Тестват ефекта от Синята зона на всеки три месеца

Последна промяна на 21 октомври 2012 в 15:05 1350 0

Синя зона. Снимка: БГНЕС
Синя зона. Снимка: БГНЕС

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) в София ще се отчита на всеки три месеца за трафика в столицата. Това съобщи в неделя председателят на борда на директорите на ЦГМ Тодор Тодоров. 

Основната цел е да се следят промените, които настъпват след въвеждането на новите Синя и Зелена зона, уточни той. 

Отчетите ще се правят на базата на коефициента на заетост, трафика, замърсяването на въздуха и нивото на шума, както и редовността на градския транспорт. До края на месеца ще започне и социологическо проучване, което ще отчита мнението на живеещите в София - шофьори, пешеходци, собственици на заведения и други.

Предвижда се предложенията на гражданите да се обсъждат в Транспортната комисия на Столичния общински съвет. 

След въвеждането на Синята и Зелената зона от 1 септември, паркираните в центъра на столицата автомобили са намалели с около 25%, заяви Тодоров. Преди това в сутрешните и следобедните часове паркоместата са били заети на 100%, допълни той, като уточни, че засега няма конкретни данни, а се разчита на наблюденията на служителите на ЦГМ. 

По думите на Тодор Тодоров точно 25 на сто свободни места за паркиране била и целта на ЦГМ.

"Паркираните в центъра на София коли намаляват, независимо от това, че Синята зона в момента е по-малка, отколкото преди", посочи председателят на борда на директорите на ЦГМ. Паркоместата в новата Синя зона са 5500, а в Зелената - 11 500. Местата за паркиране в старата Синя зона са били 12 000. 

ЦГМ отчита и ръст на приходите от Синята и Зелената зона - с около 150 000 лева за месец септември в сравнение със същия период миналата година. Според Тодоров допълнителните средства ще бъдат използвани за издръжка на ЦГМ и за подобряване на работата на градския транспорт, уточни той.

Зоните за платено паркиране в София няма да се увеличават, посочи още Тодоров. По думите му е възможно да се направят зони за безплатно паркиране, ако има нужда от такива, след предложение от страна на районните кметове. В тези зони паркоместата ще бъдат обозначени, без да се изисква заплащане от страна на шофьорите, и ще има строг контрол при паркиране извън тях. 

По отношение на живеещите в центъра, които трябва да плащат абонамент, за да паркират автомобилите си, те се ползват със значителни преференции, заяви общинският съветник от ГЕРБ Малина Едрева. Тя посочи, че за да паркира в центъра, всеки плаща по 2 лева за час, докато живеещите в центъра на столицата заплащат по 30 стотинки на ден. 

Живеещите в центъра на София излязоха на стачка срещу задължението да закупят абонамент, за да паркират колите си. Последният за момента, двадесети по ред, протест се състоя в сряда. Демонстрантите успяха да си извоюват само един месец отсрочка. Новите правила за паркиране са валидни и за тях от 1 октомври.