По-малко пластмаса: Мисия възможна

OFFNews Последна промяна на 16 декември 2021 в 10:00 5391 0

Снимка Pixabay

В миналото откриването на пластмасата е било високо ценено научно събитие в обществото ни. Причината се крие в нейните безброй приложения и ценни характеристики. Тя е с висока устойчивост, лека е, леснодостъпна, хигиенична, може да заема всякакви форми, може да бъде гъвкава или твърда, прозрачна или с цвят, както и да имитира всякакви повърхности и текстури. Едва ли обаче нейните създатели и учените, които са разработили влагането й в толкова много продукти от ежедневието ни са предполагали, че смесите, които забъркват ще окажат такъв негативен ефект върху начина ни на живот. Днес има 20 различни групи пластмаси, чието използване в световен мащаб възлиза на 367 милиона тона само за 2020 година.

Замърсяването с пластмасови отпадъци е един от най-сериозните проблеми на планетата, който застрашава множество екосистеми. Неправомерно изхвърления пластмасов отпадък в природата може да се разгражда стотици години, в зависимост от плътността и съдържанието си. За да се намали производството на бъдещи пластмасови изделия на помощ идва технологията за рециклиране. Водещи компании от различни сектори търсят решение на проблема като предлагат на пазара продукти от рециклирана пластмаса. Целта им е все по-голям процент от тези продукти да се превърнат в предпочитан избор за клиентите спрямо такива, произведени от първична пластмаса.

Една такава компания, обръщаща сериозно внимание на темата за пластмасата, е Лидл България, която през годините въведе редица мерки в посока намаляване на употребата й. Във веригата всички продукти, чийто опаковки са оптимизирани чрез намаляване на теглото, влагане на рециклиран материал и които са рециклируеми са обозначени с логото „Опаковано отговорно – опаковано с грижа за околната среда“. В магазините на компанията също така се продават само напълно рециклируеми торбички за многократна употреба, направени основно от рециклиран материал. Lidl също предлага на своите клиенти и достъпни промоционални стоки за бита собствена марка, направени от 100% рециклат, както и дрехи и обувки с текстилна част от 100% рециклиран полиестер. Част от пластмасовия отпадък за тяхното производство е събиран от замърсени крайбрежни райони.

В началото на годината Лидл България проведе информационна кампания под надслов „Рециклирането има смисъл“, която имаше за цел да привлече внимание към темата и да повиши информираността на гражданите по проблема с пластмасата. От компанията пуснаха наскоро и видео, което илюстрира целите и мерките й за намаляване на пластмасата, в което може да откриете решения и идеи как да намалите пластмасата в ежедневието си – от отказването на пластмаса за еднократно употреба, през използването на торбички за многократна употреба до покупка на продукти с по-малко съдържание на пластмаса и такива, направени от 100% рециклирани материали.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови