Австрия, Франция, Ирландия и Холандия призоваха Европейския съюз да засили регулацията, така че да ограничи въздействието от пътуването с частни самолети върху климата, показва документ, предава Ройтерс.
В две от страните се намират едни от най-натоварените летища в Европа - летище Схипхол в Амстердам и летище Шарл дьо Гол в Париж.
Операторите на нидерландското летище вече посочиха през април, че от 2026 г. ще забрани частните самолети и малката бизнес авиация, която според летището причинява 20 пъти повече емисии на CO2 от търговски (пътнически, бел ред.) полет както и нощните полети., докато Франция тази седмица забрани някои търговски вътрешни полети на къси разстояния по маршрути, където има достатъчно влакови услуги.
В документ, споделен със страните от ЕС преди срещата на техните министри на транспорта следващата седмица, четирите държави заявиха, че "прекомерният" въглероден отпечатък при пътуване с частен самолет спрямо регулярните пътнически полети трябва да стимулира ЕС да предприеме решителни действия.
"Вярваме, че трябва да се обърне по-голямо внимание на този въпрос на ниво ЕС, особено чрез оценка на възможността за установяване на по-строги регулаторни мерки за пътуванията с частни самолети, за да се гарантира, че всеки допринася със своя справедлив дял към общите усилия за декарбонизация", се казва в документа видян от Ройтерс.
Полетите на частни самолети в Европа са се увеличили с 64% през 2022 г. и са отделили повече от 5,3 милиона тона CO2, според проучване на холандската консултантска компания CE Delft, поръчано от Грийнпийс.
Това е малка част от 147-те милиона тона CO2, които всички полети, заминаващи от ЕС и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, отделиха през 2019 г., преди пандемията от КОВИД-19 временно почти да блокира сектора, според Агенцията за авиационна безопасност на ЕС.
Но климатичните активисти отдавна се противопоставят на високите въглеродни емисии на човек, свързани с частните самолети. Около 100 протестиращи прекъснаха полетите на летището в Женева във вторник, за да поискат забрана на този вид пътувания.
Авиокомпаниите в Европа ще се изправят пред по-високи разходи за CO2 през следващите няколко години в рамките на реформа на пазара на въглеродни емисии в ЕС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
27.05 2023 в 08:32
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България
Johnny B Goode
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си