Оценяват училищата по напредъка на учениците им

Александра Маркарян 10 февруари 2022 в 13:15 2263 1

Образователният напредък на учениците, който те показват в различните етапи на своето обучение, ще бъде основен критерий, по който ще бъдат оценявани училищата. Това е залегнало в нова методика за оценка на добавената стойност в образователните институции, съобщава Министерството на образованието и науката.

Тя е била представена пред социалните партньори на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество в областта на средното образование.

Проектът не е публикуван за обществено обсъждане. Такова предстои, уверява министерството.

Методиката почива върху математически модел, предложен от екип на Световната банка, доработен и адаптиран към българските условия през последните години от учени от Софийския университет, уточнява в прессъобщението си МОН.

Съгласно методиката училищата ще бъдат разпределени в определени групи въз основа на комбинация от фактори, външни за тях. Такива са например видът населено място, в което се намират, типът училище, преобладаващият език, който се говори в семействата на учениците, образователният, социалният и трудовият статус на родителите и др. Целта е всяко училище да се съпоставя със сходни на него други училища.

Доколко ефективен е бил образователният процес в дадено училище ще става ясно, като се сравняват резултатите от националните външни оценявания (НВО) и матурите на едни и същи ученици в различните етапи от тяхното образование – напр. резултатите от изпитите в края на VII клас ще се съпоставят с резултатите на същите деца от изпитите в края на IV клас, а резултатите от НВО след Х клас – с тези от НВО след VII клас.

Така ще бъде определян средният напредък на учениците във всяка група училища и ще се преценява влиянието на един или друг външен или вътрешен фактор върху този резултат. Ще става ясно също кои конкретни училища са над или под тази средна стойност. Това ще даде възможност за детайлен анализ и предприемане на конкретни действия съответно за мултиплициране на добрите практики в едни училища и за отстраняване на причините за изоставането в други.

Общата оценка на качеството във всяко училище ще включва още параметри, освен добавената стойност, които ще бъдат различни за различните типове училища. При професионалните гимназии ще се взима предвид например броят завършили ученици, които са си намерили работа по изучаваната професия.

Виж още за:
Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

605

1

Напчо

10.02 2022 в 14:00

Чичко, напредъкът на учениците най-малко зависи от училищата. На първа място и с най-голяма тежест това е средата в която растат децата, в частност възпитанието им през първите 7 г. Успеят ли родителите да култивират мотивация към учене, логическо мислене и самостоятелност, приносът на училищата в напредъка на учениците е по-скоро незначителен.
 
X

Да помогнем на украинските деца!