Хайде, братя и сестри, още малко остана. Само някакви дни. Изпитанието продължава, но вие не унивайте. Посред Великия пост човека го нападат най-различни помисли. Ако мачка само зарзават, помислите са едни. Благочестиви, кротки, усмихнати най-вече. Не може да постиш и да се ядосваш. Един ми викаше, че ако не яде мръвки, става зъл. Това не е никакъв пост, да ви кажа. Ако човек изяда себеподобните си, ако канибалства, така да го кажем, помислите са отвратителни. Това е най-висшата степен на мърсуване. Щото не е важно какво влиза в устата ви, а какво излиза от нея. Ако излиза отрова, която убива другите, това е канибализъм.
В Бела Слатина как се радват чужди хора на някое бебе – викат му „да ти папам дробеца, сърчицето, бъбречето“ и други анатомични органи, всичко може да се изброи. Това обаче не е канибализъм, а експресивен израз на симпатия. Канибализъм е да се направиш на някого на приятел, да му стискаш ръка и да го тупаш по рамото, а после да се обадиш на висшестоящите и да го натропаш, че едикакво си бил направил, което не било съвсем правилно. Сещам се за един случай, но не е за разказване, че ще се познаят. А такива тропащи канибали постят много усърдно. Даже хляба си не нарязват с нож, който преди това е рязал масло.
По въпроса за телесната храна исках само да ви цитирам два непостижими примера от руската класическа литература. Евгений Водолазкин е класически писател, нищо, че е съвременен. Начинът му на изграждане на образи и фабула си е съвсем образцов и няма нищо модернистично и авангардно у него. И наскоро прочетох на един дъх неговия роман „Лавър“, рядко вече ми се случва да попадна на толкова добра книга. Главен герой е Арсений, който има и други имена и прозвища – Устин, Рукинец, а накрая преди смъртта си приема монашеското име Лавър. Животът му преминава през различните етапи, така е изграден романът - „Книга на Познанието“, „Книга на Отричането“, „Книга на Пътя“, „Книга на Покоя“. Изключителен човек. Но те светците затова са светци, защото са изключения, рядкост. Затова ги рисуваме на икони и ги молим да се помолят за нас.
Та Арсений напуска манастира и си взима само коричка хляб. Яде от нея седмици наред. Нищо друго. Моят съсед слънцеяд твърди, че е напълно възможно човек да не яде нищо. Сам той е издържал на абсолютен глад, без вода дори, цели 11 дни. Не му разказах за книгата и за монаха, защото няма да разбере другата концепция, че сам Бог крепи тялото и извършва чудо. Благодатта храни. Слънцеядите са слабовати хора и по-често се случва да нямат вяра в Твореца на всичко видимо и невидимо. А по време на пости е по-добре да не се спори по такива въпроси.
И после се сетих за Негово Височество Гогол и романа му „Мъртви души“, една от най-великите книги на всички времена. Ето ви малък цитат от нея: „- Хайде, душичке, да отидем да обядваме - каза на Собакевич съпругата му. - Моля!, рече Собакевич.“ Значи, първо пийват от крак и замезват съвсем леко и после се упътват към трапезарията. „- Супата от зеле, душо моя, днес е много хубава – забеляза Собакевич, като сръбна от супата и си извади от блюдото голямо парче няня, известно ястие, което се слага заедно с чорбата и се състои от овчи търбух, напълнен с елдена каша, мозък и крачка. - Такава няня – продължи той, като се обърна към Чичиков – не можете яде в града: там ще ви дадат дявол знае какво!“ Хей така започва лекото похапване у солидния помешчик. И малко по-надолу на същата страница домакинът добавя: „- Аз мръсотии няма да ям. Жабата, ако ще би и цялата да ми я посипеш със захар, пак няма да я турна в устата си, и мидата също: зер, знам аз на какво прилича мидата. Вземете си овнешко – продължаваше той, като канеше Чичиков, - това е овнешки бут с каша. Това не са ония фрикасета, дето ги готвят по аристократичните къщи от овче месо, което по четири дни се търкаля из пазара. Всичко това са го измислили докторите – немци и французи; бих ги обесил аз тях за това. Измислили ми диета – да лекуват с глад! Като имат немска мекокостна натура, те си въобразяват, че и руският стомах ще изтърпи! Не, това е съвсем друго, всичко това е измислица, това е...“ Прочетете тая книга, ако още не сте го направили. Независимо дали сте слънцеяд, веган, фен на Лидия Ковачева или постещ православен християнин.
А Ицо Хазарта се възмущава от такива като Собакевич. Лирическият герой в „Гладен“ не може да слезе от автомобила си, толкова е затлъстял: „Никви прасета, телета, филета, кюфтета, спираме тия питиета, мани ги тия мезета, караме само на 2% мляко, боб в гърнета, плод и зеленчук.“ Така е, братя и сестри, въздържанието е голямо предизвикателство. А разликата между сития и гладния човек е от небето до земята. Ситият е полуприспан, сънлив, отпуснат, празноглав. Гладният, напротив, е буден, жив, бодър, остроумен. Никога на никого не е навредил малко глад. Борбата е лична, аз, дето ви давам акъл, имам тук едни десетина килца в повече, обаче не съм спрял да се боря с тях. Всяка мазна клетчица се е вкопчила със зъби и нокти в животеца си, горката, не ще да се топи и да изчезва.
Пък и ние с вас, братя и сестри, не разчитаме само на себе си, нали така? Надяваме се и на оная неземна благодат да ни помогне поне малко, че без нея закъде сме? Риторични въпроси задавам, хей така, да мине още малко от това гладно време. Шегувам се. Не е гладно времето. Добро си е. Най-доброто, което можеше да ни се падне. Да ви папам дробеца!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)