OFFNews 27 януари 2014 в 15:53 9633 6

Снимка CSIC

Древните европейци имали тъмна кожа и сини очи

Древните европейци са имали тъмна кожа и сини очи. Това показа генетичен тест на открити два скелета на хора, живели преди 7000 години, съобщи Би Би Си.

Това откритие изненадало учените, които досега смятали, че първите жители на Европа са били със светли кожа и коса.

Два скелета на ловци-събирачи бяха намерени в пещера в планина в Североизточна Испания през 2006 година. Откритите скелети бяха много запазени и учените успяха да вземат ДНК от зъба на единия древен мъж.

Изследванията показали, че древните европейци са най-близки от генетична гледна точка до жителите на Швеция и Финландия. В същото време обаче се оказало, че макар че очите му са били сини, косата му е била кестенява или черна, а кожата – тъмна.

Досега учените бяха на мнение, че европейците са станали светли скоро след като напуснали Африка и се преселили на континента преди около 45 000 години.

До този момент предполагахме, че посветляването на кожата е заради преминаването на географски ширини, където UV радиацията е много ниска и в кожата ти трябва да се синтезира витамин D. Така кожата ти става по-светла доста бързо. Но в този случай виждаме, че очевидно не е така, защото този мъж е бил в Европа 40 000 години и той все още има тъмна кожа, обясни ръководителят на екипа, направил откритието.

Изследването показало на учените и как са се променили хората при преминаването от събирачеството към земеделието. Според излседванията на ДНК-материала мъжът е имал непоносимост към лактоза и нишесте, а тези промени се появяват след появата на земеделието, което променило начина на хранене на хората.

Откритието за тъмната кожа е изключително интересно, тъй като светлата кожа днес се среща навсякъде в Европа. Тези резултати обаче предполагат, че светлата кожа се е появила през последните 7000 години, обясни професор Дейвид Рийч от Харвард.