
Депутатите окончателно позволиха охраната на въздушното ни пространство да може да се извършва съвместно с чужди самолети от НАТО.
Това стана с приетите на второ четене промени в Закона за отбраната и въоръжените сили. Текстът беше приет с 96 гласа "за", 34 "против", 14 депутати се въздържаха.
Според приетите промени съвместни действия по охрана на въздушното ни пространство ще се извършват при условия на международен договор или при решение на Министерския съвет.
Темата с охраната на българското небе беше стартирана от министъра на отбраната Николай Ненчев, който през септември миналата година обяви, че се водят разговори в тази посока. След това от партията на премиера Бойко Борисов - ГЕРБ побързаха да се оправдаят, че това е "опция за всеки случай".
По време на дебатите мненията в зала бяха разделение на две. Опозицията обвиняваше управляващите, че дават небето на България на концесия. Те от своя страна твърдяха, че това решение е взето преди 10 години по време на тройната коалиция.
"Днес даваме на концесия българското небе. Ние ставаме фронтова държава, защото символично обявяваме война на Руската Федерация", обяви независимият Велизар Енчев.
След него на трибуната излезе социалистът Янаки Стоилов, който обяви, че това не е концесия, защото при концесия България щеше да получава пари за услугата. "А тук ние предоставяме небето си на други държави, за което ще заплащаме", обясни тезата си той.
Петър Славов от Реформаторския блок защити промените, като обяви, че това решение е взето по времето на тройната коалиция.
Преди да бъде гласуван основния текст бяха отхвърлени предложенията на БСП, които гласяха, че право да помагат в охраната на небето ни имат само страни от НАТО, с които нямаме обща граница. Според вносителите целта на тези предложения е да се изключи Турция от страните, които могат да охраняват небето ни.
Причина за промяната в закона е лошото състояние на българската бойна авиация и трудностите по изпълняването на мисията на НАТО "Еър полисинг" за охрана на въздушното пространство на пакта. Все още не ясно дали самолетите МиГ-29, които предстои да бъдат ремонтирани от Полша ще са достатъчно за бойно дежурство и за тренировка на летателния състав.
Дори и да бъдат купени нови изтребители, ще са необходими между три и пет години за обучаването на пилотите на новата техника.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
06.02 2016 в 17:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
06.02 2016 в 11:58
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
06.02 2016 в 11:21
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
06.02 2016 в 09:40
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 23:52
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 23:14
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 22:51
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 21:45
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 21:36
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.02 2016 в 21:30
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Того
Тезисите на В. В. Путин: Русия като страна-цивилизация и курс към приключване на хегемонията на САЩ
Анализи
Тезисите на В. В. Путин: Русия като страна-цивилизация и курс към приключване на хегемонията на САЩ
edin slep
Собственикът на Winbet купи Телефонната палата за 22 милиона лева
Гражданин
Петков отхвърли офертата на Борисов: Предпочита правителство на малцинството
Гражданин
Петков отхвърли офертата на Борисов: Предпочита правителство на малцинството