- Г-жо Павлова, от нещата във Вашето министерство (МРРБ), кои са неизбежни да бъдат направени и кои ще бъдат направени само ако ГЕРБ спечели изборите?
- Голяма е палитрата от приоритети, които трябва да бъдат направени, ако получим отново подкрепата и доверието на българските граждани да продължим започнатото и да надградим постигнатото. Ние оставихме една подредена икономически и финансова стабилна държава.
Първото нещо, което гарантираме е, че няма да повишаваме данъците,
каквато е заявката на нашите опоненти от левицата. Второто е, България да остане европейски ориентирана - да не спират европейските фондове, които се насочват към гражданите, бизнеса, за социални дейности, образование и инфраструктура.
Много важно е веднага след изборите да продължим реализацията на проектите и програмите, които бяха спрени от служебния кабинет. Първо бихме възобновили програмата за саниране, която в момента е спряна. Ще продължим с проектите за изграждане на инфраструктура, където също видяхме, че има забавяне. Например, строителството на Хемус, за което осигурихме финансов ресурс в последните дни на кабинета „Борисов”, ускорена работа по магистрала "Струма", както и да положим усилия за довършването на всички обекти, на които подсигурихме над 250 млн. лв. за пътищата в Северна и Северозападна България.
Наложително е да продължим инвестициите във ВиК инфраструктура, както и за малките населени места, които нямат достъп до европейско финансиране. Предвиждаме за тях да бъде създаден специален фонд с ресурс от по 100 млн. лв. на година. Трябва да бъде довършена ВиК реформата в големите областни центрове и градове. Убедена съм, че трябва да продължим и строителството на язовири за питейни нужди. Всичко това ще е възможно при едно стабилно управление.
- Отново във вашия ресор, ще има ли безплатно саниране? Осигурен ли е вторият милиард и зависи ли санирането от резултатите от изборите?
- Вторият милиард за санирането беше осигурен от нас с решение на парламента. Още тогава беше ясно, че и 1-ят и 2-ят милиард са само началото и те няма да са достатъчни да се покрият огромните нужди в България. Смятаме, че програмата трябва да продължи поне още 10 г., за да осигурим целия сграден фонд.
С отделянето по 1 млрд. лв. годишно оттук-нататък ще успеем да разширим обхвата на програмата и да включим по-малките сгради и еднофамилните къщи. Така че програмата ще бъде рестартирана от нас и ние сме готови за това. Програмата за енергийна ефективност е и социална, и икономическа програма. Тя достига до всеки, без значение на партийна или друга принадлежност, и дава работа на малките и средни фирми, което е изключително важно за икономиката. Да не говорим, че води до спестявания за всяко едно семейство средно с 50% от разходите. Не на последно място, чрез нея се променя и преобразява облика на градовете ни.
- Имаше притеснения, че цената на санирането е висока и с тези пари могат да се санират много повече блокове. Какъв е Вашият коментар към тези обвинения?
- Това, което мога да кажа, е, че цената се определя от пазара. Нека не забравяме, че когато говорим за саниране, говорим за цялостно обновяване на жилищни сгради. Това означава освен изолация и дограма, цялостен ремонт на сградите – покрив, подпокривно пространство, изолация на приземните етажи, както и издаване на безплатен за живущите в блоковете технически паспорт на сградите и пр. Ако всичко беше толкова евтино и лесно, много блокове сами биха се санирали за своя сметка, без да разчитат на държавата да го прави. В България няма нито един панелен блок, който за своя сметка хората сами да са се санирали и доброволно да са се сдружили, както се прави от държавата с тази програма. Факт.
Цената като референтни стойности се определя от пазара и на база средните цени в строителството, по сходни търгове, включително съгласувани с бранша.
- По време на Вашия мандат се построиха много магистрали в Южна България, Северна остана по-назад. Ще има ли магистрала „Хемус“ и кога е възможно това?
- Безспорно се построиха много пътища и магистрали в Южна България. За тях имахме европейско финансиране и проектна готовност. За „Хемус“ се направи също много в двата ни мандата. В първия мандат усилията бяха положени в избиране на трасе и проектиране. Във втория мандат довършихме пътния възел Белокопитово. Избрахме изпълнител за продължаването на строителството на участъка от Ябланица до Боаза и осигурихме финансиране за това, както и техническото проектиране на оставащите участъци. Строителството на трасето от Белокопитово до Търговище може да започне веднага. Процедурата е проведена. Затова казваме, че в рамките на един цял мандат можем да я достроим изцяло. Имаме увереността, че ако положим много усилия и добра организация, можем да се справим.
- Едно от нещата, които също започнахте във Вашия мандат, беше въвеждането на тол системата, която да замени винетките. Защо е нужно това? Колко пари ще бъдат събирани от българските граждани за тази тол система и ще бъдат ли повече от сегашните 130 млн. лв., които се събират от винетки?
- Тол системата е електронна система за следене и отчитане на пътуващите по пътищата в България, каквато електронна система има в повечето държави и отдавна е време и България да въведе такава. Много е важно да кажем, че не предвиждаме леките коли да плащат такса за изминато разстояние. Нещо, което ни отличава от другите държави. За леките коли ще остане по-евтиният вариант, но с електронна винетка, валидна от дата до дата. Такса за изминато разстояние ще заплащат само тежкотоварните превозни средства от 3,5 т нагоре.
Това е един много по-справедлив модел, който ще позволи на тези камиони вече да не преминават през България за 10 евро, както е в момента, а за същото разстояние през Сърбия да плащат 70 евро. С въвеждането на тол системата можем да осигурим значително по-високи постъпления за обратно реинвестиране в ремонти на пътната мрежа.
Доскоро събирахме около 150-200 млн. лв. годишно от винетки. С увеличената цена събираме 250-300 млн. лв. годишно. А ако въведем тол системата, очакваме да удвоим постъпленията и то от тежкотоварния транзитен трафик. Още през първата година очакваме удвояване на приходите до 600 млн.лв. годишно, а после може да достигнат до милиард годишно при добра организация на системата. Тези приходи ще бъдат насочени за ремонт на старите и лоши пътища, особено от третокласната мрежа, но и биха ни позволили да сторим нови пътища и да довършим и магистрала „Хемус“ и другите важни пътни отсечки.
- И един политически въпрос. Кабинетът "Борисов 2" приличаше на кабинета "Борисов 1". Ако има кабинет "Борисов 3", пак ли в него ще са същите министри?
- Мисля, че е рано да говорим за министри, въпреки че г-н Бойко Борисов заяви, че той е готов със своя екип и със секторните министри, с които е работил. Но е много важно какъв ще е форматът на кабинета, защото едно е да говорим за изцяло кабинет на ГЕРБ, ако е съставен от експертите и специалистите на ГЕРБ, друго е, ако се наложи да се прави коалиционен кабинет. Това е въпрос на коалиционно споразумение и синхронизация на приоритети и политики и за това за кои политики ГЕРБ ще отговаря със свои министри и кои политики ще са в ръцете на коалиционните партньори. Все пак това е тема, която е от компетенцията на лидера на партията Бойко Борисов.
Материалът е публикуван съгласно договор от 24.02.2017 г. между ПП ГЕРБ и "ОФФ Медия" АД за медийно представяне на ГЕРБ по време на предизборната кампания за изборите за народни представители, насрочени за 26.03.2017 г.