Конкурсът за изтребители изглежда предрешен, още преди да е стартирал

Последна промяна на 25 май 2018 в 07:24 25553 8

Снимка timesofisrael.com

Конкурсът за покупка на нов тип изтребител за бойната ни авиация изглежда предрешен, още преди да е стартирал. Още преди формално парламентът да го е одобрил и преди да са проведени задължителните процедури по него, което се очаква да продължи близо година, в общественото пространство вече се лансира името на предстоящия победител.

На 16 май правителството рестартира процедурата, като прие проектите за изтребители и бронирани машини за пехотата. Търгът беше спрян първоначално от парламента заради съмнения за това, че е опорочен в полза на единия от участниците - шведските "Грипен". Стигна се дори до преки обвинения за това, че като командир на ВВС президентът Румен Радев е взел подкуп, за да лобира за тях.

Всъщност истинското лобиране започна малко преди конкурсът да бъде спрян.

По време на дебати в Народното събрание от парламентарната трибуна беше направено първото по рода си официално лобиране от политик в полза на определен тип самолет. Шефът на депутатите на ГЕРБ Цветан Цветанов не скри симпатиите си към употребявани F-16. Аргументите му бяха, че в Румъния са купени 8 такива изтребителя през 2013 година, които първоначално бяха договорени за българските ВВС. Северната ни съседка имала намерение да купи още 32 такива самолета. В Гърция на въоръжение пък били 115 Ф-16 и друга тяхна модификация, а в Турция пък имало близо 200 такива изтребителя.

Шведските "Грипен" обаче били провал - в Унгария и Чехия имало скандал, Швейцария отхвърлила с референдум възможността за купуване на шведски изтребители, а в Словакия "имаха съществено неодобрение и там беше приключен мачът". С явна негативна оценка той даде примери и за това, че в момента СААБ са в преговори с Ботсвана, Танзания и България.

"Аз смятам, че когато се взимат важните политически решения, е важно да се вземе предвид и съвместимостта, която да съответства на стандартите на НАТО", заключи в края на 2017 г. бившият министър на вътрешните работи.

Една седмица преди правителството да обяви новата процедура, лансирането на възможен нов фаворит стана по-интензивно. Според в. "24 часа" това са втора ръка модернизирани израелски F-16 C/D, като в този случай обаче трябва да бъде подписан договор освен с Израел и със САЩ. Като причината израелските машини да са фаворит се посочва, че със заделените 1.8 млрд. лв. правителството можело да купи повече бройки.

След като проектът вече беше обявен официално, но без на практика да е задействан след санкцията на Народното събрание, "Дневник" също посочи израелските F-16 като вероятен "победител", позовавайки се на депутати от парламентарната комисия по отбрана. Изданието посочва, че израелските ВВС преминават към следващото поколение изтребители F-35 и "имат доста F-16 за продажба". В статията се лансирра и друг възможен фаворит - нови F-16 от САЩ. 

Всъщност новият проект за изтребители ограничава броя на играчите в конкурса, което е в противоречие с обещанията на военния министър Красимир Каракачанов за отваряне към повече участници. В спрения конкурс те бяха 9, а направените предложения - общо 15. Сега играчите са ограничени до 7 с 13 предложения. 

Възможността за ограничаване на избора на самолети е заложена и в самия проект. В него се посочва, че риск при покупката представлява вероятността да не бъдат купени наведнъж 16 самолета, каквито са намеренията на Министерството на отбраната. Това водело до реална възможност на следващ етап да не могат да бъдат купени същите изтребители. Така на практика се дава предимство на продавача, който в първия етап може да продаде повече от 8 изтребителя или гарантира по някакъв начин, че след няколко години ще има същите машини за продажба.

Друго основополагащо изискване е възможността продавачът да изгради производствени мощности на наша територия, така че обслужването на самолетите да става у нас. Ясно е, че не всички потенциални продавачи на изтребители ще имат такава възможност, която пък дава предимство на един или двама участници в надпреварата.

Към проекта за изтребители е приложена графика, от която става ясно, че 16 новозакупени, но употребявани самолети, биха били на въоръжение до 2038 година или само с десет години повече след свалянето на МиГ-овете от въоръжение. Чисто нови самолети пък биха били на служба до 2062 година.

За да бъде избран кандидат-продавач, е необходимо да бъде мината определена процедура. Проектът трябва да бъде гласуван в Народното събрание, а след това Министерството на отбраната ще трябва да отправи запитвания - искания за предоставяне на информация (RFI), към конкретните участници. В настоящата процедура това са САЩ с новопроизведени F-16 блок 60 (или 70) и нови F/A–18E/F Super Hornet или втора ръка - модернизирани F-16 и F/A–18E/F Super Hornet или F/A–18C/D Hornet; втора ръка португалски F-16 MLU OFP М6; употребявани F-16 C/D от Израел; Италия с втора ръка Eurofighter Tranche 1; Германия - с нови Eurofighter Tranche 3; Франция с нови и употребявани Dassault Rafale и Швеция, които за първи път предлагат освен новопроизведени Gripen C/D и употребявани от Унгария или Чехия.

