Нов вид сертифицирани храни - с етикет "Планински продукт" - може скоро да се появи по рафтовете в супермаркетите.
Както става ясно от името, това ще са храни с призход от планинските райони и - вероятно - добити следствие на вбио производство.
Идеята бе представена по време на дискусия в Дома на Европа, а инициатор бе евродепутатът Момчил Неков (БСП). Той посочи, че обсъждане за въвеждането на термин "Планински продукт", гарантиращ качеството на определени продукти, вече се води в други европейски страни. Досега конкретни стъпки са предприети в Италия, Франция, Австрия и Румъния, а България е особено подходяща, тъй като има един от най-големите дялове планински площи в ЕС. Съчетано с нарастващото недоверие към продуктите на глобализираната агроиндустрия, това определя съществуването на значителен пазарен потенциал за планински и полупланински продукти.
Неков каза още, че министърът на земеделието и храните Румен Порожанов е запознат с идеята за "Планински продукт", а в агенцията по храните вече има създадена група, която да работи по създаването на етикет "Планински продукт".
По време на дискусията бе представено и социологическо проучване на агенция "Афис", което показва, че въвеждането на новия вид сертифицирани храни на практика се подкрепя от почти всички и няма противници (то е проведено сред 1038 души чрез интервю на адрес в периода 9-14 март 2018).
60% от хората подкрепят идеята за въвеждане на нов термин за качество на храните - "Планински продукт". 26,7% от анкетираните отговарят с "може би", а 10 на сто нямат мнение по въпроса. Прави впечатление, че въпреки колебанията или липсата на мнение, практически няма противници на тази идея, коментираха от "Афис".
Проучването е по поръчка на Групата на прогресивния алианс на социалистите и демократите в Европейския парламент.
Най-големите привържениците на въвеждането на стандарта за качество "Планински продукт" са живеещите в столицата. Идеята получава най-голямо одобрение от хора с висше образование, както и тези с по-високи доходи и стандарт на живот.
Социологическото проучване сочи още, че по принцип степента на доверие към продукти с етикети, деклариращи "високо качество" или специфични продукти, не е много високо. 19% от анкетираните отговарят, че не вярват на надписи върху хранителни стоки, обозначаващи защитени или биопродукти. 51 на сто казват, че само понякога се доверяват , а 25.5% посочват "в повечето случаи".
За да се ползват храните с планински и полупланински произход с предимство, те трябва да отговарят на досега доминиращата житейска представа за качествата и характеристиките им, се казва още в заключенията на агенция АФИС.
На въпроса "Какви качества трябва да притежава продуктът с планински произход?", 94% отговарят, че очакват той да е по-здравословен. 89 на сто от анкетираните смятат, че той трябва да бъде по-вкусен, а 82% считат, че за производството му не трябва да се използват химически добавки, както и пестициди. Относително по-ниско, но също преобладаващо мнозинство очакват, че цената е по-висока.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)