Кога безплатното излиза скъпо? Или колко струват непоисканите платени продукти

Платформа "Ние, потребителите" 30 октомври 2022 в 15:26 6531 0

Какво да правим, когато получим непоискана услуга, например от телеком?

Снимка Ние, потребителите

Какво да правим, когато получим непоискана услуга, например от телеком?

Ако получите непожелани от вас стоки или услуги, включително цифрово съдържание, не е необходимо да заплащате за тях. Не сте длъжни и да върнете каквато и да било стока, която ви е доставена, без да сте я поръчали.

Най-често непоисканите услуги, които после може да ни се таксуват, са различни игри, допълнителни пакети с MB, минути и SMS-и, промоционални канали и пр. Те обикновено започват да идват след подписване на договори с телекоми, финансови институции, доставчици на услуги на информационното общество и др. Достигат до нас чрез кратки съобщения на телефона ни, по имейл, в месинджър и могат да бъдат изпратени както от дружество, с което сме в договорни отношения, така и от трети лица, на които са били предоставени – правомерно или не. Ето няколко примера за такива съобщения:

„Провери дали телефонът ти не е заразен с вируси – отговори със SAFE (безплатно) на този SMS и провери дали някой друг няма достъп до снимките, чатовете, е-мейлите и всичко, което е в телефона ти! Получаваш 7 дни безплатна защита от ХХХ Цена след безплатния период 1.20 лв./седмица; Инфо: ... Откажи рекламните съобщения със СТОП на ... (0.00 лв.)“

Ти ли си най-умният потребител, който да спечели днес ваучер с 20 лв.? Пробвай! Изпрати SMS с текст ДА (безплатно) и провери късмета си! Всеки ден един от най-добрите ще получава по ваучер с 20 лв., ти от тях ли си? Започваш безплатно за 4 дни, след това 0,36 лв./ден!

Откажи рекламните съобщения със СТОП на ... (0.00 lv.) Info: ...

Не трябва да се изненадваме, че получаваме такива съобщения, ако сме дали съгласието си данните ни да бъдат обработвани за маркетингови цели.

Въпросът е кога подобни услуги трупат сметки и можем ли да предотвратим това? Краткият отговор е: плащаме, когато се включим в играта!

Даденото от нас съгласие личните ни данни да се обработват или предават на трети лица за обработване с маркетингови цели не е равносилно на съгласие да получаваме услуги срещу заплащане.

„Има нещо специфично - обикновено тези услуги се предоставят за кратък период безплатно и след това стават платени. В Закона за защита на потребителите изрично е посочено, че не може да бъде предоставяна услуга срещу заплащане, без тя да е поискана от клиента“, посочи пред БНР Габриела Руменова от „Ние потребителите“. Липсата на отговор не се счита за съгласие, затова ако не сте сигурни, просто не отговаряйте!

„В момента, в който вие се включите, се счита, че приемате офертата със съответните предложени условия и след тези 4 или 7 безплатни дни започват да ви се начисляват такси. Ако търговецът не може да докаже, че вие сте дали съгласието си, а ви предоставя непоискана от вас услуга и я таксува, тогава сте в правото си да ви се върнат всички начислени за нея суми“, обясни в ефира на Bulgaria On Air Руменова, която беше PR на Комисията за защита на потребителите в продължение на 15 години. Тя уточни, че всеки конкретен случай следва да бъде проучен от компетентните органи.

Санкциите за изпращане и таксуване на непоискани стоки и услуги достигат до 3 000 лв.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице