Павлин Надворни – първият българин, работещ в международната яхтена индустрия на различни позиции като капитан, помощник-капитан и главен механик на яхти с дължина между 15 и 74 м., отплава днес за участие в регатата за самотни мореплаватели Global Solo Challenge.
Oпределяна като най-тежкото международно състезание за ветроходци и „Еверест на океанското ветроходство“, Global Solo Challenge се провежда на всеки четири години. Надпреварата е без прекъсване и никаква външна помощ, само за едночленни екипажи и по класическия маршрут с преминаванто на нов Хорн в Южна Америка, нос Добра Надежда в Африка и нос Луин в Австралия.
Плаването на Надворни се очаква да продължи около 150 дни. За това време ветроходецът ще проплава около 26 000 морски мили, значителна част от тях в полосата между 40 и 60-градусовите ширини в Южното полукълбо, където са „ревящите четиридесет“ и „виещите петдесет“ - пространство със западни, най-силните непрекъснати ветрове, които обикалят Земята. Това е изключително сложен район за плаване.
Тазгодишните участници в Global Solo Challenge са 20. За да бъде допуснат, всеки един от тях има премината квалификация. Началната и крайна точка е испанското пристанище Ла Коруня. Мореплавателите ще потеглят на няколко транша. Първият е на 26 август, последният е януари догодина.
От Ла Коруня Павлин Надворни ще потегли на 21 октомври. Очаква се да се завърне във Варна през март догодина.
Любопитна подробност е, че в Global Solo Challenge, освен Павлин Надворни, участва и още един българин – Иван Димов, който е роден в България, но е с постоянно местожителство в Италия. Той се състезава с лодката си Blue Ibis е в първата група ветроходци, които потеглят след по-малко от две седмици.
Първото състезание за самотни мореплаватели е от 1968 г., завършва го само един ветроходец. Оттогава насам не повече от 200 ветроходци са финиширали, вкл. и около 30 непрофесионалисти.
Павлин Надворни е роден в семейство на музиканти, но завършва техникум по речно корабостроене и корабоплаване в Русе, а по-късно и ВВМУ „Никола Вапцаров“ във Варна. С ветроходство се занимава от дете, преминавайки през всички класове - "Оптимист", "Кадет", "Фин“ и пр., а след това и уиндсърф. Построява първата си яхта със съученици още докато учи в техникума, с която правят и две зимни плавания по р. Дунав.
Надворни е бил и в първия български екипаж, който участва на световно първенство по ветроходство. След дипломирането във Варна целият му живот – вече 45 години, се върти около лодките – от уиндсърф до суперяхти на световни звезди. Има и повече от 10 преплавания на Атлантическия океан. Покрай работата си и като механик е в листата и на един от най-търсените яхтени механици. Прекарал е десетки яхти между различни пристанища, а зад гърба си има над 200 000 морски мили. Собственик е на малка компания за ремонт на яхти.
В Global Solo Challenge Надворни ще участва с яхтата си "Еспресо Мартини", която купува през 2018 г. повредена от урагана „Ема“ в Северен Уелс и след това ремонтира.
На борда има храна за 170 дни, машина за преработка на вода и аптечка с повече от 100 лекарства.
Няколко десетки са българските самотни мореплаватели в годините. Първата обиколка е от 1976/77 г. - на кап. Георги Георгиев с яхта „Кор Кароли“. Николай Джамбазов със саморъчно построената му яхта „Тангра“ е първият българин, който преминава покрай нос Хорн.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
1864
1
15.08 2023 в 22:57
Последни коментари
dolivo
Руснаците се готвят за настъпление в района на Донецк
Анализи
Празнична украса на над 50 локации в София (снимки)
швейк
Сърбия: затвор за протестиращите, свобода за провокаторите
Voland21
ПП-ДБ държат на разговор пред медиите. Без решение за спиране на влиянието на Пеевски няма да се обсъжда председател на НС
Деспин Митрев
Хампарцумян: Не бива да ставаме данъчни талибани, но 20% ДДС за заведенията е по-добре да има