В памет на Марлон Брандо, изиграл полковник Кърц в Апокалипсис сега
Ще навляза в една тема, която е твърде сложна и навлизайки рискувам да получа критики от тия, които се занимават с нея професионално, от години. Но ми се струва, че всеки писател има и такова задължение – да реагира на всички по-важни събития по света, да заема позиция и ако се налага – да влиза в спор; за да може след това да я промени – ако срещне по-добри доводи у противниците си.
За съжаление отдавна открих, че никой спор не се гради върху логика и безпристрастни оценки: всеки спор е основан на пристрастия, лични отношения, емоционални привързаности и неосъзнати склонности. Зависи кой колко е умен. Но образованието пречи на истината. Умният ще осъзнае своите пристрастия и нелепостта на личните си предубеждения и предпочитания; ще разбере колко твърде лични са.
Но образованият ще извади от девет кладенеца вода. И дори и себе си ще убеди, че не е пристрастен в спора, че е логичен и доводите му не са просто хитро намерени инструменти за потвърждаване на негово дълбоко, ирационално, емоционално наситено предубеждение. Образованият по-трудно ще осъзнае колко е пристрастна позицията му всъщност... защото доста бързо ще я укрепи с подпорки. Цитати от Лайбниц, Хегел и Фройд. А каже ли и „Хайдегер” и „Лакан” – вече е казал заклинанията на сноба – вече няма как твърденията му и позициите му да не са правилни и обективни. Затова не виждам смисъл от спорове. Те са всъщност омрази, облечени в полупрозрачните одежди на псевдорационалността.
Та, искам да кажа две-три думи (които сигурно ще станат повече) за атентата в Ню Йорк. Първо: Не разбирам от международна политика, от тероризъм, от борба с тероризма и от психология на терориста. Не съм виждал терорист, не съм попадал в центъра на терористичен акт, не съм виждал телата на убити и ранени в терористичен акт. И се моля никога да не попадам и да не виждам. С тъжно наведена глава съм слушал пред мен да обсъждат тоя зловещ феномен едни от най-учените социолози, политолози, разследващи журналисти, психолози и психиатри. Тъжно наведена – защото вече казах нещо за образования. Той не може да осъзнае своите грешки, защото самомнението му се крепи от подпорки-авторитети. Носещи магични, заклинателни германски и английски имена. Говоря естествено за тоя образован, на когото образованието е попречило да развие естествена, човешка мъдрост. Има много такива.
А на такива ужаси не може да се гледа по друг начин, освен през...
Тук щях да кажа „през призмата на...” – и веднага се отказах. Защото именно през призма на нищо и през никаква призма не бива и не може да се гледат тия ужасни неща. Не можеш да гледаш на ужаса през призмата на надутата си, самомнителна, паунска образованост. И дълбокомислено да клатиш глава, разсъждавайки как изолацията и пренебрежението, с които западното общество обгражда един мюсюлманин, създават идеалната сянка, в която да се роди самоубийствен фанатизъм; а след него – и решението за самоубийствен атентат в името на Аллах. В тия думи може да има нещо вярно. Но те не описват въобще ужаса и неговата невероятна многопластовост. Не говоря за ужаса на улицата – сред прегазените и разкъсани тела. А за ужаса, който преди това е витаел в главата на младия мюсюлманин, готвещ се да стане масов убиец.
За ужаса може да се говори само с ужас.
Всяка рационалност е нелепа и най-малкото – неприлична. Така мисля сега.
Да – но нали някой трябва да действа; и вместо да изпада в ужас и паника – да вземе мерки и да предотврати други такива ужаси?! Нали именно анализаторите, психолозите, специалистите по тероризъм трябва да опознаят и много фино да разплетат мрежата от мотиви на терориста; да разгадаят предисторията на престъплението – така ще ме срежете.
Може би – ще кажа – но и те трябва да усетят ирационалния ужас. Да се откажеш да се придържаш винаги и безотказно към рационалното – това вече е мъдрост. А е и практично. Защото в голяма част от човешките постъпки ирационалните мотиви са повече. Да не говорим за терористичните актове. Там всичко е необяснимо от рационална гледна точка. Поне така ми се струва. Затова – ужасът може да бъде опознат само ако се влезе в неговата ирационална територия.
Ето – един узбек се врязва в нещастни американци, аржентинци и белгийци (Бог да прости загиналите! – казвам с най-осъзнат отказ от рационалността) и убива осем от тях. Преди това узбекът е бил най-щастливият човек на света. Така казват съседите му. Живели близо до него в градчето Патерсън, близо до Ню Йорк. Винаги се усмихвал и те смятали, че е щастлив човек и че обича Америка.
Говорих досега за ирационалната същност на тероризма и за това, че няма как ирационалното да се разбере чрез рационални похвати; но сега ще се обърна наопаки и ще анализирам по най-рационален начин. Какво да правя – писателят не може да е последователен. И се питам: Кой, дявол да го вземе, може да обича Америка? Кой, дявол да го вземе – питам се още – може да каже, че обича някоя Държава? И кой, Боже мой, може да си помисли, че когато някой се усмихва непрекъснато, обича държавата, в която живее?
Казвам си: едно такова разсъждение: „той се усмихваше непрекъснато, мислехме, че обича Америка” - може да бъде продукт само на един дълбок провал в мисленето. И пълно непознаване на хората. Или по-точно – познаване на хората по толкова схематичен, наивно, натрапено позитивен, елементарно прагматичен начин...чак да ти настръхне козината! Оценяване на хората по американски. Обичане на Америка по американски.
Да – хората, живеещи в империи – дори и умни сред тях – пример е пристрастеният православен патриот Достоевски – стават досадно и плашещо, дори гнусно наивни и патетични, когато става въпрос за техните велики Държави. Велики Държави?! – изтръпвам и ми се повдига.
Слава Богу – казвам си – роден съм в малка държава към която даже и най-олигавените малоумци, склонни към изпадане в патологичен патриотизъм и възторзи, изпитват голяма доза здрав скепсис. Никой в България, като види някой с дълга черна брада, който се усмихва непрекъснато, няма да си помисли: Какъв мил човек, сигурно обича България. Повечето българи ще си помислят – тоя, божичко, е луд, я да се обадим на спешната психиатрична помощ!
И така: Когато чуя, прочета, видя по телевизията за такъв ужас като този в Ню Йорк – първото, което правя, е да изпитам ужас. Забранил съм си да изпадна в глупавото, нелепо положение на многознайковците – мъдреци, които веднага започват да рационализират! Първо – за да докажеш, че си човек – изпитай истински, човешки ужас! – така съм си повелил.
И после се сещам едно: Същността на Човека се нарича Ужас. Това е неговото второ име. Безнадежден ужас. Монтен, Монтен – хубаво казваш (казвам си) – че ако списъкът на хора, които са показали, че се стремят към живота невероятно силно и яростно, то списъкът на тия, които са показали, че се стремят към смъртта с безумен, неудържим стремеж, е направо безкраен!
Вървим из минно поле от Матросовци - джихадисти или пилоти от американските ВВС – и всички те се усмихват непрекъснато и може би обичат Америка или Аллах, или каквото там си искат. И се наричат хора. За мой ужас.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)