Обвързват бюджетите на училищата с резултатите на учениците

Последна промяна на 22 юли 2013 в 18:03 1679 6

Анелия Клисарова, министър на образованието и науката Снимка: БГНЕС
Анелия Клисарова, министър на образованието и науката Снимка: БГНЕС

Делегираните бюджети на училищата ще бъдат оптимизирани, като вече няма да са обвързани само с броя на учениците, а и с резултатите на учебните заведения.

Това обяви образователният министър Анелия Клисарова, цитирана от БНР.

Ще се търси висока функционална грамотност сред учениците, но ще се работи и за мотивиране на учителите чрез различни квалификационни и финансови стимули, заяви Клисарова.

Ще се правят компромиси за минимума на учениците за формирането на паралелка. Ще оставим и паралелките с по-малко деца, като все пак има един минимум, за да мотивираме така малките училища, обясни Клисарова. Без да уточни дали ще се запазят слетите паралелки.

Образованието на 4-годишните деца няма да бъде задължително, увери министърът на образованието.

„Това е препоръка на Европейската комисия, но ние оставяме 4-годишните да имат избор. Всеки родител може да реши – може да запише детето си на училище, но може и не“, каза Анелия Клисарова.

По думите й задължителна ще остане предучилищната подготовка за 5-годишните. Това е една подготовка с игри и задачи, разработена от психолози. Няма да е натоварена, за да не се пречи на нормалното нервно-психическо развитие на децата, посочи Клисарова.

Приоритетите на Министерството на образованието ще са законите за предучилищното образование и за професионалното образование, коментира още Клисарова.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

23.07 2013 в 16:09

Лошото образование е в основата на всичко! Ако се учеше социология и политология, както си трябва, а не пълните глупости от хора, които за нищо не стават, то на площада щеше да има в пъти повече хора. Колко души от така наречените гласоподаватели знаят що е то държава? Или пък власт?

23.07 2013 в 09:45

За съжаление в статията не става ясно какво точно означава "резултатите на учениците". Ако се имат предвид резултатите от вътрешните изпитвания, то това е нелепо и дори безобразно. Ако става въпрос за външни изпитвания, следва въпросът как ще бъдат организирани и проведени те за да се гарантира максимална обективност? Ако идеята е за обективни външни изпитвания, то коментари като предишния са меко казано нелепи.
Външни изпитвания трябва да има за всяка изучавана дисциплина и да се провеждат внезапно. Може би това трябва да стане основното задължение на РИО (при централно утвърдена задължителна процедура), а не както е досега, от РИО да ходатайстват за назначаването на определени учители и дори на хора от обслужващия персонал, да натискат за повишаване оценките на определени ученици и т.н. Ако това стане, директорите ще може да се избират от учителите в самото училище, защото те най-добре ще могат да преценят качествата на отделните кандидати, най-добре ще могат да контролират работата на избрания кандидат, а обективността им ще бъде гарантирана от това, че работата на директора рефлектира върху резултатите на училището, т.е. върху заплатите на учителите.
Що се отнася до самите резултати, в края на учебната година те трябва да се усреднят за да се получи общ резултат, който ще бъде валиден за всеки учител и служител през следващата учебна година. Например, ако училището е получило средна оценка 6,00 всеки ще получава пълната си заплата, ако оценката е 3,00 всеки ще получава по 50% от пълната си заплата. Така всеки ще има интерес от подобряване на образованието в училището в което работи.
Що се отнася до резултатите на отделния учител, те трябва да се сравнят с оценките, които учителят е писал на същите ученици в училищния дневник за да се изчисли личен коефициент на учителя. Например, ако средната оценка от външното изпитване в класовете в които преподава учителят, по дисциплината по която преподава е 4,50, но неговите лични оценки драстично се разминават от външната средна, той получава личен коефициент, много по-малък от единица, с което заплатата му допълнително се намалява заради проявената необективност, т.е. лична некомпетентност. Ако усреднената от неговите изпитвания практически съвпада с външната средна, той получава личен коефициент, много повече от единица с което заплатата му значително са увеличава заради проявената лична компетентност. Може би личен коефициент единица трябва да получат онези учители, чиито лични оценки се отличават от средната външна с половин единица.
Питам се, толкова ли е трудно да се стигне до тези изводи и те да се приложат в реалността?

22.07 2013 в 19:28

Евалата!!! Тази мярка съчетана с външното оценяване на учениците ще повдигне нивото на интелигентност и обща култура на младите, чийто остър дефицит се забелязва сега у хора като протестиращите например. Заплатите на учителите обаче също трябва да се вдигат на същия принцип според изпитите на външното оценяване, както и да се вдигне минимума на учителската заплата.

22.07 2013 в 19:25

Пак поредната глупост!! Сега ще има само много добри и отличници! Ха, ха...

22.07 2013 в 19:07

+4
:)

22.07 2013 в 18:53

Досега пущаха двойкаджиите да вървят, а сега ще започнат и да им пишат високи оценки!