
OFFNews следи на живо общественото обсъждане за изучаването на религия и добродетели в училище, организирано от Министерството на образованието и науката (МОН) в НДК. То започна в 13 часа.
Над 100 участници участват в дискусията. Тук са българският патриарх Даниил, главният мюфтия Мустафа Хаджи, множество депутати, учители, родители, изследователи и представители на гражданския сектор и неправителствени организации. Модератор на събитието е антропологът Харалан Александров.
Предложението на МОН е първоначално изучаването на предмет "Религия и добродетели" да бъде въведено за първи клас. По предмета няма да се пишат оценки. Родителите на децата, или по-големите ученици, които не желаят да се учи с елементи на конфесионално образование, ще имат програма, която ще е ориентирана към тях. Идеята е новият учебен предмет "да бъде подчинен на изграждането и формирането на добродетели у децата, или на възпитателната функция и да ги направим добри хора".
"Нараства усещането за социален безпорядък и отчуждение. Училището е призвано освен да обучава и да възпитава. Всяка система има за цел да направи децата можещи и добри хора. Тази цел е задължителна, а не избираема. Има го и като цел в началото на Закона за училищното и предучилищното образование. Първи начин е да подчертаем възпитателния елемент във всеки един час. Факт е, че възпитателната функция е срамежлива. Вторият начин да направим това е като имаме час за възпитание и добро", заяви министърът на образованието Красимир Вълчев.
Той подчерта, че българското образование е светско и ще остане такова, както и във всички страни, в които се учи религия. "Същевременно трябва да дадем знания на децата за тяхното минало и за доброто и злото. Ние не предлагаме задължителен час по религия. Това ще бъде много повече час по етично възпитание, час по възпитание в добро. Недогматична програма, базираща се на плуралистичен подход", каза министърът.
МОН ще публикува предложението за промяната в програмата на 8 май.
Българският патриарх и Софийски митрополит Даниил каза, че БПЦ е институцията с най-високо доверие в българското общество. Някой сред гостите в залата шумно и показано се изсмя.
"Няма друга институция, която повече от православната църква цени човешката личност. Общообразователната и духовната просвета са неразривно свързани до средата на миналия век, до атеистичния режим в България. (...) Добродетелите, които са традиционни български добродетели, са всъщност основни християнски добродетели. Считаме, че българската държава има задължението да образова децата си. Време е българското образование да върне вероизповеданието като централна част от учебната програма", каза патриархът и благодари на българското правителство за добрата воля да вкарат в програмата изучаването на добродетели и религии.
Патриархът направи исторически преглед на духовниците, които са помагали за държавността и просветата в историята и изтъкна ролята на БПЦ при спасяването на българските евреи по време на Втората световна война.
"Предметът православие се преподава като задължителен в съседните нам православни страни и резултатите са налице. Предметът няма за цел индоктринация, а да съдейства за изграждането на хора като грижовно и отговорни граждани", каза още патриарх Даниил.
Главният мюфтия Мустафа Хаджи каза, че в днешното време на роботи е важно да помним, че децата ни са хора.
"Нашето мнение е, че религията трябва да влезе в програмата, за да бъде обяснено на разбираем език на младото поколение, че религията не иска да сме агресивни, а обичта към човека трябва да основополагаща. Без ценности - дано да не съм прав - няма бъдеще. Ако преподават хора, които не са религиозни, рискуваме повече вреда от полза", каза Мустафа Хаджи.
Социологът Димитър Ганев представи изследването на изследователската агенция "Тренд" представи проучването им по темата от края на миналия месец.
Социологът Първан Симеонов от агенция "Мяра" каза, че ако преди месец при сондаж на мнението над 60% са били против, сега като че ли ножицата се затваря и има "попътен вятър" за инициатива. Все пак той отбеляза, че се наблюдава преобладаващо неодобрение да се изучава ислям в училище.
По думите му на този етап обществото е готово да приеме "среден вариант". "Ако става дума за възпитание - ще бъде разбрано. Ако става дума за индоктриниране - няма", каза Симеонов.
Снимки: Стефан Василев/БГНЕС и Маргарита Генчевa/OFFNews
Ружа Райчева
Ружа Райчева завършва "Политически мениджмънт и консултиране" в СУ "Св. Климент Охридски". Преди това се е занимавала с класическа музика и театър. Интересува се от вътрешна политика, медии, култура и международни отношения. Присъединява се към екипа на OFFNews през април 2021 г.