След получаване на отговорите се прави оценка, а по възможност - се провеждат и разговори с кандидатите. Едва след това може да се пристъпи към класиране на най-вероятните купувачи, като с тях трябва да бъдат проведени допълнителни разговори за уточняване на параметрите и офертите. След този етап се избира и победителят и се подписва договор, който трябва да бъде ратифициран от парламента. Цялата процедура е предвидено да продължи 224 дни, което означава, че договорът ще е влязъл в сила в началото на следващата година.

Ако горецитираните твърдения за нарочен вече победител се окажат верни, то това означава, че предходната процедура с класирани трима продавачи е прекратена в интерес на някой от останалите или некласирани участници. Това определено не е добра новина за българския парламентаризъм. Колкото и добре мотивиран да е финалният избор, на практика ще остане лошият вкус за поредното опорочаване на уж прозрачни процедури, а борбата с корупцията ще изглежда още по-далечна химера.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

15355

8

Стефан

03.06 2018 в 22:02

Да, нещо такова. Той има други проблеми, главно с оръжието и електрониката. Всички държави, в които бяха поръчали по нещо, просто ги прецакаха. Извиниха им се, платиха неустойките, но им откраднаха времето. Това се казва честна конкуренция в европейското семейство.
Но това пък дава други варианти, като например и тука да се направи нещо по въпроса. Като ще се дават такива луди пари - поне да е с кооперация. Макар че, вече не съм сигурен дали още можем нещо.

800

7

Тито

03.06 2018 в 19:02

Здравей Стефане , България не е необятна като Русия или Америка та да ни е нужен изтребител да изминава 3000 километра ние сме един правоъгалник 250 на 400 километра и Грипена ни е точно по мярка .

15355

6

Стефан

03.06 2018 в 16:12

Грипенът е малък еднодвигателен лек изтребител, с всички последствия от това за възможностите му. Той обаче има други свойства, които никой друг съвременен самолет няма по принцип.
Проектиран е да работи не от грамадни сложни летища, а от магистрали и шосета. А на земята да бъде обслужван и ремонтиран не от авиоинженери, а от автомонтьори със средна квалификация.
С което, собствено, е и интересен за нас. А може би и безценен. Особено, като нямаме и ПВО, която да опази щатните летища.

800

5

Тито

03.06 2018 в 15:31

Грипена е по добър от Американските ф-ове , в смисъл че е много по маневрен лошото е само цената .

15355

4

Стефан

25.05 2018 в 12:52

Игнатов, не се прави на луд! Какво е ставало в Световните войни, започнати НЕ от Русия, е въпрос към някой на запад от Одер.
Какво хубаво прави за нас турция, кой те прати да разказваш? лютфито, или направо ердоган?

18496

3

Лопе де Вега

25.05 2018 в 08:10

И аз отдавна пея тази песен. Още нямаме национална стратегия за отбраната, демек не знаем от кого и как да се огбраняваме, а се караме за вида самолети, които ще купуваме. Наште вождове, като се мотат по Белгийско, да идат до Монс, не било много далече и да питат натовците откъде ще ни нападат враговете, ега ни просветне малко. Без да знаем каква работа ще вършат новите инструменти за защита на въздушното пространство ще купуваме само за комисионниге.

Ако все пак се стигне до съгласие за F 16, редно е да се има предвид, че израелските са снабдени с най-добрата авионика и се поддържани отлично, като се има превид почти постоянната им бойна готовност.

1500

2

ignatov

25.05 2018 в 08:04

До Стефан:

За последните 100-тина години Турция не ни е направила нищо лошо, а Русия ни е обявявала два пъти война. За комунизма и унищожаването на българския елит, да не говорим. Вижда се и ефекта от " петата колона на Кремъл " и в настоящия момент. Четете историята ...

15355

1

Стефан

25.05 2018 в 07:48

Е, след Сирия, израелците могат и да ни подарят тоя скрап от Горубляне. Но пак ще ни набутат, понеже резервни части, боеприпаси, пилоти, техници ...

Айде да се върнем на въпроса за оръжието, не за парите. И уж професионално.
Срещу рибата кво ни трябва? Кука, да?
Срещу котката? Метлата? И баба ми, лека и пръст, така я озаптяваше.
Срещу кучето?
А така.
Какви самолети ни трябват, зависи не от това на кого какво харесва, и даже не колко струва. А кой е вероятният противник. Понеже нямаме пари да мислим отделно за потенциалният.
От тука и танцуваме. И понеже вероятният все пак е Турция, а не Русия, която не е даже потенциален, не ни остава нищо, освен малките грипове. След като просрахме натовските Аермаки, те и Як-138, или каквото сега му казват.