 360-километрова магистрала близо половин век. В следващите редове обаче ще проследим развитието на магистрала “Тракия”, съсредоточавайки се единствено върху фактите около строителството, някои от които са доста интересни.
Решението за изграждане на първата автомагистрала у нас е взето през далечната 1964 година. Строителството й трябва да бъде част от проекта за голям магистрален пръстен, включващ още “Хемус” и “Черно море”, благодарение на който връзките между столицата и останалите големи градове в България ще се улеснят значително. Реализацията му стартира с изграждането на пътните отсечки София-Ихтиман (част от “Тракия) и Девня-Варна (част от “Хемус”). Това се случва обаче чак през 1973 година или с други думи цели 9 години след появата на идейния проект. След нови 10 години жителите на двата най-големи български града – София и Пловдив вече се радват на високоскоростен път помежду си. Така приключва първата част от строежа на автомагистрала “Тракия”, който отнема цели 12 години и като че ли орисва аутобана да продължи да се строи с подобни бавни темпове и през следващите години.
Следва тъмен период за развитието на магистралата. В България стават сериозни промени, свързани с края на комунистическия режим и началото на така наречения преход към демократично общество и някак строежа на “Тракия” остава на заден план. Чак през 1995 година тогавашният премиер Жан Виденов открива нови 32 километра от Пловдив до Оризово, с които общата дължина на магистралата става 165 километра. По-интересното е, че между 1995 година и 2001, когато е следващото разширение на аутобана са изградени точно…4 километра. С други думи за 28 години България може да се похвали, че е изградила малко над 150 километра от “Тракия”, което прави точно по 6 километра магистрален път на година.
Следва ерата на лотовете, които са общо 5 (Оризово – Стара Загора, Стара Загора – Нова Загора, Нова Загора – Ямбол, Ямбол – Карнобат и Карнобат – Бургас). Най-дълъг от тях е Ямбол – Карнобат с неговите почти 50 километра, въпреки което успява да бъде изграден сравнително бързо. Първата копка е направена на 3-ти септември 2010 година, а днес на 15 юли 2013 година той ще бъде официално завършен, с което и цялата магистрала. Всички останали лотове са построени в периода 2007 – 2013 година, което прави тези 6 години най-благодатните за развитието на автомагистрала “Тракия”. Днес тя има общо 28 изхода, които я свързват с някои от най-големите и важни от икономическо отношение градове за България – София, Пловдив, Стара Загора и Бургас, а със завършването й общата дължина на магистралите в България става 602 километра. По трасето на магистралата има само един тунел - Траянови врата, който е с дължина от 740 метра и е завършен през средата на 70-те години.
Друг любопитен факт от историята на “Тракия” е, че от пълното отваряне на Лот 1 през октомври 2007 г. до юни 2010 г. маркировката на всички километри след 184-тия е сгрешена. Причината е, че са използвани проектните маркировки в последните няколко километра, затова след 184-ти километър следва направо 187-ми километър. Все пак през 2010 тази неточност е отстранена.
Със сигурност днешният 15 юли ще остане в историята на България. Той слага край на една сага, продължила 40 години и надживяла не един и двама политици. Най-после обаче ще може да си отдъхнем с облекчение и да се насладим на високоскоростен път до морето, чиито строеж простата аритметика показва, че е напредвал с 25 метра на ден. За щастие всичко това остава зад гърба ни, след като 360-километровата мечта на няколко поколения българи вече е факт.
Екип "Българска история"
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
16.07 2013 в 08:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2013 в 18:07
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2013 в 16:22
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2013 в 15:48
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2013 в 15:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2013 в 14:25
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара