Ако не може да се купи, трябва да се открадне: как Русия отмъкна дизайна на френски вертолетоносач

Ганчо КАМЕНАРСКИ 01 юни 2020 в 21:32 11522 7

Путин разглежда концепцията за руски вертолетоносач "Проект 23900"

Кремъл е подписал договор с Керченския корабостроителен завод в Крим за строителство на два универсални десантни кораба по "Проект 23900" на стойност $1,4 млрд.

Както пише американското списание Forbes, ако внимателно се погледне фотографията, на която президентът Владимир Путин разглежда ескиза, изобразяващ предполагаемия облик на кораба, конструкцията може да изглежда позната. И това не е удивително, защото руският кораб е „клонинг” на френския вертолетоносач „Мистрал”.

„Ако не може да се купи, значи трябва да се открадне. Такъв е подходът на Русия при придобиване на нови универсални десантни кораби шест години след като Франция отказа да продаде свои” - пише авторът на материала във Forbes Дейвид Акс.

През 2010 г. руснаците сключиха сделка с Франция за закупуване поне на два вертолетоносача „Мистрал”. Споразумението ядоса някои американски политици, които предупредиха Франция да не помага на Русия да се въоръжи за евентуална война срещу САЩ или съюзниците им.

Четири години по-късно Русия нахлу на Кримския полуостров в Украйна. Амфибийната флотилия на руския Черноморски флот подкрепи инвазията със застаряващи десантни кораби от класове Ropucha Project 775 и Alligator Project 1171, като и двата са с маса по около 4000 тона.

След Крим Париж бързо се отказа от сделката за „Мистрал”. За следващите операции, като снабдяване между руската територия и базата в Сирия, московският флот продължи да разчита на своите 15 Ropucha и четири Alligator.

Необходимостта обаче от съвременен десантен кораб с по-голям капацитет, авиационни съоръжения и командни възможности беше очевидна. По този път тръгна Кремъл.

„Ако трябва да бъдат построени такива кораби, тяхното изграждане без съмнение ще се възползва от краткия опит, който руснаците придобиха с французите в рамките на договора за „Мистрал” преди неговото разтрогване“, отбеляза през 2019 г. базираният във Вирджиния Център за военноморски анализи.

Това се оказа вярно. Разбира се, ако Русия планира да копира дизайна на Мистрал, това не означава, че ще успее да го направи.

Руската корабостроителна индустрия през последните години просто се бори да построи кораб, по-голям от фрегата.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    13214

    7

    XR4

    02.06 2020 в 16:29

    Ееее, Стефане, не е чак толкова много.Ритъма при експлоатация на АУГ е 6мес вахта, 6мес док.

    23293

    6

    Стефан

    02.06 2020 в 15:18

    Кои и кое?
    Сигурно ще се изненадаш, но всяко нещо което кисне в морето 9 месеца, после 3 месеца се ремонтира. Американските самолетоносачи ги ремонтират по година и половина след половин година работа.
    И?

    2905

    5

    ровччч

    02.06 2020 в 12:52

    Тези вече не будят смях, ами съжаление с допотопната си техника. Тези корита още от сега съм сигурен, че всяка година ще трябва да ги ремонтират.

    23293

    4

    Стефан

    02.06 2020 в 02:46

    Де да знам къде. Купуват ги от Али баба, а виж че ги правят в Северодвинск, сигурно са слухове.
    Не, ония имат предвид друго.
    Значи, архитектурата на ледоразбивачите и на бойните кораби, няма нищо общо. Арии от различни опери. Американците верно не могат да строят ледоразбивачи, и нямат ни един. Руснаците си имат самолетоносачи, и те работят. Не са като американските, но и задачите са различни.
    А историята с големите десантни кораби е съвсем трета песен.

    77927

    3

    El Commandante

    02.06 2020 в 02:16

    "Руската корабостроителна индустрия през последните години просто се бори да построи кораб, по-голям от фрегата."

    Ъъъмм, аз не съм Джак Спароу и от кораби не разбирам много, ама тея техните атомните ледоразбивачи къде се правят?

    23293

    2

    Стефан

    02.06 2020 в 00:02

    А освен това сами построиха носовете и кърмите на двата Мистрала в Петербург, и ги закараха във Франция. Заради което и построиха на Урал най-големият на света прокатен стан. 5 500:)
    Не знам какво е Проект 23 900, но това със сигурност не е копие на Мистрала. Още преди да разтурят сделката, в Русия стана скандал. Мистралите изобщо, по принцип, не могат да плават на север. Заради което не вършат никаква работа на руснаците.
    Част от проекта със сигурност са използвали, понеже и без това беше техен. В частност - цялата авиационна, електрическата части, електрониката, и въоръжението.

    13214

    1

    XR4

    01.06 2020 в 22:17

    Всъщност на руснаците не им е особен проблем да построят БДК и "прикачния инвентар" към него(хелита, амфибии и т.н.). Проблем са им кинтите.
    ПП.Не съм 100% сигурен, ама те май техническата документация за мистралите си я получиха официално като част от сделката.
     
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA