Любомир Дацов: Бюджетът е предпоставка за задържане на висока инфлация и дисбаланси в икономиката
“Бюджетът, който депутатите разглеждат на първо четене, все още има големи отклонения, които са предпоставка за задълбочаване на дисбалансите в икономиката и задържане на инфлацията на относително по-високо ниво”. За това предупреждава финансистът Любомир Дацов в интервю за БГНЕС в деня, когато Народното събрание разглежда план-сметката на държавата.
От думите на политици излиза, че e голямо постижение Бюджет 2023 да е с 3% дефицит, а всъщност това е политическата цена и политическата цел, защото за да е в някакъв баланс, бюджетът трябва да бъде леко положителен спрямо икономическото развитие в момента, допълва бившият зам.-министър на финансите.
"Всъщност Бюджет 2023 все още има големи отклонения, които са предпоставка за задълбочаване на дисбаланси в икономиката и задържане на инфлацията на относително по-високо ниво - предупреждава той и подчертава, че 30-40% от нивата на инфлацията се дължат на свръх дефицитите и политиките по доходите.
“Ако искаш да нямаш инфлация, ако искаш да имаш основен икономически растеж, ако искаш бюджетът да подкрепя развитието на икономиката, тогава правиш правилните нива на дефицитите. Вече секторното разпределение на парите е въпрос на приоритет на всяко едни правителство. Никъде не е казано, че социалните плащания трябва да бъдат увеличени изпреварващо, както бяха увеличени в миналото”, обяснява Дацов.
Според него, а и според други финансисти, част от проблемите и дисбалансите са, че през последните години част от плащанията се увеличават изпреварващо. "При 30% инфлация спрямо 2019 г. имаме плащания, които са увеличени над 90%, и те са сериозни”, дава пример Любомир Дацов. По думите му има риск бюджетът да се окаже една "оптимистична мечта".
“Мерките по Плана за възстановяване и устойчивост са еднократни и закърпват ситуацията. Когато не отиваш да правиш нещо по-сериозно като промяна и не намираш решение, тогава трябва да намериш някакви еднократни мерки. Повече от тези мерки са противоречиви и не влияят върху дефицитите. Например разходите по ПВУ не формират дефицити чисто счетоводно, така че дали ще дойдат парите по ПВУ има значение за фискалния резерв и колко пари да има правителството в касата си”, коментира още Дацов.
“100% дивидент е друго нещо. Там въпросът е политически. Ако изземеш за втора поредна година 100% абсолютно всички пари и то в една променена обстановка на държавните фирми, какво остава за тях, каква е политиката на инвестициите - попита финансистът. - От пари на хартия и реален паричен поток има голяма разлика, те във времето се разминават. Ситуацията изглежда странно с този данък, въпрос на разчети, и на това какви са приоритетите в тази област.”
Той разкритикува липсата на управленска програма на правителството повече от месец след сформирането му и определи това като "проблем". "Ние не знаем какво да очакваме от това правителство, какви са му приоритетите и какви реформи ще сложи на масата”, каза той.
Според него би трябвало да има яснота какви ще са приоритетите за Бюджет за 2024 г., но проектобюджетът в момента е “да минат нещата”.