Когато миналото лято корабът за насипни товари "Лаодицея" акостира в Ливан, украинските дипломати заявиха, че корабът превозва откраднато от Русия зърно и призоваха ливанските власти да конфискуват кораба.
Москва нарече обвинението "фалшиво и неоснователно", а главният прокурор на Ливан застана на страната на Кремъл и обяви, че 10 000 тона ечемичено и пшенично брашно не са били откраднати, и разреши на кораба да разтовари.
Разследване на Асошиейтед прес и поредицата на PBS "Фронтлайн" обаче установи, че корабът, собственост на Сирия, е част от сложна контрабандна операция, ръководена от Русия, която е използвала фалшифицирани дневници и морски хитрости, за да открадне украинско зърно на стойност най-малко 530 млн. долара - пари, които са помогнали за захранването на военната машина на президента Владимир Путин.
АП използва сателитни снимки и данни от морските радиотранспондери, за да проследи три дузини кораби, които извършват повече от 50 пътувания, превозващи зърно от окупираните от Русия райони на Украйна до пристанища в Турция, Сирия, Ливан и други държави. Репортерите преглеждат корабните дневници, търсят публикации в социалните медии и интервюират земеделски производители, спедитори и корпоративни служители, за да разкрият подробности за мащабната контрабандна операция.
Този материал е част от разследване на AП/"Фронтлайн", което включва интерактивния опит War Crimes Watch Ukraine и предстоящия документален филм "Атаката на Путин срещу Украйна: Документиране на военни престъпления", чиято премиера е на 25 октомври.
Продължаващата кражба, която според правни експерти е потенциално военно престъпление, се извършва от богати бизнесмени и държавни компании в Русия и Сирия, някои от които вече са подложени на финансови санкции от страна на САЩ и Европейския съюз.
Междувременно руската армия атакува ферми, силози за зърно и транспортни съоръжения, които все още са под украински контрол, с артилерийски и въздушни удари, унищожавайки храни, повишавайки цените и намалявайки потока на зърно от страната, отдавна известна като житницата на Европа.
Руснаците "имат абсолютното задължение да гарантират, че за цивилните граждани се полагат грижи, и да не ги лишават от възможност за препитание и изхранване", казва Дейвид Крейн, прокурор ветеран, участвал в множество международни разследвания на военни престъпления. "Това е чисто грабеж и плячкосване, а това също е престъпление, което може да се преследва по силата на международното военно право."
Зърното и брашното, пренасяни от 138-метровия кораб "Лаодицея", вероятно са започнали пътуването си в южния украински град Мелитопол, който Русия превзе в първите дни на войната.
На видеоклип, публикуван в социалните мрежи на 9 юли, се вижда как влакът пристига до Мелитополския елеватор - огромно съоръжение за съхранение на зърно, със зелени вагони-бункери, на които с големи жълти букви е изписано името на руската компания "Агро-Фрегат", както и лого във формата на житен клас.
През следващата седмица официалният представител на руската страна Андрей Сигут дава пресконференция в склада, на която заявява, че зърното ще "осигури продоволствена сигурност" за контролираните от Русия региони в Украйна и че неговата администрация ще "оцени реколтата и ще определи какво количество ще бъде предназначено за продажба".
Докато той говори, маскиран войник, въоръжен с автомат, охранява камионите, които разтоварват пшеницата в съоръжението, за да бъде смляна. Работниците товарят брашното в големи бели чували като тези, доставени от "Лаодицея" в Ливан три седмици по-късно.
Сигута, заедно с още четирима висши руски окупационни служители, беше санкциониран от правителството на САЩ на 15 септември за това, че е контролирал кражбата и износа на украинско зърно.
Миналия петък Путин подписа договори за присъединяване на четири окупирани региона на Украйна към Руската федерация в нарушение на международното право. Съединените щати и Европейският съюз незабавно отхвърлиха "незаконното анексиране".
Кметът на Мелитопол Иван Фьодоров заяви пред АП, че окупаторите изнасят огромни количества зърно от региона с влакове и камиони към пристанища в Русия и Крим - стратегически украински полуостров, който Русия окупира през 2014 г. Въпреки твърденията на Русия, че е анексирала Крим, Организацията на обединените нации постанови, че завземането на земята също е незаконно.
Спътникова снимка от 11 юли показва кораба "Лаодицея", вързан на кея във Феодосия. Радиотранспондерът на кораба е изключен, а товарните му помещения са отворени и се пълнят с бяла субстанция от чакащите камиони. Две седмици по-късно, когато пристига в ливанския пристанищен град Триполи, той твърди, че превозва зърно от малко руско пристанище от другата страна на Черно море.
В копие от корабния дневник, получено от AП, се твърди, че пристанището на произход е Кавказ, Русия. В списъка на товара са посочени близо 10 000 метрични тона "руски ечемик и руско брашно в торби". Като изпращач е посочен Агро-Фрегат, а като купувач - Loyal Agro Co Ltd., търговец на едро на хранителни стоки със седалище в Турция.
Агро-Фрегат не отговори на въпроси, изпратени по електронната поща, а скоро след запитването на AП сайтът на компанията изглежда е свален. Телефонният номер, който е бил посочен на сайта, е бил изключен миналата седмица.
Говорител на Loyal Agro заяви, че компанията е приела 5000 тона брашно, а останалата част от товара на кораба е отишла в Тартус, Сирия.
"Постигнахме споразумение с Русия, брашното дойде от Русия. Ако брашното беше откраднато, тогава ливанските власти нямаше да разрешат (да бъде внесено)", заяви говорителят на компанията Мохамед Кума.
Но корабът "Лаудицея" не е могъл да вземе товара си в Кавказ, руското пристанище, посочено в дневника. Корпусът на кораба, който достига до 8 метра под повърхността, би заседнал в сравнително плиткото пристанище, което според руския транспортен регулатор може да приема само кораби с максимална дълбочина 5,3 метра.
Пристанището във Феодосия е повече от два пъти по-дълбоко и лесно може да приеме големия кораб.
"Лаодицея" е един от трите кораба за насипни товари, управлявани от Syriamar Shipping Ltd. - сирийско държавно дружество, което от 2015 г. е под санкциите на САЩ заради връзките си с режима на президента Башар Асад.
AП е проследила 10 пътувания, извършени от "Лаодицея" и сестринските му кораби - Souria и Finikia - от украинското крайбрежие до пристанища в Турция, Сирия и Ливан.
Syriamar не отговори на имейлите, изпратени до централата ѝ в Латакия, Сирия. Обаждането на телефонния номер, посочен на сайта на компанията, остана без отговор.
Видеоклиповете, публикувани в социалните медии през последните месеци, показват постоянен поток от камиони за превоз на зърно, които се движат на юг през окупираните райони на Украйна с изрисувана отстрани буква "Z" - военен символ за Русия и нейните военни сили. Записани са вагони на влак "Агро-Фрегат", които се движат през кримския пристанищен град Феодосия, където сателитни снимки показват камиони и влакове, подредени в редица, докато зърното се товари на кораби.
Кремъл отрича да е откраднал каквото и да е зърно, но руската държавна информационна агенция ТАСС съобщи на 16 юни, че украинско зърно е било превозвано с камиони до Крим, което е довело до дълги опашки на граничните контролно-пропускателни пунктове. По-късно ТАСС обяви, че зърно от Мелитопол е пристигнало в Крим и че се очакват допълнителни пратки, предназначени за клиенти в Близкия изток и Африка.
Друга компания, замесена в контрабандата на зърно, е United Shipbuilding Corp., руски държавен отбранителен предприемач, който строи военни кораби и подводници за руския флот. През април САЩ наложиха санкции на компанията и нейните висши ръководители за предоставяне на оръжия за руските военни действия.
Чрез дъщерното си дружество Crane Marine Contractor компанията закупи три товарни кораба само няколко седмици преди Путин да нахлуе в Украйна, с което се отклони от основната си дейност, осигуряваща тежкотоварни платформи за петролната и газовата промишленост.
Трите кораба са извършили поне 17 пътувания между Крим и пристанища в Турция и Сирия.
Говорител на United Shipbuilding Corp. в Москва не отговори на въпросите, изпратени по електронната поща. Когато АП се обади на Crane Marine Contractor, секретарката отговори, като каза името на компанията. Мъжът, на когото тя прехвърлила обаждането, обаче настоял, че AП е избрала грешен номер.
"Попаднали сте на грешното място, не разполагаме с такава информация. Нямам представа за какво говорите и нямам представа с кого мога да ви свържа, разбирате ли?", каза мъжът, отказал да съобщи дори името си.
По време на типичен рейс в средата на юни 170-метровият кораб (560 фута) "Михаил Ненашев" е заснет със сателит как се товари на контролирания от Русия зърнен терминал "Авлита" в Севастопол, Крим, докато радиотранспондерът му е изключен. Екипажът на кораба включва отново сигнала два дни по-късно, докато плава в Черно море.
Корабът завива на юг към Средиземно море и пристига на 25 юни в Дортьол, Турция, където ексклузивно видео, получено от АП, го показва два дни по-късно на кея, собственост на MMK Metalurji, производител на стомана. Вижда се как крановете на кея изгребват големи кофи със зърно и ги пускат в чакащите камиони, които после потеглят.
MMK Metalurji е турското дъщерно дружество на Магнитогорския металургичен комбинат - голям руски стоманодобивен конгломерат, контролиран от Виктор Рашников, руски милиардер, близък до Путин. На Рашников и неговата компания са наложени санкции от САЩ, Европейския съюз и Обединеното кралство за осигуряване на приходи и оборудване в подкрепа на военните усилия на Русия.
В електронно писмо до АП компанията заявява, че зърното идва от Русия: "Мястото, на което е натоварен посоченият товар, е пристанище Кавказ ... съгласно митническата декларация и писмената декларация, направена от агенцията за превоз пред нас."
Както и при "Лаодицея", газенето на "Ненашев" е твърде дълбоко, за да акостира в пристанище Кавказ.
Ами Даниел, главен изпълнителен директор на компанията за анализ на морски данни Windward, заяви, че корабите, които се движат на тъмно, са червен флаг, че се извършва незаконна дейност. Според него контрабандистите често фалшифицират корабни дневници и митнически декларации, за да скрият истинския произход на товара си.
"Фалшифицирането на документите е тактика, използвана от лошите играчи, за да прикрият произхода на стоките, които транспортират, независимо дали с цел избягване на санкции, трафик на незаконни стоки или други престъпления", казва Даниел, бивш израелски морски офицер.
Рашников, чието лично състояние се оценява на повече от 10 милиарда долара, изглежда е предвидил санкциите.
Дни преди Русия да започне февруарската си инвазия, неговата 140-метрова суперяхта "Кралица Виктория" (460 фута) плава от Дубай до Малдивите - отдалечен архипелаг в Индийския океан, където правителството не прилага западните санкции. Екипажът на яхтата изключи радиотранспондера си на 1 март и оттогава парти баржата на стойност 300 млн. долара работи на тъмно.
След руската инвазия цените на зърното в световен мащаб рязко се повишиха, което увеличи печалбите на руските контрабандисти и същевременно предизвика това, което директорът на Световната продоволствена програма на ООН Дейвид Бийзли на 15 септември нарече "цунами от глад", засягащо най-малко 345 милиона души.
Макар да няма много доказателства, че самите украинци са застрашени от глад, агресивната война на Русия лиши икономиката им от приходи от износ. През 2021 г., преди последната руска инвазия, Украйна изнасяше пшеница, царевица и растителни масла на стойност 5 млрд. долара - предимно в Близкия изток, Африка и Азия.
Високите цени не са помогнали на украинските фермери в окупираните региони, които са принудени да продават реколтата си на контролирани от Русия компании за половината от това, което биха получили преди войната, според кмета на Милитопол Фьодоров. По думите му, ако фермерът откаже, руснаците просто вземат зърното, без да плащат нищо.
"Това е много ниска цена и нашите фермери не знаят какво да направят", казва Фьодоров, който след инвазията се евакуира в контролираната от Украйна територия, но поддържа връзка с хората по родните си места.
Украинският земеделски холдинг HarvEast съобщи, че руснаците са взели около 200 000 метрични тона зърно, което според изпълнителния директор Дмитрий Скорняков е струвало на компанията му около 50 млн. долара. Той заяви, че служителите му в окупирания украински град Мариупол съобщават, че зърното е било пренесено с камиони през границата в Русия.
"За да го откраднат, те просто карат до Ростов и Таганрог, малки руски пристанища, след което го смесват с руско зърно и казват, че това е руско зърно", каза Скорняков.
Същото изглежда се случва и в морето.
Спътникови снимки и данни от транспондери показват, че големи товарни кораби, закотвени край руския бряг, се срещат с по-малки кораби, които превозват зърно от кримски и руски пристанища, което прикрива истинския произход на товара. След това тези по-големи кораби превозват смесеното зърно до Египет, Либия, Ирак и Саудитска Арабия.
Даниел, бивш офицер от военноморските сили, чиято компания следи корабите в световен мащаб, казва, че прехвърлянето на товари от кораб на кораб в морето е рядкост и обикновено е свързано с контрабанда. "Когато си страна, на която са наложени санкции, имаш много по-ограничен пазар", каза той. "Така че, ако не смесвате товарите си или ако не криете произхода им, вероятно имате много по-малък пазар и следователно много по-ниска цена."
Голямото търсене на зърно улеснява руснаците в намирането на купувачи, казва Олег Нивиевски, доцент и вицепрезидент по икономическото образование в Киевското училище по икономика.
"Няма да има никакъв проблем да се продаде откраднатото зърно от Украйна", каза той.
Компанията Yayla Agro, която произвежда пакетирани сушени продукти и готови за консумация ястия, редовно предлагани по рафтовете на турските супермаркети, заяви, че е закупила 8800 метрични тона царевица, доставени от руския кораб "Федор" в турското пристанище Бандирма на 17 юни. Стойността на товара е около 2,7 млн. долара.
В изявление до АП Yayla Agro отрича да е купувала зърно от окупираните от Русия райони на Украйна и заявява, че коносаментът, сертификатът за произход и други официални документи показват, че корабът е бил натоварен в пристанище Кавказ.
"Бихме искали да подчертаем, че нашата компания участва в международна търговия, спазва етични правила и счита спазването на международното право за абсолютен приоритет", заявиха от компанията. "В същия дух (Yayla Agro) щателно проверява дали нейните търговски партньори са обект на някакви международни санкции."
Сателитни снимки от 12 юни показват, че "Федор" всъщност е бил натоварен в Севастопол, Крим.
AnRussTrans, руската компания, която притежава кораба чрез дъщерно дружество, не отговори на въпросите, изпратени по електронната поща. Сергей Дубров, който отговаря на телефонните обаждания в централата на компанията в Москва, отрече да е получавал имейла на АП и заяви, че ще отговаря само на писмени въпроси.
"Мога да кажа едно нещо. Корабите работят изключително по законен транспорт и не нарушават международното право", обясни само той.
Yayla потвърди, че е закупила 7000 метрични тона царевица от друг руски кораб, "Св. Николай", на 24 юни. Сателитни снимки показват, че корабът е акостирал на зърнения терминал в Севастопол шест дни по-рано, но компанията заяви, че документацията ѝ показва, че зърното е дошло от Кавказ.
Както и при другите контрабандни кораби, както "Федор", така и "Св. Николай" са твърде големи, за да акостират в Кавказ.
Ролята на Турция в кражбата на украинско зърно е особено деликатна, тъй като страната от НАТО се опита да играе ролята на посредник между двете враждуващи държави.
През юли Турция помогна за сключването на споразумение между Русия и Украйна, което позволи на двете страни да изнасят зърно и торове през безопасни коридори в Черно море. Сделката не се отнася до зърното, което Русия е взела от окупираните територии. През последните два месеца украински официални лица заявиха, че повече от 150 кораба със зърно са отплавали от пристанищата, които те все още контролират, включително пратки за Сомалия и Йемен - разкъсвани от война държави, които в момента са изправени пред глад.
Съществуват обаче и индикации, че самото турско правителство може да е получател на спорното зърно от Украйна. АП и "Фронтлайн" проследиха пътуванията от Крим до Турция на контрабандните кораби "Михаил Ненашев", "Лаодицея" и "Сурия" до пристанища с крайбрежни силози, управлявани от Турския съвет по зърното - управлявана от правителството структура, която внася и изнася зърно и други селскостопански продукти.
Пресслужбата и ръководството на борда не отговарят на имейли с подробни въпроси за подозрителните пратки.
Въпреки че турските власти обещаха да спрат незаконната контрабанда, външният министър на Турция Мевлют Чавушоглу заяви на пресконференция през юни, че страната му не е открила никакви доказателства за кражба.
"Получавали сме такива твърдения. И такава информация идва от украинската страна от време на време. Приемаме всяко твърдение сериозно и го разследваме сериозно. ... При нашето разследване на пристанищата на корабите и произхода на стоките, след твърденията за Турция, видяхме, че данните за произхода са от Русия", казва той.
Каквото и да казват записите, контрабандната операция продължава.
Корабът "Матрос Кошка" на Crane Marine Contractor - кръстен на руски моряк, възхваляван като национален герой заради храбростта си по време на Кримската война през 1854 г. - миналата седмица плава на север в Черно море с посочена дестинация Кавказ, преди да изключи транспондера си и да потъне в мрак.
Сателитни снимки, направени в четвъртък, показаха, че 161-метровият кораб (528 фута) е акостирал отново на зърнения терминал в окупираното украинско пристанище Севастопол, на малко повече от километър от статуята от съветската епоха, посветена на неговия съименник.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
-5427
7
24.10 2022 в 22:29
197
6
08.10 2022 в 18:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
22558
5
05.10 2022 в 15:42
15914
4
04.10 2022 в 12:42
В Африке злодей,
В Африке ужасный
Бар-ма-лей!
Он бегает по Африке
И кушает детей —
Гадкий, нехороший, жадный Бармалей!
155
3
03.10 2022 в 20:25
155
2
03.10 2022 в 20:21
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО
Итн
И третият път не донесе късмет: Парламентът е все така без ръководство (гласувания)