Австрия, Франция, Ирландия и Холандия призоваха Европейския съюз да засили регулацията, така че да ограничи въздействието от пътуването с частни самолети върху климата, показва документ, предава Ройтерс.
В две от страните се намират едни от най-натоварените летища в Европа - летище Схипхол в Амстердам и летище Шарл дьо Гол в Париж.
Операторите на нидерландското летище вече посочиха през април, че от 2026 г. ще забрани частните самолети и малката бизнес авиация, която според летището причинява 20 пъти повече емисии на CO2 от търговски (пътнически, бел ред.) полет както и нощните полети., докато Франция тази седмица забрани някои търговски вътрешни полети на къси разстояния по маршрути, където има достатъчно влакови услуги.
В документ, споделен със страните от ЕС преди срещата на техните министри на транспорта следващата седмица, четирите държави заявиха, че "прекомерният" въглероден отпечатък при пътуване с частен самолет спрямо регулярните пътнически полети трябва да стимулира ЕС да предприеме решителни действия.
"Вярваме, че трябва да се обърне по-голямо внимание на този въпрос на ниво ЕС, особено чрез оценка на възможността за установяване на по-строги регулаторни мерки за пътуванията с частни самолети, за да се гарантира, че всеки допринася със своя справедлив дял към общите усилия за декарбонизация", се казва в документа видян от Ройтерс.
Полетите на частни самолети в Европа са се увеличили с 64% през 2022 г. и са отделили повече от 5,3 милиона тона CO2, според проучване на холандската консултантска компания CE Delft, поръчано от Грийнпийс.
Това е малка част от 147-те милиона тона CO2, които всички полети, заминаващи от ЕС и Исландия, Лихтенщайн, Норвегия и Швейцария, отделиха през 2019 г., преди пандемията от КОВИД-19 временно почти да блокира сектора, според Агенцията за авиационна безопасност на ЕС.
Но климатичните активисти отдавна се противопоставят на високите въглеродни емисии на човек, свързани с частните самолети. Около 100 протестиращи прекъснаха полетите на летището в Женева във вторник, за да поискат забрана на този вид пътувания.
Авиокомпаниите в Европа ще се изправят пред по-високи разходи за CO2 през следващите няколко години в рамките на реформа на пазара на въглеродни емисии в ЕС.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22558
1
27.05 2023 в 08:32
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара