Ограничение за броя варианти на учебници по предмет за клас няма да има. Сегашният лимит - до 3 варианта, отпада. Това е записано в проектозакона за предучилищното и училищното образование на Министерството на образованието, младежта и науката.
Ограничението до 3 учебника по предмет за клас беше въведено с поправка в сега действащия Закон за народната просвета през 2002 година по предложение на депутатката от левицата Евгения Живкова. То влезе в сила от учебната 2003/2004 година.
Новият проектозакон предвижда предложените проекти на учебници да минават през два етапа на оценка, преди да бъдат одобрени от министъра на образованието.
При първия ще се оценява съответствието на проекта за учебник с държавния образователен стандарт за учебниците, учебните книжки и учебните помагала. Този стандарт заедно с останалите 16, предвидени в проектозакона, ще бъде утвърден след приемането на закона. Сега процедурата е приблизително същата, но се оценява съответствието на учебниците не със стандарт, а с държавно образователно изискване за учебниците и учебните помагала.
При втория етап учебниците ще се оценяват от оценители, определени от министъра на образованието. Забранява се оценител да бъде автор или рецензент на учебник, помагало или ученическа книжка, както и човек, който има "друг частен интерес, който може да повлияе върху обективното и безпристрастно оценяване", пише в проектозакона. Липсата на такъв интерес се установява с декларация. Вторият етап е оценка за пригодността на проектите за учебници в училище. През него минават само одобрените при първия етап учебници.
Оценката се извършва от всички учители, които преподават съответния предмет в дадения етап от степента на образование. Учителите сами ще избират по кой учебник от окончателно одобрените да преподават. Учебниците могат да бъдат на хартия, освен книжното тяло да включват и електронен вариант. Помагалата могат да съществуват само в електронен вариант.
Видовете учебници са разделени в пет групи: по предметите от общообразователната подготовка, за задължителните модули от профилираната подготовка, по майчин език, религия и хореография, по предмети или модули от професионалната подготовка, специални учебници за ученици със специални образователни потребности. В закона се подчертава, че "религиите се изучават в исторически, философски и културен план".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир