"Решението за учебниците слага край на илюзията за реформа в образованието"

Последна промяна на 04 юни 2014 в 10:36 11500 16

Милена Дамянова

Снимка БГНЕС, архив

Милена Дамянова

"С тoва свое решение министър Клисарова на практика официално обяви, че реформа в образованието по време на това правителство няма да има. Независимо от поредния силен шамар на ЕК. И още – че се слага край на последователните усилия на няколко поредни правителства за модерно и качествено образование за децата ни."

Така бившият зам.-министър на образованието и депутат от ГЕРБ Милена Дамянова коментира за OFFNews изявлението на министъра на образованието проф. Анелия Клисарова, че ще премахне възможността да има 3 варианта на учебници по предмет за клас и че ще има само по един учебник.

"Същественият въпрос за всеки е не кой пише учебника, а какво пише в него. Г-жа Клисарова ясно каза, че няма нито смелостта, нито компетентността да продължи дебата по учебните програми.

Учебниците са функция на учебните програми. Една година не можа да доразработи учебните програми за гимназиален етап, оправдавайки се с липсата на консенсус. А как ще започне една учебна година, ако няма да има консенсус по учебника, който ще се пише в МОН от хората, които тя е избрала. Със социалистическия ентусиазъм, който я е обзел, тя може да нареди препечатване на учебниците от 1985 г. и да приключи с реформите. Така България и Гърция ще бъдат единствените държави в ЕС, в които учителите нямат право да избират учебниците, по които да преподават. Това, от своя страна, ще се отрази и върху бюджета на семействата, които ще трябва сами да закупуват допълнителните учебни помагала, които да компенсират ограничението. Безумно е в XXI век да поставим учителя в рамка", коментира Дамянова.

Според бившия зам.-министър правителството "ще изгради магистрала за чиновнически монопол и заобикаляне на правилата за прозрачност чрез скрити процедури вътре в Министерство на образованието и науката".

"Вероятно за 1 година в управлението министър Клисарова още не е разбрала, че държавата и в момента регулира цените на учебниците, че учениците и в момента учат по един учебник, но учителят им избира от 3 в зависимост от потребностите им. Разнообразието на учебници и учебни помагала гарантира качеството на преподаване, а възможността на учителите за избор е от ключово значение за успешния образователен процес", допълни тя.

Резултатите от PISA и TIMMS са най-добри в държавите, които нямат ограничения при избора на учебници, аргументира се Дамянова и допълни, че средният брой учебници за клас и предмет в Европа е 8, докато у нас – само три.

"Въвеждането на един учебник за клас и предмет би било голяма стъпка назад в образователния процес. Задължение на правителството е да осигурява разнообразие на учебници и да инвестира в подобряване професионалните умения на учителите , което гарантира високо качество на образованието", смята още тя.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

07.06 2014 в 00:21

Коментарът на Даскал Киро само потвърждава, че рибата се вмирисва от главата - МОН, а не авторите са виновни.
Ако знаете колко хубави учебници не стигат до децата, по причина, че са оценени от такива оценители, които са били помолени да си преразгледат становището.
Ама защо си мълчат? Заради едно хонорарче, което са получили.
Много може да се разсъждава, много ... но който може, за другите - 1 учебниче от държавно издателство, а защо не на Делян Пеевски!?

07.06 2014 в 00:18

Милена Дамянова е най-некъдърната зам.-министърка на образованието и изобщо да не се обажда, ами да ходи да сервира по кокрейлите от където я взе Данчето.

06.06 2014 в 13:56

Точно тази да не си дава мнението, щото по нейно време станаха големи каши в образованието. Луднаха учители, луднаха и ученици!

06.06 2014 в 12:36

Ако има някой който ще ми липсва от това правителство това ще е Клисарова :D Решила е да сложи край на корупционните схеми с 'определяне' на учебник. Аз пък съм за компромисен вариант - различни колективи от автори правят учебник, избира се само един с конкурс и той се печата в държавната печатница - а не, той колектива е на печатницата , който спечели конкурса - печата. Ебати златната мина

06.06 2014 в 07:07

Преди време ме поканиха за оценител ма учебници и помагала. Дадоха ми списък с критерии за оценяване. Бяхме комисия от няколко учители и след като сравнихме оценките си се оказа, че съвпадат в голяма степен. Експертката от МОН видя резултатите и каза, че не я удовлетворяват, защото МОН вече е поръчало точно определени учебници за печат. Любезно ни помоли да променим оценките. Не зная за другите учители, но аз си тръгнах без коментар. Повече не съм канена за оценител. Явно не ставам.

05.06 2014 в 23:11

Аз пък съм, ЗА един учебник.Така или иначе НИЕ родителите отново купуваме помагала ,сборници,тестове, ученически другарчета и прочие допълнения към учебника по който , НАШИТЕ деца се учат . Обаче ако се наложи да се смени училището и/или учителят се разболее и неговият колега от друго училище го замести , тогава този когото искаме да изучим се обърква.Най - елементарния пример : вашето дете отива при негов приятел да си правят домашните , но учебниците им са различни а пък класовете им са еднакви .Реформата трябва да започне точно от там - какво да има в учебниците , как да се представи на ученика , колко задължителни часа са нужни за да се усвои учебният предмет ,системата на оценяване на знанията и т.н.
Простете за пространствения коментар .
Писна ми да ме тръскат от всички страни и по всякакъв повод . До гуша ми е дошло от учители с претенции , автори с претенции , директори с претенции а всички те се осланят на МОИТЕ (нашите) финанси , на нашето свободно време , и за капак техните пропуски ги хвърлят в моя двор под формата на слабо възпитание и/или не достатъчен контрол.

05.06 2014 в 07:35

Явно тук пишещите разбират от всичко. Учебниците са толкова качествени, колкото са позволили рецензентите назначени от МОН, които са ги оценявали. Дали тези рецензенти /оценители/ ще утвърждават 1 или 3 или 5 учебници, зависи само и единствено от тяхната компетентност и отговорност. Така че резултатът ще бъде - не 3 а един некадърен учебник. Сега поне учителят, ако НЕ ГО мързи, може да избере 1 от 3. И едва ли всички, които пишат тук са разгледали всички учебници, за да знаят какво има в тях. Има и много хубави учебници, има и грешки в учебниците има и някои недоразумения. На конкурс са се явили 5, 6, 7 учебници - къде са "спали" оценителите на МОН, та са допуснали именно недоразуменията? Може би по субективни критерии.
Има Закон, за това какво трябва да знае и може ученикът, когато завършва съответна образователна степен. Учителят е длъжен да го спазва, НО НЕ ГО СПАЗВА. Учителят преподава без да ползва стандарта. Учителят просто преподава по учебник. Е, има и изключения в системата, но те само потвърждават правилото, че учителят е факторът в този процес. И докато учителят е на постоянен трудов договор до пенсия - няма как да бъде стимулиран за 500 лв да преподава качествено. Тук е разковничето! Атестация на поне на 3 години!

04.06 2014 в 22:25

Едно въпросче: До кога ще имаме учебници на хартия? Защо не ползваме таблет?

04.06 2014 в 18:56

Модерно и качествено ама.... вижте после, как ходят да гласуват против БСП, като се модернизират и се окачествят... я да си затъват на тъпотия и да си запазят един бъдещ електорат

04.06 2014 в 15:43

Пълни глупости! То пък един избор...каквото ти нареди шефа.Това 1, а 2 нужни са различни нива на учебници- я погледнете завършващите средно образование, които са НАПЪЛНО неграмотни?/някои не знаят и езика/. И нали имаха избор!? Я да не си правят реклама, а да назоват и решат проблема. Нужно ли е да се водят добичета на у-ще, като им липсва начален курс? Кой, по дяволите, плаща за това? К'ъв избор, К'ви 5 лева...