Върховният административен съд (ВАС) отхвърли жалбите срещу екооценката за изграждането на т.нар. източен обход на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.
Тричленен състав - Румяна Папазова, Николай Гунчев (докладчик) и Сибила Симеонова, е отхвърлил с окончателно решение жалбите на две физически лица и на сдружение "За земята – достъп до правосъдие" срещу решение на министъра на околната среда и водите от 19 октомври 2017 г. по оценка за въздействие на околната среда (ОВОС). "С решението е одобрено осъществяването на инвестиционно предложение "Подобряване на трасето на Лот 3.2 на Автомагистрала "Струма" по Източен вариант Г 10.50.", посочват от съда.
Приблизителната дължина на тази част от магистрала "Струма" е 24 км.
Решението на ВАС създава опасен прецедент. То оставя в сила документ, който противоречи на друг документ по същия проблем, а правителството ще следва този от двата, който му е по-изгоден. Това е пълен срив на държавността и правовата държава, коментират от коалициите от неправителствени организации „За да остане природа в България" и „За Кресна".
В текста им се казва още:
Решението създава следните проблеми: Окончателно се обрича на разрушаване природата на Кресненското дефиле, което е важен коридор за редки и застрашени животински видове по българското и европейското законодателство.
Близо 5 000-те жители на община Кресна остават без локален и обходен път на европейската магистрала. Достъпът до населените места и земеделските земи и териториите в общината ще бъде силно затруднен за всички местни жители от тази община, защото те ще имат достъп до тях само когато пътуват в едната посока на магистралата и ще трябва да обикалят десетки километри, за да стигнат.
Окончателно ще бъде съсипан развиващият се в дефилето туризъм, като популярните рафтинг и спускане с лодки по река Струма. Те просто ще станат опасни или невъзможни за практикуване.
При подобни случаи в Роспуда и Беловежа в Полша Европейската комисия предприе стъпки, които спряха опасните развития. В случая с Кресна обаче ЕК създава впечатление за двоен стандарт, защото липсват последователни действия спрямо българското правителство, въпреки европейските средства за магистрала Струма и неспазеното решение първо да се построи участъкът от магистралата в района на дефилето, а след това останалите.
Взимането на безпринципни и незаконни решения, налагането на цензура в медиите и затварянето на очите поради конюктурни и политически съображения, включително и от страна на Европейската комисия, не е начинът да се постигне изграждането на европейска магистрала и да се получи обществена подкрепа от политиците за подобни действия. Със сегашното решение на съда българското правителство получава зелена светлина да построи половин магистрала с парите за цяла, твърдят природозащитниците.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Amethyst
Цонев: Момчето порасна, стана лидер и партията го припозна. Доган нека почива
Джендо Джедев
Бедните държави са гневни, че богатите им дават едва 300 млрд. долара за климата
Джендо Джедев
Цончо Ганев на събитие за ''модернизация'' на Китайската комунистическа партия в Пекин
Джендо Джедев
Украйна има одобрението да атакува Русия с френски ракети с далечен обсег