Целувка, полъх на парфюм, изстрел в мрака. А после… – самота и неизвестност. Така обикновено приключват някои драматични отношения между мъж и жена. А когато мъжът или жената – особено щом става въпрос и за двамата – са артисти, нещата стават сериозни.
Историята познава много случаи, в които при двойка творци единият е по-егоистичен, алчен за слава (а когато я постигне, тя не му понася), несъпричастен към потребностите на другия. За добро или лошо, обикновено доминиращият пол е мъжкият. И това е очаквано, предвид мъжките времена, в които Амедео Модиляни, Едуард Хопър, та дори и Диего Ривера, за когото наскоро разказах, са живели и работили.
За жалост, тези времена не са толкова отдалечени от нас, но пък нали казват, че днес получаваш онова, което заслужаваш, та при равни други условия можем да отнесем успеха до таланта и характера, вместо до пола.
Картина на Жан Ебютерн
Италианският скулптор Бернини бил готов да убие брат си, за да получи сърцето на любимата само за себе си. Той бил и доста несправедлив към учениците и помощниците си, отнемайки им всякакъв шанс да спечелят голяма поръчка със солидно заплащане. А американският художник Едуард Хопър авторитарно поглъщал и унищожавал всеки опит на съпругата си Джо – не по-малко талантлив автор – да извоюва място сред останалите артисти. Всъщност успехът на Хопър в огромна степен се дължи на Джо, която избрала за свой път този, в който да поставя Едуард винаги пред себе си.
Още едно платно на Жан
Дали съвременните съпруги са също толкова себеотрицателни и жертвоготовни, е любопитен въпрос. Най-вероятно отговорът е не – и това, разбира се, не е нещо осъдително. Но аз ще разкажа за една жена от миналото, за едно лице с четка и палитра, чието име в наши дни не се споменава почти никак; може би само като сянката зад голямата звезда.
Определяна като представител на експресионизма, Жан Ебютерн в действителност остава в историята на изкуството като художничка, принадлежаща към групата на жените, известни повече като съпруги, любовници и музи на някого. Тя живее в края на XIX и началото на XX век и трябва да отбележим, че животът ѝ не трае дълго. Но затова малко по-късно.
Портрет на Жан Ебютерн, дело на Модиляни
Франция от този период е зашеметяваща. Хората ликуват, макар и борейки се с калта по улиците, лекото безпаричие и… умората от бурните нощи в клубовете. Това е Бел Епок, в който няма място за угнетяващата дребнавост на еснафите. Художниците и поетите живеят бедно, главно разчитайки на богатите капиталисти, които купуват произведенията им, и един друг се рисуват и описват.
Познаваме Амедео Модиляни по характерните издължени шии и лица в портретите му, както и по специфичното, научено от Тулуз-Лотрек, очертаване на контурите на фигурите с черна боя. Всеки път, когато чуя името на художника от италиански произход, се сещам за онзи кадър от едноименния филм на Мик Дейвис, в който Модиляни се спуска с фриволна походка по павираната улица на Париж с бутилка червено вино в ръка. Къде отива и дали е подходящо облечен – това изобщо не е важно. Важен е духът.
Творба на художничката
Прохождането на Жан в артистичните среди се случва благодарение на брат ѝ – Андре Ебютерн, който също бил художник. Жан обичайно е описвана като мила, тиха, стеснителна и деликатна млада жена. Вече се радвала на известни признания за таланта си, когато взима решението да следва кариера на художник. Това ще стане в Академия „Колароси“, където впрочем се е обучавала и Камий Клодел, музата на Огюст Роден (в специалност Скулптура, естествено). Именно там Жан среща Амедео и любовта им пламва почти веднага. Скоро Ебютерн вече е муза и основен модел на Модиляни, а малко по-късно тя решава да напусне дома на родителите си и да заживее като… артист.
Като казваме „да живееш като артист“, неизменно се сещаме за малките задимени таванчета в столицата, вехтите, но стилни дрехи, които често са изцапани с цветна боя, прокъсаните, но удобни за стоене прав пред статива с часове, кецове и въргалящите се наоколо празни бутилки от алкохол. Но артист означава и една превъзхождаща останалите класа – вкус за музика, отношение към естетиката наоколо и най-често хуманен поглед върху живите същества и природата. Ще оставим настрана извратените помисли на някои сюрреалисти; има голям шанс те да са просто мит.
И така, Модиляни рисувал Жан, лицето и голото ѝ тяло. Една от най-скъпо продадените картини в света показва именно нейната голота.
През пролетта на 1918 г. двамата напускат Париж и се установяват за известно време в Ница, където се ражда тяхната дъщеря – Жан Модиляни. Година по-късно те се връщат отново в Париж, а Жан Ебютерн отново е бременна. Междувременно двойката изживява същинска житейска криза, свързана със здравословното състояние на Амедео. Той е болен от туберкулозен менингит и положението е почти безнадеждно, защото болестният процес се задълбочава.
Можем да си представим контраста между артистичния пик с неговите дни от цвят и нощи от вино, и острата болка от предчувствието за раздяла. И ето че раздялата настъпва. През януари 1920 г. Модиляни умира.
Сама, с дете на ръце и друго на път, Жан е принудена да се върне в дома на родителите си. Там обаче тя не успява да понесе тежината от загубата на своята голяма любов и се хвърля през прозореца на апартамента, който се намира на петия етаж. Това се случва само два дни след смъртта на Модиляни.
Жан Ебютерн убива не само себе си, но и нероденото си дете. След смъртта ѝ Жан Модиляни е осиновена от леля си по бащина линия. Чичо ѝ – прочут социалистически лидер – я отвежда в Тоскана, където детето отраства в скука, от която не остават почти никакви спомени. С идването на фашизма, Жан е преследвана като еврейка и това я кара да замине за Париж, където се омъжва и приема комунистически убеждения. После тя се влюбва в друг мъж и през 1946 г. се ражда дъщеря им Ан. След време Жан и бащата на детето ѝ се развеждат със съпрузите си и заживяват заедно. Ражда се втората им дъщеря, но скоро след това се отдалечават един от друг и се разделят. Жан Модиляни работи като историк на изкуството.
Творбите на Ебютерн са показани едва трийсет години след смъртта ѝ, а през 2000 г. част от работите ѝ са включени в голяма изложба на Модиляни. Но през 2010 г. е разкрито подправяне на 77 рисунки от изложбата, а кураторът е наказан от френския съд.
Информацията за работата на Жан Ебютерн е повече от оскъдна – ние не знаем почти нищо за процеса на рисуване, философията ѝ на художник, авторовите ѝ вълнения и опита ѝ да се заяви като артист. Познаваме Ебютерн като жената до Модиляни и сянката му сякаш ѝ пречи да избуи – също както едно вълшебно растение не може да открие цвета си, защото стои в сянката на храста.
Знаем обаче, че Жан не била модел единствено на Амедео. Тя позирала и за други художници – като френско-японския автор Цугухару Фурджита.
Погребани заедно в Пер Лашез, макар и години след смъртта на Жан, двамата художници – Ебютерн и Модиляни заслужават еднакво признание. Несправедливо е култът да е издигнат единствено към него, когато тя е оставила немалко и не по-слаби – според оценката на експертите – творби.
Един от най-важните уроци, които историята ни е завещала, е този за накърнената равнопоставеност между жените и мъжете в годините назад. Ето защо си струва да се замислим – дали, погледнато от тази гледна точка, времената, в които живеем, наистина не са възможно най-добрите?
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
8000
1
07.03 2021 в 09:51
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара