Разпадът и деградирането в мюсюлманските общества, включително и Турция, по всичко изглежда, че са възпламенили реакционни настроения и сред съсловията, които се отъждествяват с исляма.
Критиците се оплакват най-вече от факта, че ислямските общества нямат и капка търпимост срещу критиките относно формите на възприемане и практикуване на религията.
Турският журналист Мехмет Оджактан от в-к „Карар“ (Решение), известен с близостта си до властта окачествява като „трагична“ ситуацията, в която се намира днес ислямският свят и допълва, че ислямът, който се изповядва в настоящето няма нищо общо с Корана и с посланията на ислямския пророк.
Мехмет Оджактан изтъква, че нито при управлението на ислямския пророк, нито по време на четирите праведни халифи не е имало разбиране, което сакрализира авторитарната власт и по този начин косвено окачествява управлението на турския президент Реджеп Ердоган като авторитаризъм.
Ето и пълният текст на статията на автора със заглавие „Защо мюсюлманите превърнаха халифа в авторитарен владетел?“. Публикуваме я в превод на сайта obzornews.bg, който следи внимателно политическите процеси в съседна Турция:
Знам, религиозните съсловия не харесват критичната гледна точка относно ислямските общества. Всеки анализ по темата мигновено бива контриран с възгласи като „защо постоянно критикуваш ислямския свят, нима Западът няма никакви недостатъци“. Разбира се, че в хуманистичен аспект западният свят има огромни отговорности, основани на миналите векове и нищо не пречи той да бъде критикуван затова. Но това не отменя обстоятелството, че в мюсюлманския свят липсва правов ред и справедливост, и е налице неспазване на човешките права и свободи.
Здравият разум ни подсказва, че днес това трагично състояние, в което е попаднал ислямският свят не е възможно да бъде обяснено с универсалните послания на Корана и пророческата традиция. Защото нито в практиките при управлението на ислямския пророк, нито при тези на четирите праведни халифи не е налице разбиране, което сакрализира институцията на халифа, нито пък му позволява да стане авторитарен владетел.
Факт е, че в ислямската история, особено след периода на четирите праведни халифи „халифството“, въпреки че е политическа институция, постепенно се е превърнало в част от основните компоненти на религията. В исторически план ислямските улеми, стъпвайки върху някои спорни хадиси (заветите на ислямския пророк) са боготворили халифа и държавния владетел, като са му приписвали сакрални качества. За да сакрализират образа на султана, улемите най-често цитират следния спорен хадис:
„Султанът е сянката на Бог на земята. Онеправданите люде търсят закрила при него. Ако той е справедлив, ще бъде възнаграден, а раята трябва да е благодарна затова. Ако угнетява, това е грях против него, а раята трябва да бъде търпелива.“
В новата си книга „Нов прочит на политическите съчинения“ проф. д-р Йомер Динчер прави много точни констатации, свързани с авторитарната власт и сакрализирането на образа на халифа.
„Превръщането на властта в деспотична сила, в действителност битката с тази сила завършва с поражението на морала. От една страна, политическите съчинения поучават да бъде пресечен пътят към абсолютната власт, което се изразява в това силата да изгуби законността си, а, от друга, открехват врата към сакрализирането и монополизирането на силата чрез приписване на религиозна идентичност на халифа. Освен това, не би било погрешно да се твърди, че усилията за сакрализирането на халифството се засилват в периоди, в които доверието на хората във властта спада и когато държавата е пред разпад.“, пише в книгата си проф. Динчер.
Както изтъква и проф. Динчер известно е, че идеята за владетеля като Божи наместник на земята не фигурира само в ислямската култура. Тази идея опира чак до индо-иранските, шумерските култури и древна Месопотамия. Например Хамурапи казва, че е избран от Бог. Проф. Динчер помества цитат от книгата „Наставления към султана“ на Зенджани, според който в надписа „Накш-ъ Рустам“ (Портретът на Рустам) персийският цар Дарий I заявява:
„След като видя, че земният ред се нарушава, Ахурамазда ме упълномощи да въдворя ред. И аз донесох ред на земята.“
Както се вижда във почти всички древни култури владетелите, султаните, падишасите, халифите са били смятани за сянката на Бога на земята. Но когато оценим това положение с динамиката на ислямската култура, е невъзможно да съчетаем с духа на религията подхода, който сакрализира образа на халифа. Впрочем това отклонение в разбиранията, което се наблюдава в почти всички периоди от ислямската история е тласкало към драматичен край ислямските общества, което се изразява в подчиняване на владетеля, дори той да е угнетител. Да приемем, че и днес в основата на нарушаването на човешките права и свободи в мюсюлманските държави стои именно това погрешно мислене.
За съжаление, въпреки наличието на ясни коранични знамения, които повеляват „връщането на имуществото на техните собственици“, както и справедливостта и съвещаването ислямските улеми по един странен начин не са взимали под внимание знаменията и заветите, които укоряват безмилостните и несправедливи владетели и наставляват хората да не им се подчиняват. Всъщност „признаването“ означава потвърждаване избора на халифа и държавния глава, докато „подчинението“ изисква покорство във всички практики – справедливи или не, на халифа.
В това отношение думите на халиф Ебу Бекр, изречени след избирането му за такъв са много поучителни:
„Подчинявайте ми се дотогава, докато аз се подчинявам на Аллах и неговия Пратеник, но ако се опълча срещу Аллах и неговия Пратеник, не сте длъжни да ми се подчинявате.“
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12415
2
06.06 2018 в 12:19
10571
1
05.06 2018 в 15:14
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара