Новите дрехи на...образователната реформа

Маргарита Илчева Последна промяна на 05 декември 2015 в 07:30 11676 2

Новият Закон за предучилищното и училищно образование вече е факт. Преди една година в преработен втори вариант той беше внесен в НС. Още тогава МОН обяви, че в началото на 2015 г. ще започне работа по Държавните образователни стандарти, които ще бъдат приети от МС като наредби. Така реформата трябваше да бъде напълно комплектована – нов закон с нова образователна структура ще замести остарелия от 90-те г. на 20-ти век, а нови стандарти за институциите и ежедневното им функциониране ще смени ППЗНП. Още повече, че тези „нови дрехи“ за средното образование бяха приети в година на избори, което звучи почти като чудо на политическата воля и законодателното действие. Нека припомним и още един факт – първият законопроект на друг политически вносител беше внесен в началото на 2009 г.

Но новите дрехи би трябвало да отразяват не само модните тенденции, прецизирани от вкуса на потребителя. Те трябва да бъдат практични и удобни. Да дават свобода, да отразяват специфичните нужди, да бъдат изработени от такава материя, която гарантира функционалност. С една дума - новите дрехи трябва да са изработени от специалисти!

Законодателят би трябвало да знае, че основен недостатък на повечето нормативни актове у нас е липсата на оценка за въздействието. Това е систематичен анализ на всички възможни последствия. В контекста на българската действителност ще рече – да се предвидят новите процеси в ежедневието на децата, учениците и техните родители в отделните етапи на образованието им, както и евентуалните премествания от едно в друго училище. Да се предвидят новите финансови и административни тежести за различните училища, много от които ще се обединяват и пререгистрират. Да се предвиди разнообразието на реакциите на учители и непедагогически специалисти, застаряването им и рязкото им намаляване в близките 5-6 г. Да се предвидят детайлите, социалните и професионални рискове. Най-вече – да се оцени капацитетът на МОН и неговите 28 РИО-та, на цялата система за управление на промените, както и да се гарантира устойчивост на реформата във времето. Защото всички знаем колко консервативна е образователната система и в същото време колко сме изостанали от другите държави - членки на ЕС.

Така фрагментите на нашата метафора почват да се подреждат. Новите дрехи на реформата изискват подходяща кройка, подходящи материали, средства за „ушиване“ и не на последно място – специалисти-кроячи, шивачи! А какво се оказва?

1. Първите три ДОС-а изненадаха и учителите, и родителите, защото се появиха преди да е утихнала бурята по местните избори и то с желание обществото да реагира почти аламинутно, макар и в законовия срок за обсъждане. Никой не се е съмнявал, че скоростта е заложена в ЗПУО. Но когато това се изпозва като оправдание, новият тоалет започва да прилича на симпатична дрешка втора употреба. Кои са авторите на учебния план и на учебните програми за първи и пети клас, всъщност?

2. Комуникацията между администрацията и хората трябва да е навременна и ясна. Държавните служители, спазвайки Кодекса си, трябва така да представят реформата, че да се вижда и разбира от всяко българско семейство колко са задължителните, избираеми и факултативни, бивши ЗП, ЗИП и СИП, часове във всички класове по всички предмети. Да говорим ли за отговорите на елементарни въпроси? Напр. – че всяка училищна общност ще може да избира според нуждите и интересите на учениците си и предпочитани учебни предмети, и брой избираеми и факултативни часове. Че облекчаването на сложните, почти академини програми би трябвало да се прави от учителя именно по мярката на различните паралелки, в които преподава. Че това е не просто автономия на избора, а свобода за родителя да планира бъдещето на детето си, което като порасне, само ще може също да преценява училищното си развитие. Кой не може да поеме тежестта на отговорността, въпреки че е държавен служител?

3. Как и кога ще успеят да се организират учители и училищни ръководства на ОУ и СОУ по процедурите за избор на новите учебници, обществени поръчки, така че учебната 2016-та да започне спокойно? Кой не казва защо се действа със свръхзвукова скорост с авторски колективи и издателства?

4. Как и с какви темпове ще се създава новата институция „обществен съвет“ към училищата? Как и кога ще се обговори с обществото огромната отговорност на Директора? А новата роля на Педагогическите съвети, на местната власт? Кой не иска да каже, че десетилетия се е подценявало професионалното образование?

5. Кой управленец публично ще може да гарантира прозрачност на действията на свръхцентрализираната образователна администрация, на експертите в РУО, бивше РИО? Кой не прави разлика между власт и лидерство, всъщност?

6. Кой от политическия кабинет в МОН ще има смелостта да признае, че рамков учебен план означава задаване на минимум часове, а не на максимум? Защото рамката дава простор на специалиста да си върши работата творчески, а не чиновнически. Рамката създава основи за изява на индивидуалните качества на ученика, на професионалните възможности на учителя. Кой ще си позволи да даде свободата на работа в ръцете на учителя?

7. Как ще се обезпечи кариерното развитие на българският учител без специална стратегия за повишаване на престижа на учителската професия? Кой ще привлича студентите да стават учители не със стипендии, а с ежегодишни стажове в

8. Кой политик ще осигури справедливо и почтено разходване на публичните средства за образование, които все още са под 4 % от БВП? Как ще бъдат опровергани слуховете за корупция при реализацията както на националните, така и на европейските програми? Кой ще отвоюва достойни възнаграждения в системата и ще гарантира постоянни грижи за справяне с професионалното прегаряне на учителите?

9. Кога и как ще се конституира новия Национален инспекторат по образование? Кои ще бъдат специалистите, които ще създадат качествени формати на ДЗИ и НВО? Кой ще спаси родителите на седмокласници от ежегодишната кандидатска истерия?

10. Как ще се определя новата институция „иновативно училище“? Това са новите дрехи на реформата - актуални, но не съвсем. Практични, но само на красивата скица. По вкуса, но може би само на този, който решава да си избере ексцентрична дреха по каталог. С по български качествена материя, която едва ли би издържала на бури, дъждове и земетресения...Или както е казал народът: „Преоблякъл се е образователният Илия пак в тия“.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

05.12 2015 в 15:47

Няма ясна стратегическа цел, как да има добра образователна програма. Едно е да искаме страна отглеждаща тютюн и предлаща нискотарфни туристически услуги, друго е да искаме да сме държава с мощна индустрия, с хай тек и космически технологии. Проблемът е, че сегашните управляващи нямат капацитета да гледат по-далеч от аутсорса, контрабандата и тютюна.

05.12 2015 в 09:05

Ами като никой не иска да вземе отношение за новите дрехи, а OFFNews не само че не са в час, ами допускат някакъв нагъл малоумник сото-зирото да цвъка цяла нощ плюсове и минуси, да съобщя аз топлата новина.

Путинските „доказателства“ за цистерните от ИД се оказаха като „доказателствата“ за свалянето на малайзийския самолет МН17 от украинските самолети.
Иракски Кюрдистан твърди, че това са техни цистерни. И то при положение, че турците бомбардират кюрдите!? Ердоган търгува с тях официално, пък ги и трепи !? Абе...

Ама що ли се чудя.
След путинското позоваване на Аллах в ежегодна му реч, имамите разпространиха новината, за която лично Той ги приканил:

Негово дребнО нисочествО Вл. Вл. Путина си намери майстора.
Премъдрият султан Ердоган му изтръгна токчетата, остави го да се принизява на едни само цинтове.
- Не му требват – рекъл неизвиняващият се фес – той казачок нема да рипка. Глей го, хем ми пя, хем ми свири, хем кат се изправяше и гьобеци ми фърляше. Па кат си туреше и тръбата отзади, на мобилен газоотвод мязаше. И никакви цистерни не виждаше! Ма никакви!