Литераторите от Софийския университет обсъдиха с министъра на образованието предстоящите промени в учебното съдържание по литература и дебатираха на тема какви автори да се изучават в училище.
Националното самосъзнание и развиването на ключови умения за 21-ви век трябва да бъдат двете основни цели на обучението по литература, заяви министър Красимир Вълчев по време на кръглата маса "Литературата не е музей", организирана от Факултета по славянски филологии на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Според него е възможно да се освободи място за съвременни автори в учебните програми, без това да става за сметка на класическата литература.
Министър Вълчев подчерта, че литературата е най-мощният инструмент за изграждане на национална идентичност и за развиване на широк спектър от компетентности, необходими за успешната реализация на децата в съвременния свят.
Деканът на Факултета по славянски филологии в Софийския университет, проф. Амелия Личева, отбеляза, че за да се спечелят децата като читатели, учебната програма по литература трябва да бъде осъвременена.
„Съвременната литература говори за екология, изкуствен интелект и човешкото бъдеще. Това провокира интереса на децата и ги задържа като читатели“, коментира тя.
Според нея е важно да се включи повече градска литература, както и различни жанрове като криминални романи, трилъри, фентъзи и фантастика, които могат да събудят читателска чувствителност у учениците.
Проф. Личева посочи още, че в учебната програма липсват достатъчно чуждестранни автори. Според нея Франция прилага модел 50:50 между национална и чужда литература, без това да застрашава националната идентичност.
Тя подчерта, че българската литература ще бъде по-добре разбрана, ако се представи в международен контекст, което ще даде възможност за паралели и по-широк културен поглед.
"Ако си позволим да вкараме повече чужди автори, българската литература ще получи по-съществен контекст, ще могат да се правят паралели, а и съвременният патриотизъм не е национализъм. Той е толерантност към другия, освен към своето", заяви проф. Амелия Личева.
Според министъра е необходимо да се направи визия за промяна на учебните програми, така че да се съчетае изучаването на класически и съвременни литературни произведения. Той подчерта, че литературата възпитава критическо мислене, комуникативни и когнитивни умения, както и емпатия – все ключови качества за успех в 21-ви век.
Ирма Аврамова
Ирма Аврамова е студент по журналистика в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и стажант-репортер в OFFNews. Интересува се от култура, изкуство и социални теми. Търси "големите" истории на "малкия човек".























Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Поразен от Украйна танкер заседна край бреговете на Ахтопол
Не е Нобел, но все е нещо: ФИФА даде купа и медал за мир на Тръмп
Ватиканът не позволи на жени да стават дякони
Не е Нобел, но все е нещо: ФИФА даде купа и медал за мир на Тръмп